۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
تجارتی فراتر از خوب؛ ظرفیت زراعت چوب برای رونق اقتصادی
بازار از ایلام گزارش می دهد؛

تجارتی فراتر از خوب؛ ظرفیت زراعت چوب برای رونق اقتصادی

ایلام- طرح بزرگ زراعت چوب از جمله ظرفیت های مهم استان ایلام به شمار می رود که در صورت توسعه کامل این بخش، نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال در استان دارد.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام به دلیل آب و هوا، پوشش گیاهی و اقلیم چهار فصل دارای طبیعتی زیبا و چشم نواز است، به گونه ای که این استان به عروس زاگرس نام گرفته است.

پوشش گیاهی مسلط جنگل های ایلام همچون دیگر رویشگاه های زاگرس پوشیده از گونه هایی مختلف بنه و بلوط موسوم به مروارید سبز مزین به گونه هایی از درختان ارژن، تای، بادام،زالزالک، انجیر، ون، گلابی و گردو است.

با این حال کارشناسان منابع طبیعی استان ایلام معتقدند، به واسطه تخریب بی رویه جنگل هاو اجرای برخی طرح های عمرانی نظیر گازرسانی و...دشتهای بکر و درختان زیبای این دیار در معرض نابودی و تخریب می باشند.

به همین دلیل نیز امروزه مدیران و متولیان مدیریت منابع طبیعی استان تلاش می‌کنند تا با راهکارهای عملی سبب حفظ مساحت جنگل ها شوند؛ درختکاری و زراعت چوب از جمله روش های غالب طی سال های اخیر است که در اقصی نقاط کشور از جمله استان ایلام اجرا شده و توانسته اثرات برخی از دست اندازی ها را جبران کنند.

افزایش بیابان زایی در ایلام

مریم نصرالهی کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، تغییر کاربری، برداشت غیرمجاز درختان، تعدی و تجاوز به جنگل ها موجب شده در جوامع دست اندازی و تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها افزایش یابد، به گونه ای که سطح جنگل‌ها در استان ایلام به طرز چشم گیری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تخریب و نابودی جنگل های به مرور موجب افزایش بیابان زایی و بروز پیامدهای منفی ناشی از،این پدیده می شود، افزود: صیانت از منابع طبیعی از ضرورت‌های حفظ طبیعت به منظور تضمین سلامت انسان است که در تمام دنیا مورد توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان قرار دارد و باید در استان ایلام نیز که دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک است مورد توجه قرار گیرد.

ظرفیت بزرگ زراعت چوب برای رونق اقتصادی در ایلام

نصرالهی با تاکید بر اینکه زراعت چوب از جمله راهکاری حفاظت از جنگل ها و جلوگیری از بیابان زایی است، ادامه داد: ایجاد فرصت های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی ، استفاده از زمین های بایر ، تنفس واقعی تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی ، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی ، تامین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاج به واردات کمتر از دیگر مزایای توسعه زراعت چوب است که اهمیت توجه به این موضوع را دو چندان می‌کند.

کارشناس منابع طبیعی: با این وجود اجرای طرح زراعت چوب در ایلام به دلیل عدم آشنایی مردم و نبود حمایت‌ها و مشوق‌های کافی به کندی جلو رفته و نیاز است تا برای استمرار این طرح پرثمر تلاش جدی‌تری انجام شود

این کارشناس تصریح کرد: با این وجود اجرای طرح زراعت چوب در ایلام به دلیل عدم آشنایی مردم و نبود حمایت‌ها و مشوق‌های کافی به کندی جلو رفته و نیاز است تا برای استمرار این طرح پرثمر تلاش جدی‌تری انجام شود.

اجرای طرح زراعت چوب در ایلام

ابراهیم پیرزادیان مدیرکل منابع طبیعی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: جهت تأمین چوب مورد نیاز کشور و حفاظت از جنگل ها، طرح توسعه زراعت چوب در دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

وی افزود: به تبع این طرح در استان ایلام نیز به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی این استان با مشارکت مردم اجرایی خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی ایلام: توسعه زراعت چوب به عنوان یکی از اقدامات مهم در زمینه حفاظت از جنگل‌ها و دستیابی به تولید سالیانه ۱۴ میلیون مترمکعب چوب در اراضی استعدادیابی شده شهرستان های دهلران، آبدانان و مهران اجرا می شود

پیرزادیان بیان کرد: عمده فعالیت‌های اجرایی این طرح شامل، توسعه زراعت چوب به منظور دستیابی به تأمین چوب کشور برای مصارف مورد نظر در صنایع چوب و درودگری‌ها و همچنین کاهش برداشت چوب از سطح جنگل‌های طبیعی است.

ظرفیت بزرگ زراعت چوب برای رونق اقتصادی در ایلام

این مسئول ادامه داد: تولید و تأمین نهال با هدف پشتیبانی از عملیات اجرایی طرح تولید گسترده نهال از ارقام اصلاح شده "چوبده" توسط بخش‌های خصوصی با دوره برداشت اقتصادی کوتاه و توان تولید چوب بالا از دیگر اهداف این طرح به شمار می رود.

مدیر کل منابع طبیعی ایلام در پایان گفت: توسعه زراعت چوب به عنوان یکی از اقدامات مهم در زمینه حفاظت از جنگل‌ها و دستیابی به تولید سالیانه ۱۴ میلیون مترمکعب چوب در اراضی استعدادیابی شده شهرستان های دهلران، آبدانان و مهران اجرا می شود.

کشت درختان غیرمثمر در قالب زراعت چوب از جمله موفق ترین روش های توسعه فضای سبز و جنگل در جهان محسوب می‌شود که می تواند علاوه بر ایجاد درآمد، نیاز کشور را هم برطرف کند، از این رو این مهم باید به طور ویژه مورد توجه مسئولان در دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۷٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سالار هادی زاده US ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      1 0
      باسلام اینجانب مدت دو سال پرونده در امور آب استان جهت حفر چاه مطرح زراعت چوب هنوز موفق نشده ام امور آب استان خیلی پرتلاش هستن وممکنه دوسال دیگر طول بکشه باوجود اینکه نقطه مرزی هست وبفکر آب عراق هستن اما کسی ازشون تشکر نمیکنه خسته نباشین دلاور