۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
موانع صادرات در استان سمنان/ رشد صادرات با رفع مشکلات
بازار بررسی می‌کند؛

موانع صادرات در استان سمنان/ رشد صادرات با رفع مشکلات

سمنان - در ۹ ماهه اول سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار تن کالا از گمرک استان سمنان صادرشده است اما به نظر می‌رسد با رفع موانع صادرات می‌توانیم شاهد بهبود این شاخص اقتصادی باشیم.

به گزارش خبرنگار بازار، صادرات استان سمنان وضعیت مناسبی دارد اما باید اذعان کرد که موانعی نیز بر سر راه هستند از تولید تا عدم بازاریابی و کشف بازارهای جدید تا تحریم‌ها و دیگر مسائلی که بعضاً به شرایط کشور نیز مربوط هستند همگی سبب شده‌اند تا استان سمنان تا مرکز ایدئال صادرات فاصله داشته باشد.

در گزارش قبل به آمارها و اعداد مرتبط با صادرات پرداختیم و در این گزارش قصد داریم در گفتگو با کارشناسان و تولیدکنندگان از موانع صادرات بگوییم.

فعالیت گمرک‌ها

در ۹ ماهه گذشته از سال جاری  ۱۱۴ قلم کالا توسط ۱۰۶ شرکت از استان سمنان صادرشده‌اند که نسبت به سال قبل افزایش داشته‌اند اما به عقیده برخی کارشناسان در سطح استان امکان صادرات بیش از ۱۴۰ نوع کالا وجود دارد که برخی‌شان هنوز معطل بازاریابی هستند.

باید دانست که فعال شدن گمرک شاهرود توانسته بخش قابل‌توجهی از صادرات محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی و همچنین سیمان را در سطح استان سمنان ارتقا ببخشد اما هنوز با شرایط ایدئال فاصله وجود دارد چراکه علی‌رغم وجود مرز هوایی در فرودگاه بین‌المللی شاهرود، عملاً در استان سمنان شاهد اتفاقات درخشان در حوزه صادرات نبوده‌ایم.

شمش سرب، سود سوزآور، هیدراکسیدسدیم، سود سوزآور، کابل زمینی، کرک و پشم حلاجی نشده، قاشق و چنگال یک‌بارمصرف، فروسیلسیوم و … در زمره کالاهای صادراتی استان به ۴۶ کشور جهان ازجمله افغانستان، هند، امارات، ترکمنستان، ازبکستان، عراق و…هستند اما باید گفت با فرآوری محصولات کشاورزی، تولیدات دامی و فراوری محصولات معدنی می توان این صادرات را ارتقا داد.

استفاده از داشته‌ها

محمد عمودی کارشناس اقتصادی دراین‌باره به خبرنگار بازار می‌گوید: در استان سمنان ازلحاظ معادن فلزی آن‌چنان ظرفیتی وجود دارد که اگر صادرات آن را با استفاده از فرودگاه شاهرود در دستور کار قرار دهیم می‌توانیم با درامد آن دو سال بودجه عمرانی استان سمنان را تأمین کنیم اما متأسفانه اراده‌ای برای فرآوری معادن به‌خصوص معادن فلزی وجود ندارد .

وی می‌گوید:  یکی از مسائلی که در حوزه اقتصاد درباره آن صحبت می‌شود مشکلات صادرات است که در هر استان فراخور شرایط و اقلیم آن می‌تواند باهم متفاوت باشد استان سمنان نیز از این قاعده مستثنا نیست و در حوزه صادرات مشکلات گوناگونی وجود دارد. بسیاری معتقد هستند که ارتقای کیفی محصولات تولیدی راه ارتقای صادرات است اما برخی می‌گویند ما هر میزان هم بتوانیم کیفیت تولیداتمان را افزایش دهیم، بازهم تا بازار نداشته باشیم درفروششان موفق نیستیم.

این کارشناس می‌گوید: بازار همیشه یکی از کمبودهای استان سمنان بوده است چه در عرصه ملی و چه بین‌المللی هنوز نتوانسته‌ایم بازارهای خوبی را برای محصولات تولیدی استان سمنان پیدا کنیم اما از سوی دیگر مسئولان چه میزان در این راه نقش دارند.

این دانش‌آموخته صادرات توضیح می‌دهد: بخش اقتصادی در استان سمنان و خیلی جاهای دیگر کشور به‌ویژه در امر صادرات تولیدات و کالاهایشان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که صدور برخی از این دستورالعمل‌ها موانع بسیاری را برای صاحبان مشاغل ایجاد می‌کند.

بازاریابی مشکل اساسی

مشکلات البته تنها در بخش صادرات نیستند بلکه ما در بخش تولید نیز مشکلاتی را شاهد هستیم علی‌رضا محمدی از تولیدکنندگان استان سمنان که یک سال درزمینهٔ صادرات نیز فعالیت کرده به خبرنگار بازار، می‌گوید: اگر ریز بینانه تر نگاه کنیم خواهیم یافت که ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف در حوزه ارزی باعث از دست رفتن تمرکز فعالان بخش خصوصی می‌شود.

وی می گوید: برای مثال از در تابستان سال گذشته فقط در حوزه ارزی طی چهار ماه شش دستورالعمل مختلف ابلاغ شد حال شما بگویید بااین‌همه تغییرات در مدت‌زمان کم چه طور می‌توان با تغییرات ارزی انتظار صادرات از بخش خصوصی داشت؟

محمدی می گوید: این است که ما می‌گوییم ایراد اصلی در کار پیش می‌آید و لذا صادرکننده دراین‌بین ضربه خواهد خورد. صادرکنندگان و واردکنندگان کالا با طرف‌های خارجی نیازمند پشتوانه و قراردادهای تجاری محکم هستند.

روابط با دنیا

یکی دیگر از تولیدکنندگان استان سمنان که دانش‌آموخته رشته مدیریت صنعتی است به خبرنگار بازار می‌گوید: ارتباط با کشورهای جهان یکی از موارد این امر است. صادرات ایران و به‌تبع آن استان سمنان فقط به افغانستان، عراق و کشورهای همسایه نیست بلکه در این حوزه نیازمند ارتباط با تمامی دنیا هستیم که اگر شرایط  این‌گونه ادامه داشته باشد قطعاً بازارهای هدف خود را از دست خواهیم داد لذا باید برای برداشتن موانع پیش روی صادرکنندگان راه چاره‌ای تدبیر کرد.

مصطفی نبی ئی می‌افزاید: بخش بزرگی از اقتصاد کشور دولتی است در این شرایط باید برای برون‌رفت از مشکلات دولت تنها ناظر بر اجرا باشد و در سامانه‌هایی نظیر نیما مداخله نکند زیرا روش‌های دولت در قیمت ارز باعث پدیدار شدن مشکلات جدی شده است ضمن آنکه تصمیمات تند و سریع نیز پیکره بخش خصوصی را دچار آسیب می‌کند.

وی می گوید: از طرف دیگر باید گفت ما دو مشکل اساسی نیز داریم نخست عدم توانایی در جذب سرمایه‌گذار به‌واسطه نداشتن یک گروه مجرب چانه‌زنی و مذاکره و دوم عدم توانمندی در جذب بازار به دلیل فقدان فراوری، بسته‌بندی و رعایت استانداردهای بازارپسند بین‌المللی.

بازارپسند نیستیم

این تولیدکننده می‌گوید: انگور شاهرود را به‌راحتی می توان صادر کرد اما هیچ‌وقت پیش نیامده که گروهی گرد هم بیایند و از خود بپرسند این انگور باید به چه شکل صادر شود، سال‌ها است که برخی واسطه‌ها انگور را به پاکستان در سبد پلاستیکی و لای روزنامه صادر می‌کنند و هنوز نتوانسته‌ایم یک بسته‌بندی برای انگورمان تهیه کنیم.

نبی ئی می‌افزاید: چهار سال پیش فردی ۱۲۰ تن انگور شاهرود را لای روزنامه به پاکستان صادر کرد و مأمور گمرک وقتی درب کانتینر را باز کرد مشاهده کرد که از یک روزنامه که در آن‌یک جمله مقدس نوشته‌شده دربسته بندی انگور استفاده‌شده درنتیجه تمام کانتینر را ۷۲ ساعت در گرمای شدید بندر کراچی نگه داشت تا ۶۰ درصد بار خراب و فاسد شد و مابقی نیز به دلیل فقدان کیفیت بازگشت خورد این یعنی ما حتی نتوانسته‌ایم بسته‌بندی موردنظر بازار جهانی را داشته باشم.

در دو گزارش سعی کردیم به میزان صادرات و همچنین موانع آن بپردازیم موانع و مشکلاتی که رفعشان تا حد زیادی به دستان مدیران استان سمنان بستگی دارد. مشکلاتی که اگر رفع شوند می‌توانند برای این استان تولید ثروت و البته اشتغال کنند.

کد خبر: ۲٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha