۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
تاثیر نسل Z بر اقتصاد ایران
یادداشت؛

تاثیر نسل Z بر اقتصاد ایران

تبریز- یکی از مهم‌ترین مسائل درباره نسل z که در کشور ما متولدین اواخر دهه ۷۰ و نیز دهه ۸۰ را در بر می گیرد، بررسی آثار رفتارهای اقتصادی آن‌ها بر اقتصاد یک کشور است.

مجید مقصودی*؛ بازار: یکی از مهم‌ترین مسائل درباره نسل z که در کشور ما متولدین اواخر دهه ۷۰ و نیز دهه ۸۰ را در بر می گیرد، بررسی آثار رفتارهای اقتصادی آن‌ها بر اقتصاد یک کشور است.

آمارها نشان می‌دهد دهه هشتادی‌های ایران ارزش اقتصادی مستقیمی معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دارند. ارزشی که به‌طور غیرمستقیم از طریق تاثیری که بر انتخاب‌های والدین و دوستانشان و اطرافیان می‌گذارند ، به ۸۰۰ میلیارد تومان بالغ می‌شود.

در حالی که این بازار با این عظمت می تواند مزیتی کم نظیر برای تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی مطرح شود اما جدیدترین مطالعه‌ای که روی این نسل انجام شده نشان می‌دهد هیچ یک از تولیدکنندگان و برندهای ایرانی، دست‌کم در میان ۲۰ رده نخست برندهای محبوب آنان جایی ندارند. اما چگونه می‌شود که ظرفیت‌های چنین بازاری نادیده گرفته شود؟

به نظر می‌رسد برندهای ایرانی یا نمی‌توانند ارزش‌های نسل Z را بالاخص در حوزه اقتصادی تشخیص دهند یا برای پاسخگویی ترجیحات و سلائق این نسل پیش بینی های لازم را انجام نمی دهند.

البته در این موضوع نقش سیاستگذاران هم علاوه بر صاحبان کسب و کار در جذب این نسل ضروری است و بایستی درک درستی از نیازها و ترجیحات این نسل نیز داشته باشند.

در واقع برندهای ایرانی و بخش اقتصاد در حال از دست دادن مخاطبانی هستند که قدرت خریدشان با افزایش سن و شروع به کسب درآمد بیشتر، افزایش می‌یابد. جوانان همیشه می توانند منشا ذائقه جامعه خود باشند و عمیقاً بر روندها و رفتارهای جمعی تاثیر بگذارند.

نسل Z مهم ترین نسل از بومیان واقعی عصر دیجیتال که اکنون پا را از مرزهای فردی فراتر گذاشته و در حال ایجاد تغییر در تمامی ابعاد زیست جامعه هستند . فناوری به آنها قدرت داده تا سطح متفاوتی از ارتباط میان خود و سایر افراد و نهادهای اجتماعی را بیافرینند و تجربه کنند.

لذا این همه مزیت ، چالش‌ها و فرصت‌های جذابی را برای کارآفرینان و تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت. اما مهم آن است که بدانیم اولین قدم در به دست آوردن هر فرصتی، آگاهی و گشودگی به سمت آن است. در غیر این صورت میدان رقابت را به بازیگران هوشمند دیگری واگذار خواهیم کرد.

از نگاهی دیگر نسل Z از ابزار متفاوتی برای شناسایی و تامین نیازها یا پاسخ به پرسش‌هایش بهره می‌برد و برخلاف نسل های قبل که از روزنامه محلی یا رسانه صوتی و تصویری رادیو و تلویزیون برای تبلیغات یا تامین نیازهایش بهره می‌بردند، از مجرا و منطق خاصی پیروی می‌کنند. این نسل به دلیل روحیه جست‌وجوگری که دارد، به راحتی تحلیل خود را بدون حضور و مشورت بزرگ‌ترها انجام می‌دهند.

پس اگر نگاهی فراگیر به این نسل بیاندازیم تاثیرات نسل z که در تمام صنایع را اعم از صنعت تبلیغات، بانکداری ، پوشاک ، بیمه و ... قابل مشاهده هست و یک فرصت .

*کارشناس اقتصاد و توسعه بازار

کد خبر: ۲۶۹٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha