۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
سوگواری مقامات آلمانی برای از دست دادن «انرژی ارزان» روسیه

سوگواری مقامات آلمانی برای از دست دادن «انرژی ارزان» روسیه

آلمان که با انرژی ارزان روسیه به رونق صنعتی رسیده بود حالا با از دست دادن این منبع انرژی ارزان، مسیر طولانی برای جان دادن به صنعت بی‌رمق خود دارد.

به گزارش بازار، «آلمان در ۲ سال گذشته با از دست دادن انرژی ارزان، از نظر اقتصادی به شدت آسیب دیده است»، این را وزیر خارجه سابق آلمان، یوشکا فیشر می‌گوید.

روزنامه «آگزبرگر آلگماینه» در مصاحبه با فیشر نوشت: «ما در شرایطی هستیم که از نظر اقتصادی، فناوری و امنیت سیاسی با مشکل بزرگی روبرو هستیم. گاز ارزان روسیه رفته و دیگر برنمی‌گردد. بازار بزرگ صادرات چین از یک فرصت به یک تهدید تبدیل شده است.»

کاهش بیش از انتظار تولید صنعتی آلمان به علت کمبود مواد خام و انرژی که باعث افزایش قیمت‌ها شده، بر بیشتر صنعت این کشور در ۲ سال گذشته تاثیر گذاشته است.

آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد آلمان برای ۲ دهه از انرژی ارزان روسیه بهره می‌برد و تا قبل از سال ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد واردات گاز از روسیه وابسته بود و این سبب شد تا با کاهش عرضه گاز روسیه، جز کشورهایی باشد که بیشترین آسیب را دید.

اذعان مداوم مقامات آلمانی به پایان انرژی ارزان برای این کشور
معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد، رابرت هابک اوایل این هفته هشدار داد که اقتصاد آلمان پس از کنار گذاشتن گاز روسیه مزیت رقابتی خود را از دست داده است.

«دوره انرژی ارزان به پایان رسیده است.» این را رئیس آژانس شبکه فدرال، کلاوس مولر، در مصاحبه با روزنامه «راینیشه پست» گفته بود.

به گفته مولر، اگرچه قیمت عمده‌فروشی برق در مقایسه با سال ۲۰۲۲ «به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.» اما سطح قیمت‌ها همچنان بالاتر از پیش از آغاز درگیری اوکراین است و «هیچ چیز در آینده نزدیک تغییر نخواهد کرد.»

از دست دادن انرژی ارزان با آلمان چه کرد؟
وابستگی بی‌سابقه آلمان به گاز روسیه در سال ۲۰۲۲، پاشنه آشیل این کشور بود. قیمت انرژی که از قبل در حال افزایش بود با جنگ اوکراین سر به فلک گذاشت. برلین هم مانند سایر کشورهای اروپایی شروع به کاهش واردات از روسیه کرد. بحران انرژی بخش‌هایی از صنعت آلمان را فلج کرد.

باوجود اینکه قیمت گاز طبیعی کاهش یافته و آلمان تامین کنندگان گاز جدیدی را جایگزین روسیه کرد، این بحران برای مدت طولانی روی سر آلمان سایه انداخته است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، آلمان واردات گاز طبیعی را از سال ۲۰۲۱ نصف کرده است اما به دلیل افزایش ۲.۵ برابری قیمت‌ها همان هزینه را برای تامین گاز می‌پردازد.

برلین در ۳ فصل نخست سال جاری میلادی با وجود کاهش شدید در میزان واردات، ۲۱.۳ میلیارد یورو (۲۳ میلیارد دلار) برای تامین گاز هزینه کرده است؛ این درحالی که این رقم در مدت مشابه سال پیش از آن (قبل از کاهش واردات) ۲۲.۲ میلیارد یورو بوده است.

بحران انرژی طولانی‌مدت به علت کمبود عرضه گاز، به میزان قابل توجهی بر تولید کارخانه‌های آلمان تأثیر گذاشته است. افزایش قیمت مواد خام و انرژی بر اکثر صنایع این کشور آسیب وارد کرده است.

از دست دادن جایگاه چهارم اقتصاد جهان
مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی لندن (CEBR) چندی پیش ادامه کندی اقتصاد آلمان در سال‌های آتی را پیش‌بینی و اعلام کرد، این کشور در سال ۲۰۲۷ جایگاه خود را به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ(بر حسب دلار اسمی) به هند واگذار خواهد کرد.

این تحقیقات، نزول آلمان به جایگاه پنجم اقتصادهای دنیا را در نتیجه وابستگی این کشور به انرژی روسیه برای به راه انداختن بخش صنعتش عنوان کرده است.

در عین حال، مواجه با شوک قیمت انرژی سبب شد تا تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا افزایش یابد.

دوباره ذغال سنگ بسوزانیم
وزارت اقتصاد آلمان چند ماه پیش اعلام کرده بود که با هدف ذخیره سازی گاز در فصل زمستان، فعالیت تعدادی از نیروگاه‌های زغال‌سوز خود که پیش‌تر تعطیل شده بودند را دوباره آغاز خواهد کرد.

دولت آلمان به شرکت RWE که بزرگ‌ترین شرکت نیروگاه‌های برق در این کشور به‌شمار می‌رود، دستور داده تا دو نیروگاه زغال سنگ سوز خود را دوباره فعال کنند. دومین تولیدکننده برق آلمان هم قرار بود ۲ نیروگاه ذغال‌سنگ خود را به مدار بازگرداند.

دولت آلمان محصور در اعتصاب‌ها
افزایش قیمت انرژی و پرداخت‌های هزینه‌های بیشتر برای واردات گاز از منابع دیگر، بودجه دولت آلمان را با کسری مواجه کرده و این امر اولاف شولز، صدراعظم آلمان را بر آن داشت تا ماه گذشته برای جبران کسری بودجه چند میلیارد یورویی دولت، یارانه گازوئیل را کاهش داد و معافیت مالیاتی ماشین‌آلات کشاورزی را بردارد که این اقدامات صدای کشاورزان آلمانی را درآورد.

کشاورزان آلمانی یک هفته جاده‌ها و بزرگ‌راه‌های آلمان را بستند و در همان دوره اعتصاب آنها راهبران قطار هم در اعتصاب گسترده‌ای ۸۰ درصد خدمات همیشگی راه‌اهن آلمان را از کار انداختند.

به‌دنبال این تظاهرات و واکنش‌های شدید، برلین با عدم لغو مالیات ترجیحی ماشین‌آلات کشاورزی و به تعویق افتادن کاهش مالیات گازوئیل تا سال ۲۰۲۶ موافقت کرد.

به نوشته رسانه‌های آلمانی، در میان دولت‌مردان آلمانی برای برآوردن خواسته‌های کشاورزان و حل معضلات اقتصادی اختلاف وجود دارد و هر کدام از وزرا پیشنهادهایی می‌دهند.

موجی از نارضایتی در میان مردم به علت تورم بالا و اجرای سیاست‌های ریاضتی و اختلاف در میان سیاست‌مداران برای حل این بحران‌ها، نتیجه از دست دادن انرژی ارزانی‌ست که مقامات آلمان به آن اذعان دارند.

کد خبر: ۲۶۹٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha