۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
فساد و تبعیض زیبنده نظام اسلامی نیست
رئیس جمهور:

فساد و تبعیض زیبنده نظام اسلامی نیست

رئیس جمهور گفت: جوهره نظام مدیریتی اسلام، عشق و محبت به مردم است و همه نهادهای ما با اراده مردم شکل می‌گیرد.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه اظهار داشت: توجه به مردم از مسائل بسیار مهم است و در نظام مدیریتی اسلام نکته‌ای داریم که در نظامات مدیریتی دیگر به این مقوله توجه نشده است.

رئیسی گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند مردم همه کاره هستند، اراده مردم است که به همه چیز شکل می‌دهد. همه نهادهای ما با اراده مردم شکل می‌گیرد و رضایت مردم بسیار مهم است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید طرحی نو در انداخت چرا که روش های اداری که اکنون داریم، بیشتر گرفتار کارشناسی ها شده است، تصریح کرد: گرفتار بروکراسی و پیچیدگی هایی شده ایم که کارها را به تأخیر می اندازد و مردم را ناراضی می کند؛ آنچه زیبنده نظام اسلامی نیست، فقر و فساد و تبعیض است.

وی گفت: از سد نمرود امروز بازدید کردم و گفته شد که ساخت آن از سال ۱۳۸۴ طول کشیده است؛ روستای در مسیر آن هم باید جابجا و مکان مناسبی برای آن پیدا شود تا خانواده هایی که در آنجا سکونت دارند، به جای جدید منتقل شوند؛ برای ساخت و ساز هم به آنها کمک شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه از این سد می توانستیم منافع ببریم ولی حاصل نشده است، افزود: باید این موارد سریعا پیگیری کرد؛ هر کاری که به تأخیر می افتد، خسارت بار است؛ در موارد اداری هم همینطور؛ هر چه بیشتر تأخیر افتاده، هم هزینه مادی و معنوی آن و هم نارضایتی مردم بیشتر شده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه انتظار از مدیران آن است که یک نگاه تحولی و طرحی نو داشته باشیم، اظهارکرد: نگاه مردم این است که گره ها را باز و مسائل را حل کنیم.

وی افزود: توقع مردم از ما این است که در مسیری حرکت کنیم که شهدا حرکت کرده اند بزرگانی که نام آور و نامدار شده اند؛ یقین بدانید که اجر شما نزد خداوند محفوظ است و مردم هم قدردان خدمتگزارانشان خواهند بود.

رئیس جمهور توسعه یافتگی را به عنوان یک ضرورت در کشور برشمرد که نباید متوقف شود و گفت: توسعه در همه زمینه‌ها باید پیگیری شود و نباید پروژه های عظیم را صرفا به خاطر نظر یک کارشناس متوقف کرد؛ البته لازم است که به نظر کارشناسی احترام گذاشت اما این مساله نباید منجر به ایجاد وقفه شود چرا که می تواند توسعه کشور را متوقف کند.

عدالت به گونه‌ای باشد که مردم احساس تبعیض نکنند

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مردم از ما انتظار عدالت دارند، گفت: اینکه سازمان یا اداره دولتی یا حکومتی جلوی چشم مردم تخلف ساختمانی در یک فضای غیرمجاز یا بستر رودخانه انجام دهد، این حتما تبعیض است.

وی اظهارکرد: استانداران، فرمانداران، مدیران و مسئولان توجه کنند که اجرای عدالت باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند تبعیض در اجرای مقررات نیست.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع ساخت و سازها ساخت و ساز از ناحیه هر کسی و با هر عنوان اگر به صورت غیرقانونی باشد، اگر تغییر کاربری‌ها به صورت غیرقانونی باشد، نباید اغماضی صورت گیرد.

اینکه مردم ببینند قانون فقط برای برخی اعمال می‌شود و برخی که به قدرت متصل هستند از اعمال قانون مستثنی می‌شوند باعث احساس بی‌عدالتی و ایجاد نارضایتی می‌شود
آیت الله رئیسی تاکیدکرد: اتصال به قدرت و ثروت و جایگاه های اداری قدرتمند برای همه غیر مجاز است ولی برای ادارات و سازمان ها نهی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اگر رعایت قانون و مقررات برای هم لازم است، برای خود ادارات و سازمان ها جنبه اهمیت رعایت آن بیشتر است چون آنها نماد اجرای قانون هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی کسی سابقه کار یا مدرک تحصیلی بالاتری دارد اما می‌بیند فردی که جدید آمده همه پله های ترقی را طی کرده است، اینها در ذهن مردم می ماند بنابراین نباید اجازه داد این اتفاقات رخ دهد.

رئیسی گفت: اگر می توانیم رفع ظلم کنیم، همین الان باید انجام شود؛ ممکن است در یک تاریخی با یک ترفند و روشی افرادی توانسته باشند تخلف کنند اما نباید این تخلف ادامه یابد و بگوییم مشمول مرور زمان شده است؛ این صحیح نیست و همه ما موظفیم عدالت اداری را در عمل اجرا کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه دستگاه ها و ادارات، هم اخلاق عمومی و هم اخلاق حرفه ای را رعایت کنند، بیان کرد: ما در هر قشری، هم اخلاق عمومی داریم مثل صداقت و پاکی و امانت داری که همه افراد باید رعایت کنند؛ هم اخلاق حرفه ای که به حِرَف خاص مانند اخلاق پزشکی و اخلاق اداری اختصاص دارد؛ خیلی مهم است که به اخلاق حرفه ای سازمانی توجه شود.

وی در ادامه بر اهمیت توجه به اخلاق حرفه‌ای و عمومی در سازمان‌ها و دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: کم‌کاری، بی‌نظمی، توجه نکردن به حقوق مردم و توجه نکردن به اقتضائات از جمله منکرها در اخلاق حرفه‌ای و عمومی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و تلاش شود معروف‌ها که عبارتند از کار جهادی، نظم و توجه به حقوق مردم در ادارت و دستگاه‌ها ترویج شود.

رئیس جمهور گفت: اینکه مردم ببینند قانون فقط برای برخی اعمال می‌شود و برخی که به قدرت متصل هستند از اعمال قانون مستثنی می‌شوند باعث احساس بی‌عدالتی و ایجاد نارضایتی می‌شود. مردم از این دولت انتظار اجرای عدالت و جلوگیری از تبعیض را دارند؛ تصور نکنیم مردم بی‌عدالتی را فراموش می‌کنند، بلکه اجحاف و بی‌عدالتی و تبعیض در ذهن مردم می‌ماند.

مردم از این دولت انتظار اجرای عدالت و جلوگیری از تبعیض را دارند؛ تصور نکنیم مردم بی‌عدالتی را فراموش می‌کنند، بلکه اجحاف و بی‌عدالتی و تبعیض در ذهن مردم می‌ماند
رئیس جمهور خطاب به مدیران با بیان اینکه همانطور که شما درباره کار گذشتگان و نیز دیگران قضاوت کرده و می‌کنید، یقین داشته باشید که دیگران نیز درباره عملکرد شما قضاوت خواهند کرد، اظهار داشت: مردم از شما به عنوان مسئولان دولت مردمی این است که خود را در منظر خداوند ببینید و به شکل واقعی و جهادی دنبال حل مسائل و مشکلات باشید.

رئیسی با اشاره به اینکه باید نظامات نظارتی و کنترلی خود را حتی بر افرادی که به آنها مطمئن هم هستید جاری کنید تا اصلا زمینه کجی و تخلف فراهم نشود، ادامه داد: به عنوان مدیر باید توجه کنید که به زیرمجموعه هایتان کنترل داشته باشید؛ اینکه این فرد سابقه خوبی دارد و تا حالا خطایی نداشته است، دلیل موجهی برای کنترل نکردن نیستند.

رئیسی در ادامه جلسه شورای اداری شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند، گفت: به دلیل اینکه دماوند و فیروزکوه در محل عبور قرار دارد، متاسفانه خبرهای تصادفات در این منطقه بسیار ناگوار است.

وی با اشاره به اینکه باید آمار تصادفات در این منطقه کاهش یابد، اظهارکرد: لازم است شورای ترافیک در منطقه ایجاد شود و مقررات را با جدیت اجرا کرد چرا که گاهی صرف توصیه جوابگو نیست.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت اجرای قاطع مقررات راهنمایی و رانندگی به منظور کاهش آمار تصادفات و تلفات، اظهار داشت: این میزان آمار تلفات رانندگی بالاست و گاهی گمان می‌کنیم گویا درگیری و جنگی رخ داده است. توصیه و پیگیری در این حوزه بسیار خوب است، اما باید با پیگیری جدی اجرای مقررات، آمار تصادفات پایین بیاید.

آیت الله رئیسی همچنین بر موضوع در نظر گرفتن مکان مخصوص بانوان به عنوان خواسته ای به حق تاکید کرد و گفت: امیدواریم در سفر بعدی گفته شود که به مکان های مخصوص خانم ها توجه و شرایطی فراهم شده است که آنها بتوانند به راحتی تفریح و از فضاهای موجود استفاده کنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به خوش آب و هوا بودن منطقه دماوند و فیروزکوه و تمایل مردم برای استفاده از این موهبت خاطرنشان کرد: طبیعتا همه مردم دوست دارند که در مناطقی مثل دماوند و فیروزکوه خانه و محل اقامت داشته باشند، اما این مسئله با محدودیت‌هایی مواجه است. اینکه مردم ببینند در برابر این محدودیت‌ها نسبت به آنها تبعیض اعمال شود بسیار باعث نارضایتی خواهد بود.

رئیسی به ماهیت غالب کشاورزی و دامداری منطقه دماوند و فیروزکوه اشاره کرد و با تأکید بر لزوم کمک همه نهادها و سازمان‌ها برای رونق این دو حوزه، از ضرورت ارتقای صنایع تبدیلی در این دو منطقه سخن گفت و تصریح کرد: در این زمینه صرفاً مدیران محلی مسئولیت ندارند و تمامی مدیران دولتی باید به کمک این مهم بیایند.

رئیس جمهور اهمیت حوزه گردشگری را یادآور شد و با درخواست از استاندار و سایر مسئولان منطقه‌ای برای پیگیری توسعه این حوزه خاطرنشان کرد: درباره مسائلی که باعث گلایه‌ها از تعیین بستر رودخانه منطقه شده است، می‌شود موضوع را بازنگری کرد و من از معاون اجرایی می‌خواهم که این موضوع را پیگیری کند.

وی از حساسیت بسیار بالای موضوع محیط زیست در نظر خود گفت و با اشاره به ضرورت ممانعت از تخریب آن تصریح کرد: البته سازمان حفاظت محیط زیست هم راه را برای کسب و کار، درآمد و رونق زندگی مردم باز کند. یعنی هم محیط زیست باید حفظ شود و هم زندگی مردم رونق گیرد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای اداری دماوند و فیروزکوه از اهمیت پیگیری وضعیت بیمارستان‌های این ۲ شهرستان سخن گفت و اظهار داشت: این ۲ شهرستان چون محل تردد و عبور و مرور هستند، دچار حوادث می‌شوند، لذا از استاندار می‌خواهم با پلیس راهور در اینباره جلسه بگذارند چرا که اخبار تصادفات برای همه ناگوار است. وقتی خانواده‌ای قصد سفر دارد اما با تصادفی مواجه می‌شود نه تنها همان خانواده بلکه یک فامیل بهم می‌ریزد.

آیت الله رئیسی با اشاره به گزارش ارائه شده درباره فقدان واحد درمانی در منطقه آبعلی بر ضرورت پیگیری مسئله از سوی وزیر بهداشت تأکید و در ادامه سخنان خود با اشاره به توقعات مردم از مسئولان کشور، اظهار داشت: وقتی وظایف اداری و قانونی به موقع، به صورت جهادی، با انگیزه و مطالعه شده انجام گیرد، رضایت خدا و مردم را در پی دارد، اما اگر بر زمین بماند کارها دچار وقفه می‌شود، همانند سدی که گزارش دادند که از سال ۸۴ تا به امروز تکمیل نشده است.

وی با یادآوری خرید تضمینی ۴.۵ میلیون تن گندم روستائیان در سال اول دولت سیزدهم، اقدام دولت برای خرید ۱۱.۵ میلیون تن گندم در سال جاری را یادآور شد و اظهار داشت: این برنامه ادامه می‌یابد تا ان‌شاء الله دیگر نیاز به خرید گندم از خارج نداشته باشیم و کشاورزی نیز برای روستائیان بصرفه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به رشد ۲۲ درصدی تولید کالاهای اساسی بخش کشاورزی، بر توانایی کشور در خودکفا شدن در تولیدات کالاهای اساسی و بی‌نیازی نسبت به خرید آنها از خارج تأکید کرد و گفت: در این زمینه زمین‌های کشاورزی و باغات باید مورد حمایت قرار گیرند.

رئیسی به اهمیت مسئله توسعه روستاها اشاره کرد و افزود: چرا روستایی‌ها در روستای خود نمی‌مانند؟ باید مشخص شود که کدام روستاها هستند که امکانات لازم را برای ماندگاری روستائیان ندارند؟ اکثر مناطق روستایی کشور از امکانات برخوردارند اما باید مشخص شود که چرا با این حال روستائیان مهاجرت می‌کنند؟ بعضی می‌گویند کشاورزی صرف نمی‌کند، این وظیفه ماست کاری کنیم که کشاورزی برای روستائیان بصرفه باشد، از جمله اینکه محصولات آنها را به صورت تضمینی خرید کنیم.

کد خبر: ۲۶۸٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha