۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
بورس نیاز به جذب سریع شرکتهای بزرگ دارد
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

بورس نیاز به جذب سریع شرکتهای بزرگ دارد

ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه گفت: سازمان بورس باید در جهت پذیرش شرکت‌های جدید و افزایش سرمایه شرکت‌ها جهت بزرگ‌تر کردن آن‌ها اقدام کند.

به گزارش بازار، دیروز بازار سهام با یک ریزش کمی روبه رو بود که برخی از کارشناسان این ریزش را کوتاه مدت عنوان کردند. در پایان معاملات امروز بازار بورس، شاخص با ریزش ۱۰هزار واحدی بر روی عدد ۱میلیون ۴۸۱ هزار واحد توقف کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که بازار به عدد روند واکنش نشان می‌دهد و در دامنه آن عدد شروع به اصلاح و نوسان‌گیری می‌کند. همچنین برخی از تحلیلگران تلاش دولت برای کنترل ارز را از علت‌های مهم ریزش شاخص در این دامنه عددی می‌دانند.

یک کارشناس بازار بورس می‌گوید که شاخص به دلیل اشباع شدن قیمت سهم در بر روی عدد یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد توقف خواهد کرد. 

دکتر حسین ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار، در مورد آخرین وضعیت بازار بورس گفت: به دلیل اینکه قیمت سهام‌ها پر است به نظر می‌رسد که افزایش نرخی در سهام‌ها صورت نگیرد و بازار در ۱ میلیون ۵۰۰ هزار واحد یک توقف خواهد داشت.  بسیاری از سهام‌های ما ارزش ذاتی ندارند بلکه ارزش بازار آن‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم رشد داشته است و چون دولت در تلاش برای کنترل نرخ ارز است به نظر می‌رسد که شاخص برای یک مدتی در همین شاخص توقف کند.

ایزدی در مورد  اعلام سازمان بورس‌ مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات بورس از اول مرداد  افزود: عدم همکاری برخی از کشورها به دلیل تحریم‌ها سبب افزایش هزینه نگهداری کارگزاری‌ها شده است به عنوان مثال هزینه نگهداری سرور در یک کارگزاری بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد است، بحث مهم کاهش یا افزایش کارمزد کارگزاری‌ها نیست بلکه تغییرات اساسی هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی در کارگزاری‌های صورت بگیرد.

عرضه بانک‌های تخصصی در بازار بورس غیر ممکن است
وی با گلایه از کاهش عرضه سهام شرکت‌های بزرگ گفت: سازمان بورس باید در جهت پذیرش شرکت‌ها جدید و افزایش سرمایه شرکت‌ها جهت بزرگ‌تر کردن آن‌ها اقدام کند. با توجه به تسهیلاتی که برای پذیرش بنگاه‌های اقتصادی در بورس صورت گرفته، مدیریت جدید بورس باید هر چه سریع‌تر اقدام به جذب شرکت‌های عمدتاً بزرگ به بورس باشد چرا که شرکت‌های کوچک نمی‌توانند کمک زیادی به جذب نقدینگی در این بازار کنند، این در صورتی است که اگر عرضه سهام صورت نگیرد در آینده نزدیک حداقل شاهد یک ریزش مقطعی خواهیم بود.

این کارشناس بورس اضافه کرد: اگر به دنبال جذب نقدینگی و جذابیت این بازار برای مردم هستیم باید هر چه سریع‌تر عرضه سهام شرکت‌های بزرگ صورت بگیرد. به نظر بنده الان زمان خوبی برای بازسازی ساختار سرمایه‌های شرکت‌ها است و هر چقدر سهام عرضه شود سرمایه گذران خریداری می‌کنند.

ایزدی گفت: ما اکنون چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در سه ماه اول سال تولید کردیم، که مقداری از آن وارد بازار سکه و مسکن شد و قسمتی از آن وارد بازار بورس شد که عامل بالا رفتن قیمت سهام شرکت‌های موجود در این بازار بود. دولت تنها نهاد دارای سرمایه یا بنگاه اقتصادی در کشور نیست و اینکه انتظار داشته باشیم دولت به تنهای این میزان از نقدینگی را جذب کند، شدنی نیست و از طرف دیگر دولت اهرمی برای کشاندن بنگاه‌های که زیرمجموعه نهادهای دیگر است را ندارد و این نهادها باید بر اساس تعهدات اجتماعی سهام شرکت‌های خود را وارد بورس کنند.

وی در رابطه با اینکه چرا دولت برخی از بانک‌ها را نمی‌تواند وارد بورس کند، اضافه کرد: در حال حاضر دولت تتمه بانک‌های که در سال‌های گذشته در بورس عرضه کرده بود را عرضه می‌کند، اما برخی از بانک‌های تخصصی مانند کشاورزی، ملی، رفاه، مسکن به صلاح دولت نیست که وارد بورس کند چرا اینها بانک‌های حاکمیتی هستند.

این فعال بورس در پیشنهاد به مردم در رابطه با ورود به بورس افزود: با توجه به تحریم‌ها مردم سعی کنند سهام‌های را انتخاب کنند که اولا بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه آن در داخل تهیه می‌شود و دوما فروش محصولات آن تضمین شده باشد، همچنین اگر سهامداری آموزشی در رابطه با بورس ندیده است از یک کارشناس برای خرید سهم‌ها استفاده کند.

کد خبر: ۲۶٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha