۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
ماجرای عجیب مجوز پروازهای عمره به هواپیماهای غیر ایرانی؛ بهای بلیت چند درصد افزایش می یابد؟
«بازار» گزارش می دهد

ماجرای عجیب مجوز پروازهای عمره به هواپیماهای غیر ایرانی؛ بهای بلیت چند درصد افزایش می یابد؟

عربستان در حالی هنوز مجوز پرواز به هواپیماهای ایرانی نداده که موضوع آغاز حج عمره با هواپیماهای خارجی و احتمال رشد دو برابری قیمت بلیت هواپیما مطرح است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: کارگزاران حج و زیارت اگر چه دیگر اقدامی به انتشار خبر لغو عملیات عمره نمی کند اما آنطور که به نظر می رسد فعلا خبری هم از آغاز حج عمره نیست و تیم مذاکره کننده ایرانی از سازمان هواپیمایی، وزارت امور خارجه و «ایران ایر» در رفت و آمد به کشور عربستان هستند تا مشکل فنی را که مطرح شده است با مذاکرات برطرف و پروازهای عمره آغاز شود.

هنوز عربستان مجوز پروازهای عمره را به هواپیماهای ایرانی نداده است. آنچه که این روزها مطرح است این است که اگر با اصرار عربستان قرار باشد پروازهای عمره با پروازهای خارجی انجام شود قیمت بلیت هواپیما برای حجاج به چه میزان خواهد بود؟

آنچه که مشخص است این است که هنوز عربستان مجوز پروازهای عمره را به هواپیماهای ایرانی نداده است. آنچه که این روزها مطرح است این است که اگر با اصرار عربستان قرار باشد پروازهای عمره با پروازهای خارجی انجام شود قیمت بلیت هواپیما برای حجاج به چه میزان خواهد بود؟

آنطور که سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده بود این تعلیق و این عدم صدور مجوز از سوی عربستان تنها به دلیل «یک مساله فنی» بوده است و ربطی هم به توافقات سیاسی با عربستان ندارد.

ماجرای عجیب مجوز پروازهای عمره به هواپیماهای غیر ایرانی؛ بهای بلیت چند درصد افزایش می یابد؟

حسام قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی هما (ایران‌ایر) می‌گوید: برای پروازهای حج عمره آمادگی کامل داریم و حتی پروازهای منطقه‌ای را برای انجام این پروازها کاهش داده‌ایم.

او ادامه داد: ایران نه مشکل کیفیت هواپیما دارد و نه بدهی به عربستان دارد چرا که «اخذ مجوز پرواز از سوی سعودی‌ها پیچیدگی دارد و به دستگاه دیپلماسی مربوط است.»

قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی هما (ایران‌ایر) پیشتر در خصوص لغو پروازهای حج عمره گفته بود که هیچ ارتباطی به بدهی پروازهای حج تمتع به کشور عربستان نداشته و تنها به دلیل مشکلات فنی بوده و مسئولان بخش هوایی در حال دریافت و طی کردن الزامات و فرآیندهای قانونی هستند و به محض رفع مشکل پروازها انجام می شود.

عربستان بر عدم صدور مجوز به هواپیماهای ایرانی اصرار دارد و آنطور که به نظر می رسد اگر که این اقدام نهایی شود بلیت رفت و برگشت به عربستان برای هر زائر ایرانی از ۱۳ میلیون تومان با هواپیمای ایرانی به حداقل ۳۵ میلیون تومان با پرواز خارجی افزایش خواهد یافت

حال گزارش ها بر خلاف این اظهارات نشان می دهد که عربستان همچنان بر عدم صدور مجوز به هواپیماهای ایرانی اصرار دارد و آنطور که به نظر می رسد اگر که این اقدام نهایی شود بلیت رفت و برگشت به عربستان برای هر زائر ایرانی از ۱۳ میلیون تومان با هواپیمای ایرانی به حداقل ۳۵ میلیون تومان با پرواز خارجی افزایش خواهد یافت.

ماجرای عجیب مجوز پروازهای عمره به هواپیماهای غیر ایرانی؛ بهای بلیت چند درصد افزایش می یابد؟

در سال‌های گذشته اعزام زائران ایرانی به خانه خدا حتی در ایام حج تمتع نه تنها با پروازهای داخلی بلکه با پروازهای سعودی هم انجام می‌شد؛ اما از اواسط دهه ۹۰ با توافق ۲ کشور، همه زائران ایرانی با پرواز ایران‌ایر راهی سرزمین وحی شدند.

بر اساس برنامه ریزی‌های سازمان حج و زیارت و تعیین کاروان در سامانه عمره توسط زائران قرار بود اولین گروه زائران عمره مفرده پس از ۹ سال بامداد چهارشنبه ۱۳ دی ماه عازم سرزمین وحی شوند که بنا به دلایلی که هنوز از سوی عربستان اعلام نشده است مجوز اعزام زائران توسط هواپیماهای ایرانی داده نشد.

«هما» در کنار شرکت هواپیمایی «معراج» که از شرکت‌های هواپیمایی اعزام کننده زائران به سرزمین وحی هستند همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام به عربستان آماده شده بود اما در نهایت به دلیل عدم دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور عربستان این پروازها لغو شد

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در کنار شرکت هواپیمایی «معراج» که از شرکت‌های هواپیمایی اعزام کننده زائران به سرزمین وحی هستند همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام به عربستان آماده شده بود اما در نهایت به دلیل عدم دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور عربستان و فرودگاه جده، این پروازها با مشکل مواجه شده و لغو شد.

آنطور که مشخص است این است که عربستان مجوز این پروازها را همچنان صادر نکرده و از اعلام دلایل تعلیق پروازها نیز خودداری کرده است. اما آنچه که می توان با قاطعیت گفت این است که عربستان تعهدنامه و تضامین لازم را پیشتر خواسته بود و «ایران ایر» و «معراج» نمایندگان خود را از قبل برای اینکه دچار حواشی و یا هر گونه مشکلی نشویم به عربستان فرستاده بود.

پیشتر خبرهایی مبنی بر دلیل لغو پروازها منتشر شده بود که گفته شده بود چون مشکلات ضمانت‌نامه و انتقال پول حل نشده است پروازها لغو شده اند اما سخنگوی ایران ایر این موضوع را رد کرده و اعلام کرده است که به‌خلاف برخی گفته‌ها، موضوعاتی چون ضمانت‌نامه یا انتقال پول وجود ندارد و شرایط کنونی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که در حال رفع و رجوع آن هستیم و با توجه به اینکه اگر این پروازها لغو شوند، عمره‌گزاران و حجاج سال آینده بیش از همه متضرر خواهند شد.

رایزنی های برای پروازهای حج عمره همچنان توسط تمامی دستگاه ها از جمله سازمان هواپیمایی کشور، سازمان حج و زیارت درحال انجام است و آنطور که گفته می شود پروازهای حج عمره تا ۲۸ اسفند ماه امسال برقرار خواهد بود و ۶۲ هزار زائر در عملیات حج عمره امسال به سرزمین وحی با اعزام چهار پرواز روزانه با ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر مشرف خواهند شد.

کد خبر: ۲۶۷٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Hatef IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      12 0
      خاک تو سرتون
    • ناشناس IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      لطفا قیمت های هواپیماهای خارجی درست و با دقت نگاه کنین قیمت های کذایی درج نکنین
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      8 0
      بالاخره نفهمیدیم مشکل چیه که آقایان سعی در رفع آن دارن.
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 0
      بنظدمن بایدسازمان حج وزیارت جمع بشه