خطوط هوایی و کشتیرانی مستقیم با آفریقای جنوبی، در شرف راه‌اندازی است
سفیر جدید ایران در آفریقای جنوبی:

خطوط هوایی و کشتیرانی مستقیم با آفریقای جنوبی، در شرف راه‌اندازی است

سفیر جدید ایران در آفریقای جنوبی، از رفع مشکلات در مسیر برقراری خطوط مستقیم هوایی و کشتیرانی میان دو کشور خبر داده و گفت: این خطوط در شرف راه‌اندازی هستند.

به گزارش بازار، محمدرضا بهرامن نایب‌رئیس اتاق ایران، گفت: سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر، باید از مسیر شناخت دقیق حقوقی و اجتماعی یک کشور عبور کند تا به موفقیت منجر شود.

بهرامن، در نشست اعضای کمیته مشترک ایران و آفریقای جنوبی با سفیر جدید ایران در این کشور، با اشاره به سابقه ۵۵ ساله روابط ایران و آفریقای جنوبی، افزود: ما می‌توانیم در انتقال تکنولوژی در افریقای جنوبی فعال باشیم. ایران در بخش خدمات فنی و مهندسی و ساخت تجهیزات پیشرفت‌های خوبی داشته است.

او با تأکید بر ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک، بیان کرد: متأسفانه برخی تجارب تلخ همکاری‌های مشترک در گذشته، به دلیل عدم انجام تعهدات موجب بی‌اعتمادی کشورهای آفریقایی شده است.

بهرامن با اشاره به افتتاح مرکز تجاری ایران در آفریقای جنوبی، افزود: فعالیت‌های مثبت این مرکز تجاری می‌تواند این ذهنیت‌ها را اصلاح کند. عملکرد مرکز تجاری باید به نحوی باشد که بتواند روابط نزدیکی بین بخش‌های مختلف اقتصادی آفریقای جنوبی و ایران ایجاد کند. ما باید ظرفیت‌های خود را به ویژه در حوزه‌های انرژی و معدن، از طریق این مرکز ارائه کنیم.

او با ارائه پیشنهاد برگزاری یک نشست سرمایه‌گذاری در مرکز تجاری ایران در آفریقای جنوبی، گفت: با برگزاری این نشست می‌توان ظرف یک بازه ۶ ماهه شرایط همکاری مشترک میان بخش‌های خصوصی دو کشور را ایجاد کرد.

منصور شکیب مهر سفیر جدید ایران در آفریقای جنوبی، نیز با تأکید بر تلاش سفارت برای فراهم کردن زمینه فعالیت بخش‌های خصوصی دو طرف، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته، روابط تجاری ایران و آفریقای جنوبی به‌اندازه روابط سیاسی دو کشور پیشرفت نداشته و ما باید با اتکا به ظرفیت‌ها، این روابط را توسعه دهیم.

او با اشاره به سهم بسیار پایین و غیرمتنوع ایران از تجارت ۱۸۰ میلیارد دلاری آفریقای جنوبی در سال، ادامه داد: بسیاری از کالاهای تولیدی ما و همچنین خدمات فنی و مهندسی در این بازار جایگاه خوبی دارند و باید به درستی معرفی و ارائه شوند.

شکیب مهر با اذعان به وجود مشکلات تحریم، حمل‌ونقل، نقل و انتقالات مالی و ... در تجارت با افریقای جنوبی، بیان کرد: در سفارت تلاش می‌کنیم مشکلاتی که مربوط به بخش دولتی است را حل کنیم. صندوق ضمانت صادرات قول‌هایی برای تضمین قراردادهای تجاری با آفریقای جنوبی داده است. همچنین به دنبال راه‌اندازی خط هوایی مستقیم و کشتیرانی با این کشور هستیم و مشکلات در شرف حل شدن هستند.

بابک هدایتی، رئیس کمیته مشترک ایران و آفریقای جنوبی نیز با بیان اینکه بار دیگر اعتماد بخش خصوصی آفریقای جنوبی نسبت به ایران ایجاد شده و این فرصت خوبی برای همکاری‌های مشترک میان دو کشور است، ادامه داد: یکی از بسترهای مناسب برای کار در افریقای جنوبی حوزه انرژی و به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر است. همچنین گردشگری و گردشگری سلامت هم از دیگر حوزه‌های بسیار مستعد همکاری دو کشور است.

او از سفیر ایران در آفریقای جنوبی درخواست کرد، برای رونق هرچه بیشتر مرکز تجاری ایران در آفریقای جنوبی، برخی از نشست‌های اقتصادی سفارت در این مرکز برگزار شود.

رفیعی مسئول مرکز تجاری ایران در افریقای جنوبی، با اعلام آغاز به کار این مرکز از هفته جاری، گفت: این مرکز تجاری در فضایی ۱۵۰۰ متری در سندتون قرار گرفته و قرار است خدمات مختلفی از جمله در اختیار قرار دادن غرفه‌های کوچک ۱۰ متری برای ارائه محصولات شرکت‌ها به مدت ۶ ماه، خدمات بازاریابی، اعتبارسنجی طرف‌های تجاری، ثبت شرکت و تسهیل نقل و انتقالات مالی و ... را ارائه دهد.

در ادامه فعالان اقتصادی حاضر در جلسه به بیان مشکلات خود در تجارت با آفریقای جنوبی پرداختند. ایجاد خط هوایی مستقیم با افریقای جنوبی، تسهیل نقل و انتقالات مالی، اطلاع از محتوای اقتصادی تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های تجاری بین دولت‌ها، پررنگ‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی با هدف ایجاد شناخت بیشتر بین دو ملت، ایجاد اتاق تهاتر میان دو کشور، ایجاد بستر مناسب حقوقی و سازوکارهای امن‌تر برای تجارت با وجود شرایط تحریم و همچنین حمایت‌های بیشتر در دعاوی حقوقی از جمله خواسته‌های فعالان اقتصادی حاضر در جلسه بود.

کد خبر: ۲۶۷٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha