۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
آفتاب در بام ایران دیده نشد؛ سایه غفلت بر انرژی خورشیدی
بازار گزارش می دهد؛

آفتاب در بام ایران دیده نشد؛ سایه غفلت بر انرژی خورشیدی

شهرکرد- استان چهارمحال و بختیاری مرتفع ترین استان کشور است که این امر این استان را در رده بهترین مناطق کشور و حتی دنیا برای تولید برق خورشیدی قرار داده است.

بازار: گروه استان ها؛ چهارمحال و بختیاری در جنوبی غربی رشته کوه های زاگرس قرار دارد و استانی مرتفع به شمار می رود. این استان با گستره‌ای برابر با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر مربع یک درصد از کل وسعت ایران را به خود اختصاص داده است.

میانگین ارتفاع در چهارمحال و بختیاری حدود دو هزار و ۱۵۳ متر از سطح دریا است و به همین خاطر این استان را بام ایران عنوان می کنند.

نزدیکی به خورشید و بهره مندی از نور بیشتر خورشید از ظرفیت های این استان به شمار می رود. ارتفاع بالای این استان زمینه را برای  بهره مندی بیشتر از انرژی خورشیدی نسبت به سایر مناطق کشور فراهم کرده است.

انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته و… تبدیل شود.

انرژی خورشیدی را می توان به انرژی برق تبدیل کرد که این کار از طریق روش های از جمله بهره گیری از صفحات خورشیدی (فتوولتاییک) انجام می شود. برق یکی از مهمترین نیاز های جامعه امروز به شمار می رود و هزینه های بسیاری برای تولید این انرژی در حال مصرف است.

توسعه نیروگاه های برق خورشیدی در این استان از طرفی می تواند انرژی برق مورد نیاز در این استان تامین کند و از طرفی زمینه ساز ایجاد اشتغال، توسعه و پیشرفت استان شود.

چهارمحال و بختیاری به واسطه قرار گرفتن در ارتفاعات یکی از استان های مناسب و پر پتانسیل برای تولید برق خورشیدی به شمار می رود و این ظرفیت می تواند استان را در مسیر توسعه و پیشرفت بیشتر قرار دهد

کارشناس ارشد مهندسی برق در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه انرژی خورشیدی به دو طریق می تواند به انرژی برق تبدیل شود، عنوان کرد: استفاده از حرارت خورشیدی برای تولید بخار و استفاده از صفحات خورشیدی دو روش مهم برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق یا الکتریسیته است.

سید جلال الدین موسوی عنوان کرد: استفاده از صفحات خورشیدی  معمول ترین روش برای تولید انرژی برق است که هزینه های آن نیز بسیار کمتر از روش حرارتی است.

وی ادامه داد: سلول خورشیدی یا سلول فتوولتائیک یک قطعه الکترونیکی است که انرژی نور خورشید را مستقیم به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

این محقق دانشگاه ادامه داد:  استفاده از سلول های خورشیدی در دنیا روز  به روز در حال گسترش است و هم اکنون یکی از پر مصرف ترین وسیله ها را برای تولید انرژی نو است.

لزوم جذب سرمایه گذار در چهارمحال و بختیاری برای احداث نیروگاه های خورشیدی
وی تاکید کرد: استفاده از سلول های خورشیدی برای تولید برق نیازمند منطقه ای مناسب برای تابش مستقیم نور خورشید با شفافیت بالا است.

موسوی بیان کرد: استان چهارمحال و بختیاری به واسطه قرار گرفتن در ارتفاعات یکی از استان های مناسب و پر پتانسیل برای تولید برق خورشیدی به شمار می رود و این ظرفیت می تواند استان در مسیر توسعه و پیشرفت بیشتر قرار دهد.

این کارشناس برق با بیان اینکه این ظرفیت هنوز در استان مورد توجه جدی قرار نگرفته است، ادامه داد: جذب سرمایه گذار در چهارمحال و بختیاری برای احداث نیروگاه های خورشیدی باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

  ارتفاع بالای چهارمحال و بختیاری موجب شدت تابش بالای خورشید در استان شده است که این امر مهمترین شاخص برای احداث نیروگاه های برق خورشیدی ارزیابی می شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های مستعد احداث نیروگاه های خورشیدی است.

مجید فرحزاد بیان کرد: ارتفاع بالای چهارمحال و بختیاری موجب شدت تابش بالای خورشید در استان شده است که این امر مهمترین شاخص برای احداث نیروگاه های برق خورشیدی ارزیابی می شود.

انعقاد قرارداد ۲۰ ساله با سرمایه گذاران نیروگاه های خورشیدی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: میانگین درجه حرارت پایین، آلوده نبودن هوا و شفافیت فضایی از دیگر ظرفیت های این استان است که زمینه را برای احداث نیروگاه های خورشیدی فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: شرکت برق طبق قرارداد، برق تولیدی را خریداری می کند و قیمت خرید برق هر ساله با توجه به نرخ تورم تعیین می شود.

فرحزاد ادامه داد: قیمت خرید برق در سال جاری به ازای هر کیلو وات ۶۳۷ تومان است و انعقاد قرارداد ۲۰ سال با سرمایه گذاران تولید برق خورشیدی از دیگر حمایت های شرکت برق برای توسعه نیروگاه های برق خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری بیان کرد: حمایت های لازم برای احداث نیروگاه های برق خورشیدی در این استان انجام می شود.

 معرفی بیشتر این ظرفیت ارزشمند استان چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه بیشتر مدیران در سطح کشور قرار گیرد تا زمینه برای جذب سرمایه گذاران برای احداث نیروگاه های خورشیدی فراهم شود.

برداشتن موانع سد راه سرمایه گذاران و تسهیل در ارائه خدمات سرمایه گذاری می تواند سرعت سرمایه گذاری در این استان را برای احداث نیروگاه های خورشیدی شتاب دهد.

کد خبر: ۲۶٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha