۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
رونق اشتغال در ایلام نیازمند توسعه مهارت آموزی| مراکز فنی حرفه ای گسترش یافت
بازار گزارش می دهد؛

رونق اشتغال در ایلام نیازمند توسعه مهارت آموزی| مراکز فنی حرفه ای گسترش یافت

ایلام-توسعه آموزش های فنی و حرفه ای یکی از مهمترین نیازها ایلام برای رونق اشتغال در بین جوانان است، هم اکنون مراکز فنی و حرفه ای متعددی در این استان برای مهارت آموزی شکل گرفته اس.

بازار؛ گروه استان ها: از گذشته تا کنون در جامعه ما یکی از معیارهای موفقیت و ورود به بازار کار، تحصیل و کسب مدارک دانشگاهی بوده است که این موضوع موجب شده اکثر جوانان و نوجوانان تمام تمرکز خود را بر روی تحصیل، شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه بگذارند.

از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه دولت امکان اشتغالزایی برای میلیون ها دانشجو را ندارد متاسفانه تنها شاهد افزایش آمار بیکاری در جامع و بروز تبعات منفی آن از جمله افسردگی، خودکشی، بزهکاری، اعتیاد و... بوده ایم.

از این رو یکی از اقداماتی که در اقصی نقاط دنیا مورد توجه دولت ها بوده، آموزش مشاغل آزاد و جذب افراد به سمت حرفه های فنی می باشد، زیرا آموزشهای فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل ، نقش به سزایی در اشتغال دارد.

از طرفی دیگر این آموزشها هم مهارتهای خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارتهای عمومی بازار کار را فراهم می سازد و همچنین برای شاغلینی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارایی می شوند امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می کند، لذا به این نوع آموزشها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری بالاخص بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی می باشد ، نگریسته می شود.

استان ایلام نیز یکی از استان هایی است که از نظر نرخ بیکاری تحصیل کردگان، رتبه بالایی را در بین استان ها دارد، به گونه ای که سالهاست بیکاری به یک معضل بزرگ در این استان تبدیل شده است، از این جهت توسعه آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای یکی از الزاماتی است که در این استان چندان مورد توجه واقع نشده است، چرا که استان ایلام یکی از استان هایی است که همواره ۱۱ درصد صنایع نفت و گاز کشور را به خود اختصاص داده ولی با این وجود به دلیل کمبود نیروهای متخصص و آموزش دیده، اکثرا نیروهای غیر بومی در پتروشیمی ، پالایشگاه و... مشغول به فعالیت می شوند.

لزوم توسعه آموزش های فنی در استان

حمید احمدی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در شرایط کنونی برای اقتصاد، فرهنگ استان، اشتغالزایی و همچنین شتاب‌دهی به فرایند تولید امری حیاتی است؛زیرا این آموزش‌ها کسب مهارت‌ها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانش‌های خاص مربوط به شغل و در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افزایش می دهد.

کارشناس اقتصادی: همچنین ادارهٔ فنی حرفه ای در اقصی نقاط استان باید با برگزاری کلاس های متعدد در حوزه های مختلف زمینه شرکت علاقه مندان به رشته های فنی و جذب آنان به بازار کار را فراهم کند

وی افزود: ایلام نیز یکی از استان‌های است که فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به‌صورت پیشرفته می تواند فرصتی را برای جوانان علاقه‌مند و جویایی کار جهت ورود به چرخه اشتغال ایجاد کند که موجب رفع معضل بیکاری در استان ایلام می شود.

رونق اشتغال در ایلام نیازمند توسعه مهارت آموزی| مراکز فنی حرفه ای گسترش یافت

احمدی با بیان اینکه متاسفانه در استان ایلام رشته های مربوط به فنی حرفه ای چندان مورد توجه نیستند، بیان کرد: محدودیت‌هایی که باعث عدم توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شود را باید رفع کرد تا زمینه تحصیل برای متقاضیان و علاقه‌مندان به این رشته در اقصی نقاط استان فراهم شود.

این کارشناس ادامه داد: همچنین ادارهٔ فنی حرفه ای در اقصی نقاط استان باید با برگزاری کلاس های متعدد در حوزه های مختلف زمینه شرکت علاقه مندان به رشته های فنی و جذب آنان به بازار کار را فراهم کند.

گسترش آموزش های فنی حرفه در ایلام

مجید ولی زاده مدیرکل فنی و حرفه استان ایلام در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: امروزه در اثر گسترش شگرف صنعت و تکولوژی وجود نیروی انسانی متخصص , یک نیاز اساسی در مراکز تولیدی ؛ صنعتی و خدماتی به شمار می آید و آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان عامل مهم تربیت این نیروها مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای تمام تلاش خود را به کار می برد تا افرادی آگاه به تکنولوژی روز و کار آمد را تربیت و در چرخه سازندگی کشور وارد نماید.

مدیرکل فنی و حرفه استان ایلام: امسال تاکنون بیش از ۴ میلیون نفر ساعت آموزش ثبت شده است، پیش بینی می‌شود تا پایان سال این میزان به ۵ میلیون نفر ساعت برسد که تا کنون از این میزان آموزش ثبت شده ۵۰۰ نفر جذب اشتغال داشته‌ایم

ولی زاده ادامه داد: در استان ایلام ۱۴ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و بیش از ۳۰۰ آموزشگاه خصوصی با ۱۴۸ کارگاه مشغول فعالیت هستند.

رونق اشتغال در ایلام نیازمند توسعه مهارت آموزی| مراکز فنی حرفه ای گسترش یافت

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش ثبت شده که از این میزان ۳۷۰ نفر جذب بازار کار شده‌اند.

مدیرکل فنی و حرفه استان ایلام با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴ میلیون نفر ساعت آموزش ثبت شده است، بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال این میزان به ۵ میلیون نفر ساعت برسد که تا کنون از این میزان آموزش ثبت شده ۵۰۰ نفر جذب اشتغال داشته‌ایم.

مهارت‌آموزی به‌عنوان یک زیر ساخت در اشتغال و درآمدزایی کمک می‌کند تا بسیاری از معضلات و مشکلات استان محروم ایلام حل شود، همچنین قرارگرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار همواره از بزرگ‌ترین آرمان‌های جوامع بشری بوده که یکی از عوامل اثرگذار در راه رسیدن به این مهم توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

به همین علت توجه به آموزش های فنی حرفه ای یکی از الزاماتی است که باید مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۷٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha