۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
تولید ناخالص داخلی آلمان ۰.۳ درصد کاهش یافت
انقباض بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۳؛

تولید ناخالص داخلی آلمان ۰.۳ درصد کاهش یافت

داده‌های رسمی دولتی نشان داد که اقتصاد آلمان در سال گذشته برای اولین بار از زمان شروع همه‌گیری کرونا کوچک‌تر شده و خطر انقباض اقتصادی در منطقه یورو را افزایش داده است.

به گزارش بازار، اداره آمار فدرال آلمان گزارش کرد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۰٫۳ درصد کمتر بود. روث برند، رئیس اداره آمار فدرال در بیانیه‌ای گفت که توسعه کلی اقتصادی در آلمان در سال ۲۰۲۳ در محیطی که همچنان با بحران‌های متعدد همراه است، دچار تزلزل شده است. او افزود که اگرچه تورم کاهش‌یافته است، اما قیمت‌ها در کل اقتصاد بالا باقی می‌مانند و رشد اقتصادی را کاهش داده است. افزایش نرخ بهره و ضعیف‌تر شدن تقاضای داخلی و خارجی نیز عوارض خود را به همراه داشت.

براساس برآورد اولیه اداره آمار، تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه چهارم نیز نسبت به سه‌ماهه قبل ۰٫۳ درصد کاهش‌یافته است. این به دنبال دوره‌ای از رکود در دوره ۳ ماهه منتهی به پایان سپتامبر بود، که به این معنی است که آلمان در نیمه دوم سال از رکود اقتصادی اجتناب کرده است.

داده‌ها برای کل منطقه‌ای که از واحد پول یورو استفاده می‌کنند بد است، زیرا آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد در بین ۲۰ اقتصاد این منطقه است. یک نظرسنجی که روز دوشنبه توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، نشان داد که بیش از سه‌چهارم اقتصاددانان انتظار «رشد ضعیف یا بسیار ضعیف» در اروپا در سال ۲۰۲۴ دارند.

همچنین بیش از نیمی از کل اقتصاددانان که بین نوامبر و دسامبر مورد نظرسنجی قرار گرفتند، انتظار دارند اقتصاد جهانی در سال جاری ضعیف شود. سعدیه زاهدی، مدیر عامل مجمع جهانی اقتصاد گفت که این نظرسنجی ماهیت ناپایدار محیط اقتصادی فعلی را برجسته می‌کند.

منطقه یورو نمونه‌ای از این موضوع است: تولید در این منطقه در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ اندکی کاهش یافت. ارقام مربوط به ۳ ماهه پایانی که در ۳۰ ژانویه پیش‌بینی می‌شود، تأیید می‌کند که آیا این منطقه تا پایان سال وارد رکود شده است یا خیر.

کاهش تولید ناخالص داخلی آلمان منعکس‌کننده ضعف در سراسر اقتصاد است، به‌ویژه در بخش تولیدی این کشور که از تغییر تقاضای چین، هزینه‌های بالای انرژی و افزایش دردناک نرخ بهره آسیب‌دیده است.

در این بخش، تولید خودرو و ساخت سایر تجهیزات حمل‌ونقل در سال گذشته رشدی را ثبت کردند، اما تولید در صنایع شیمیایی و فلزی باانرژی کاهش یافت. براساس گزارش اداره آمار، به‌طورکلی، تولید صنعتی، تحت سلطه تولید، ۲ درصد و صادرات ۱٫۸ درصد کاهش یافت.

مخارج خانوارها و دولت هم برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته کاهش‌یافته است. اداره آمار گفت که این در درجه اول به دلیل توقف اقدامات دولتی برای مدیریت کرونا، مانند واکسیناسیون و غرامت پرداختی به بیمارستان‌ها برای تخت‌های رایگان بوده است. سال گذشته، با اعتصاب سه‌روزه راه‌آهن سراسری بر سر حقوق و ساعات کاری که باعث هرج‌ومرج سفر در هفته گذشته شد، به پایان رسید. این اختلال توسط کشاورزان که بزرگراه‌ها و دیگر جاده‌ها را در اعتراض به برنامه‌های دولت برای کاهش یارانه سوخت مسدود کردند، تشدید شد. کشاورزان برای آخرین تظاهرات روز دوشنبه در برلین در تجمعی که همراه با صنعت حمل‌ونقل آلمانی سازمان‌دهی شده بود، گرد آمدند.

نقطه مهم دیگر در داده‌های اقتصادی آلمان، اشتغال بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ با ۰٫۷ درصد رشد بی‌سابقه، یا ۳۳۳ .هزار نفر، تعداد کل افراد شاغل را به ۴۵٫۹ میلیون نفر رساند. به گفته اداره آمار، کارگران خارجی و تعداد بیشتری از جمعیت داخلی که به نیروی کار می‌پیوندند، عامل این افزایش بوده‌اند.

کد خبر: ۲۶۸٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha