۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
جریمه ایرلاین ها از امروز توسط سازمان تعزیرات| باز پایان سال و هوایی شدن شرکت های پروازی
«بازار» گزارش می دهد

جریمه ایرلاین ها از امروز توسط سازمان تعزیرات| باز پایان سال و هوایی شدن شرکت های پروازی

سازمان تعزیرات حکومتی از امروز به جریمه ایرلاین های متخلف می پردازد و سوال این است چرا هر سال با نزدیک شدن به پایان سال شرکتهای دولتی و خصوصی موضوع گرانی بلیت را به شکلی حرفه ای مطرح می کنند.

اکبر محمودی؛ بازار: بعد از اینکه برخی ایرلاین ها و شرکتهای متخلف اقدام به افزایش خودسرانه نرخ بلیت هواپیما در برخی خطوط کردند، گلایه‌ها و شکایات مردمی باعث شد تا وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی بوده و با ایرلاین‌های متخلف برخورد خواهد شد.

اگر چه برخی از شرکت‌های هواپیمایی با تنظیم شکایتی به دیوان عدالت اداری مدعی شدند که بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت، وزارت راه و شهرسازی و ستاد تنظیم بازار نمی‌توانند در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دخالت کنند اما به این موضوع دقت نکرده بودند که وقتی دولت به تامین سوخت برای این شرکت‌ها می‌پردازد پس بنابراین در قیمت گذاری بلیت هواپیما نیز نمی توانند سر خود عمل کنند.

جریمه ایرلاین ها از امروز توسط سازمان تعزیرات| باز پایان سال و بازی نخ نمای گرانی بلیت هواپیما

این روزها در حالی برخی ایرلاین ها رای هیات عمومی دیوان عدالت را نیز به دست آورده بودند تا بتوانند قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهند که سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده است از امروز به جریمه شرکت‌های متخلف خواهد پرداخت.

ماجرای افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما ظاهرا تمامی ندارد و در حالیکه خرداد ماه امسال شاهد افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیماها بودیم و هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت‌گذاری تنها شورای عالی هواپیمایی است

ماجرای افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما ظاهرا تمامی ندارد و در حالیکه خرداد ماه امسال شاهد افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیماها بودیم و هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت‌گذاری تنها شورای عالی هواپیمایی است اما برخی ایرلاین ها خودسرانه اقدام به افزایش قیمت بلیت کردند.

جریمه ایرلاین ها از امروز توسط سازمان تعزیرات| باز پایان سال و بازی نخ نمای گرانی بلیت هواپیما

بعد از ظهر روز گذشته ۲۲ دی ماه جاری بود که ‌گشت مشترکی با حضور سازمان تعزیرات حکومتی ، وزارت راه و شهرسازی و پلیس امنیت اقتصادی از فرودگاه مهرآباد انجام شد که در نهایت منجر به ۲ دفتر فروش شرکت‌های هواپیمایی که نسبت به سایرین وضعیت حاد یا بحرانی‌تری داشتند شد.

در این گشت مشترک که از ساعت ۱۷ آغاز و تا ساعت ۲۲ به طول انجامید، نادر حیدری رئیس شعبه ۴ ملی سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد: متعاقب بازدید به عمل آمده ملاحظه شد متاسفانه هیچ یک از دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی مستقر در فرودگاه مهرآباد، نسبت به نصب و به‌کارگیری نرخ‌نامه بلیت‌های پرواز داخلی و خارجی که جزو الزامات قانونی است، اقدام نکرده بودند.

معاون نظارت حکومتی اداره کل تعزیرات حکومتی تهران می گوید: متعاقب موازین قانونی، به مدیریت فرودگاه الزام شد از این پس همه دفاتر فروش واحدها و غرفه‌های مستقر در فرودگاه مهرآباد نسبت به بکارگیری و نصب تابلوهای نرخ بلیت در حال عرضه اقدام کنند و علاوه بر آن مدیریت فرودگاه، نرخ مصوب عرضه بلیت در همه ترمینال‌های فرودگاه را در معرض دید عموم، مصوب و اعلام کند تا مراجعان فرودگاه هم از نرخ مصوب و هم از نرخ در حال عرضه هر یک از شرکت‌های هواپیمایی اطلاع متقن داشته باشند.

در خصوص نرخ عرضه و فروش بلیت‌ها نرخ اعلام شده سازمان هواپیمایی کشوری که پیش تر اعلام شده ‌مبنا است از این رو با محاسبه دقیق و کارشناسی نرخ‌های مصوب، تخلفات به شعب تعزیرات حکومتی اعلام، تا نسبت به رسیدگی صدور حکم و برخورد با متخلفان اقدام شود.

سوالی که با تاکیدات سازمان تعزیرات و وزارت راه و شهرسازی بر آن مطرح می شود این است که آیا پول‌های اضافه دریافت شده از مسافران از سوی شرکت‌هایی که سرخود به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌ بودند استرداد می شود

اما سوالی که با تاکیدات سازمان تعزیرات و وزارت راه و شهرسازی بر آن مطرح می شود این است که آیا پول‌های اضافه دریافت شده از مسافران از سوی شرکت‌هایی که سرخود به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌ بودند استرداد می شود.

موضوعی که بسیار حائز اهمیت است این است که هر بار و به فاصله چند ماه، موضوع افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما مطرح و گشت های مشترک سازمان تعزیرات و وزارت راه و شهرسازی نیز با پلمب این دفاتر ماجرای گرانفروشی را تا حدودی فیصله می دهند. اما سوال این است که چرا یک بار برای همیشه موضوع قیمت بلیت هواپیما تمام نمی شود و چرا برای یک بار هم که شده نرخ گذاری بلیت هواپیما تمام نمی شود.

جریمه ایرلاین ها از امروز توسط سازمان تعزیرات| باز پایان سال و بازی نخ نمای گرانی بلیت هواپیما

چندی پیش محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا ایرلاین ها پیشنهاد جدیدی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ارائه کرده اند؟ گفت: ایرلاین ها به طور مستمر پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما ارائه می کنند.

شورای عالی هواپیمایی عالی ترین مرجع تصمیم گیری برای قیمت بلیت هواپیما است. به هر حال مولفه های قیمت گذاری موجود است و بر اساس آن نیز در جدول قیمت گذاری آنرا اعلام و ابلاغ می کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: اینکه چه درخواستی از سوی ایرلاین ها اعلام می شود محترم و پا بر جا است اما تا زمانی قانون و مشروعیت دارد که شورای عالی هواپیمایی آنرا مصوب و ابلاغ کند.

محمدی بخش: پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما به طور مستمر داده می شود اما به هر حال باید نظر نهایی را شورای عالی هواپیمایی اعلام کند و در نهایت نیز ستاد تنظیم بازار آنرا تصویب و ابلاغ کند

محمدی بخش در پاسخ به این پرسش که پس پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما داده شده است؟ تاکید کرد: پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما به طور مستمر داده می شود اما به هر حال باید نظر نهایی را شورای عالی هواپیمایی اعلام کند و در نهایت نیز ستاد تنظیم بازار آنرا تصویب و ابلاغ کند.

این اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به خوبی نشان می دهد که هر سال و امسال زودتر از سال های قبل ایرلاین ها با نزدیک شدن به پایان سال اقدام به جو سازی و افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما کرده اند تا قیمت‌ها بار دیگر در شورای عالی هواپیمایی مورد بررسی قرار گرفته و باز هم ولو کمتر از میزان پیشنهادی آنها افزایش یابد.

ایرلاین ها با هماهنگی یکدیگر اقدام به افزایش قیمت بلیت بالاتر از نرخ مصوب می کنند و زمانی که این موضوع رسانه ای و حتی منجر به پلمب چند روزه برخی دفاتر شد موضوع افزایش قیمت بلیت در شورای عالی هواپیمایی مطرح و سپس ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت ها افزایش یابد

به خوبی مشخص است که ایرلاین ها با هماهنگی یکدیگر اقدام به افزایش قیمت بلیت بالاتر از نرخ مصوب می کنند و زمانی که این موضوع رسانه ای و حتی منجر به پلمب چند روزه برخی دفاتر شد موضوع افزایش قیمت بلیت در شورای عالی هواپیمایی مطرح و سپس ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت ها افزایش یابد.

درخواست ایرلاین ها مبنی بر اینکه دولت سوخت یارانه ای آن ها را نیز تامین نکند، اما به آنها اجازه داده شود تا به صورت آزاد به قیمت‌گذاری بلیت بپردازند نیز یک بازی جدید است

این همان بازی تکراری ایرلاین ها است که همه ساله در ماه های بهمن و اواسط آن انجام می شود. اما این بار چند روزی زودتر نسبت به سال های قبل این بازی آغاز شده و به نظر می رسد درخواست ایرلاین ها مبنی بر اینکه دولت سوخت یارانه ای آن ها را نیز تامین نکند، اما به آنها اجازه داده شود تا به صورت آزاد به قیمت‌گذاری بلیت بپردازند نیز یک بازی جدید است که قطعا راه به جایی نخواهد برد.

کد خبر: ۲۶۷٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha