۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
جیب خالی داروخانه ها از بدهی دنباله دار سازمان های بیمه گر؛ چشم انداز نامشخص توزیع دارو و شیرخشک
مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان تهران مطرح کرد

جیب خالی داروخانه ها از بدهی دنباله دار سازمان های بیمه گر؛ چشم انداز نامشخص توزیع دارو و شیرخشک

احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان تهران گفت: متاسفانه حدود چهار ماه است که سازمان های بیمه گر مطالبات داروخانه ها را پرداخت نکرده اند و حجم مطالبات به حدود ۲۶ همت رسیده است.

بازار؛ گروه صنعت: هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان تهران ضمن اظهار نگرانی درباره وضعیت صنعت داروی کشور بیان داشت: صنعت داروسازی بیمار است و اگر به این مهم توجهی نشود در سال آینده با رکود شدید تولید دارو مواجه خواهیم شد.

وی افزود: داروخانه ها در هر ماه ۶.۵ هزار میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر طلب دارند؛ یعنی ۳.۵ همت سهم ارزی و ۳ همت هم سهم سازمان های بیمه گر است. متاسفانه حدود چهار ماه است که سازمان های بیمه گر به درستی مطالبات داروخانه ها را پرداخت نکرده اند و حجم مطالبات این واحد ها از سازمان های بیمه به حدود ۲۶ همت رسیده است.

احمدی ادامه داد: نتیجه بی توجهی به تخصیص بودجه کافی برای دارو همین می شود که سازمان های بیمه گر و سازمان برنامه و بودجه نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند و در نتیجه ۱.۳ همت چک برگشتی داریم که به این معنا است که اقتصاد داروخانه به طور کلی بهم ریخته است.

این داروساز تصریح کرد: وقتی چک داروخانه ها برگشت داده شود یعنی آن داروخانه توان خرید دوباره دارو ندارد و این چالش به صورت سلسله وار به صنعت پخش و تولید دارو بر می گردد. الان داروسازان ۶۵ همت از دولت مطالبه دارند و داروخانه ها هم به طور تقریبی ۲۶ همت از سازمان های بیمه گر طلب دارند.

چالش نقدینگی داروسازان با ترک فعل سازمان های بیمه گر

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان تهران درباره بدعهدی شرکت های بیمه گر به داروخانه های بخش خصوصی گفت: نمی دانم چرا سازمان های بیمه گر که در عمل ترک فعل کرده اند به تعهد خودشان عمل نمی کنند؛ یکی از بندهای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ می گوید که سازمان های بیمه گر مکلف هستند که طی یک ماه مطالبات داروخانه ها را پرداخت کنند. این درحالی است که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

بر اساس ماده ۳۸ قانون تنظیم مقررات مصوب سال ۹۳، اگر سازمان های بیمه گر تاخیر داشتند باید سود اوراق مشارکت بدهند

وی افزود: همچنین در ماده ۳۸ قانون تنظیم مقررات مصوب سال ۹۳ می گوید اگر سازمان های بیمه گر تاخیر داشتند باید سود اوراق مشارکت بدهند. بنابراین سازمان های بیمه گر نه سود تاخیر را پرداخت و نه به تعهد خود عمل می کنند. باید پرسید این ترک فعل سازمان های بیمه گر را چه کسانی بررسی کند؟ چرا قوانین کشور را در راستای منافع خودشان تفسیر می کنند؟

احمدی ادامه داد: به نظر می رسد با ادامه وضعیت موجود هم داروخانه ها دچار مشکل خواهند شد و هم اینکه در بحث شیرخشک نیز تازه روز گذشته پیامک آمد که قسمتی از وجه شیرخشک به داروخانه ها پرداخت می شود که هنوز این کار هم نشده است.

وضعیت مبهم توزیع شیرخشک در ۱۴۰۳

این داروساز تاکید کرد: درحال حاضر داروخانه ها شیرخشک را با چک ۱۵ روزه و نهایت یک ماهه خریداری می کنند و وقتی چهار ماه است که پرداخت به داروخانه ها به تعویق میفتد، کمبود نقدینگی داروخانه ها افزایش یافته است و توان خرید شیرخشک را ندارند. بنابراین خیلی از داروخانه ها توان خرید شیرخشک را ندارند نه اینکه نخواهند شیرخشک عرضه کنند؛ چرا که نقدینگی کافی در اختیار ندارند.

احمدی تصریح کرد: چالش نقدینگی معضل بزرگی است که اگر امروز برطرف شود در آینده نزدیک دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد. همچنین برای سال ۱۴۰۳ نیز فکر می کنم هم در زمینه شیرخشک و هم در حوزه دارو دچار مشکل خواهیم شد؛ چرا که الان تولیدکنندگان شیرخشک هم از این شرایط ناراضی هستند و می گویند بودجه ای که باید به آن ها اختصاص داده می شد تخصیص نیافته است.

کد خبر: ۲۶۹٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha