۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
اصلاح بورس با وجود تغییر در جریان نقدینگی حقیقی ها
بازار گزارش می دهد؛

اصلاح بورس با وجود تغییر در جریان نقدینگی حقیقی ها

هرچند خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاده و حکایت از انتظارات تورمی در اقتصاد است. با این حال فعلا تمرکز دولت به مهار قیمت هاست و تا بعد از انتخابات احتمالا این سیاست دنبال می شود.

بازار؛ گروه بورس: شرایط بازار به خوبی نشان می‌هد وضعیت فعلی نیازمند یک شوک قوی است که برخی آن را به تحولات دلار و رویدادهای صنایع وابسته می‌دانند. در واقع در یک ماهه گذشته کارشناسان چهار عامل تجدید، تسعیر، گزارش‌ها و اخبار خاص صنایع را محوریت حرکت بازار می دانستند اما اثر چندانی بر بازار نداشتند و تا حدودی معادله عوض شد. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، کسری بودجه سال ۱۴۰۲ موجب شده در نهایت دولت مجبور شود درخواست کاهش سهم صندوق توسعه را بدهد و با اجازه ای که گرفته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان معادل ۴.۵۶۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه استقراض کند. این موضوع روی انتشار اوراق هم تا حدودی تاثیر می گذارد.

محمود مرادی معتقد است که در معاملات هفته اخیر شاخص کل بورس و شاخص هم وزن اصلاح زمانی داشتند و این موضوع نشان می دهد که در بازار فروشنده ای وجود ندارد و در مقابل محرکی هم برای رشد بورس وجود ندارد. با وجود اینکه حجم سرانه های خرید و فروش افزایش یافته است

از طرف دیگر رفتار دلار در بازار و همچنین دلار نیما زیر نظر سرمایه گذاران قرار گرفته است. همچنین تحولات و رخدادهای بودجه و امیدواری‌های بازار به برخی گروه ها پیش بینی را پیچیده کرده است هرچند در هفته پیش‌رو وزن سیاست گذاری ها و تحولات سیاسی کمی بیشتر از گذشته شده است.

محمود مرادی کارشناس ارشد بازارهای مالی با اشاره به اینکه اینکه در مقطع کنونی هیچگونه سیگنال صعودی در بازار وجود ندارد، گفت: در معاملات هفته اخیر شاخص کل بورس و شاخص هم وزن اصلاح زمانی داشتند و این موضوع نشان می دهد که در بازار فروشنده ای وجود ندارد و در مقابل محرکی هم برای رشد بورس وجود ندارد. با وجود اینکه حجم سرانه های خرید و فروش افزایش یافته اما از آنجایی که ارزش معاملات هنوز خیلی بالا نیامده نمی توان امیدوار بود در کوتاه مدت اتفاق جدی در بازار رخ دهد.
او با تاکید بر اینکه ارزش معاملات در آخرین روز هفته گذشته ۵۸۰۰ میلیارد تومان بود که خیلی بالا نیست، تصریح کرد: به طور قطع برای رشد شاخص کل بورس باید ارزش معاملات بیشتر از این میزان شود و تداوم هم داشته باشد.
مرادی با اشاره به اینکه دولت در حال حاضر بر کنترل نرخ ارز تاکید زیادی دارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین محرک های بورس قیمت دلار است و تا زمانی که دولت آن را کنترل می کند بازار هم تحت تاثیر آن سیاست خواهد بود اما از آنجایی که دلار رشدی ۵ درصدی داشته تصور بر این است که دیر یا زود اثر دلار بر بازار هم نمایان خواهد شد.
در حال توسعه دولت برای اینکه بتواند نرخ دلار را کنترل کند سیاست های همچون افزایش واردات کالاهایی همچون خودرو، افزایش قیمت خودرو و ... را در دستور کار دارد حالا باید دید در ادامه ارز چه نقشی در سیاست های مالی و پولی و همچنین در معاملات بورس خواهد داشت.

سناریوهای بازار سهام از نمای ارزندگی
شاید بسیاری از فعالان بازار به کدال به عنوان یک عامل موثر در بازار نگاه نکنند اما اگر بتواند نقش بنیادی در بازار را نشان دهد دیر یا زود اثرات قوی خود را در قیمت سهم و تابلو نشان می دهد. از طرف دیگر شرکت‌ها می‌توانند با ترکیبی از روش‌های مختلف اعم از بهای تمام شده ارزش ذاتی و ارزش روز تجدید را ارائه کنند تحول مهمی است که به زودی اثرات آن را در هلدینگ‌ها و حتی سایر شرکت‌ها خواهیم دید.

به گفته فردین آقابزرگی حتی اگر اصلاح زمانی موقتی هم داشته باشیم، بعید است قیمت‌ها از آنچه در روزهای ابتدای آبان دیدیم کمتر شود. به نظر بازار در نزدیکی‌های شاخص ۲.۱ میلیونی و بعد از یک بازدهی کوتاه‌مدت، کمی ایستاده و با سرعت کمتری پیش می‌رود

فرزین آقابزرگی با بیان اینکه سهامداران خرد و نهادهای مالی این روزها در بازار بسیار اثرگذار هستند، گفت: باید شفاف و دقیق از شرکت‌ها حسابرسی و حساب کشی کنند و اگر سازمان بورس خیلی قائل به پیاده کردن حاکمیت شرکتی است به نظر باید دست در دست نهادها و سهامداران خرد این موضوع را پیش ببرد.
او با بیان اینکه به نظر سناریوهای متفاوتی پیش روی بازار خواهد بود و هرچند بازار کف را دیده و لمس شده است، افزود: حتی اگر اصلاح زمانی موقتی هم داشته باشیم، بعید است قیمت‌ها از آنچه در روزهای ابتدای آبان دیدیم کمتر شود. به نظر بازار در نزدیکی‌های شاخص ۲.۱ میلیونی و بعد از یک بازدهی کوتاه‌مدت، کمی ایستاده و با سرعت کمتری پیش می‌رود و طبیعی است که در آن نقاط، برخی نوسانگیرها بعد از شناسایی سود در بازار فروشنده باشند اما احتمالا خیلی زود بعد از ایست در موج کوتاه‌مدت با یک جهش مواجه خواهد شد و این دقیقا همان چیزیست که تماشاچیان فعلی به آن اشاره می‌کنند که روند را میان مدت صعودی است.
او تصریح کرد: سناریوی دیگری که برخی معتقدند می‌توان برای بازار متصور بود، این است که بازار حتی اگر در کوتاه مدت یک اصلاح یا افت موقت داشته باشد، خیلی زود مسیر حرکت خود را تغییر داده و دوباره در قیمت‌های متعادل شده دست به دست شده و انرژی جمع می‌کند و حرکت خواهد کرد؛ بدین معنی که در این سناریو نیز اصلاح را منطقی می‌بیند، اما آن را یک فرصت برای خریدهای بیشتر بازار می‌داند.
در گام نخست باید توجه داشت که برآیند فصل پاییز فصل بدی برای بازار نبوده و با توجه به گزارش‌های فروش اگر رویداد عجیب و غریبی در حاشیه سود شرکت‌ها در ادامه رخ ندهد گزارش‌های ۹ ماهه نسبتاً نرمال و خوبی در بازار داشتیم، از همین رو در دوازده ماهه هم مثبت خواهد ماند اما در موقعیت کنونی دو چیز بر بازار موثر است؛ نخست کف قیمت‌های بسیاری از سهم‌ها دیده شده و در واقع با گزارش ۹ ماهه فضای بهتر معاملات را رقم زده و اوضاع در بازار را از نظر بنیادی بهبود بخشیده و کف بازار را محکم‌تر و ریسک بازار را کمتر می‌کند.
عامل دومی که از گزارش‌ها برای بازار ارسال شده سیگنال سود است که تا حدودی برآورد نسبی از عملکرد شرکت ها و همچنین موضوع تقسیم سود در مجمع پیشرو را نشان می‌دهد و این برای تحلیلگران که در حال محاسبه پی به‌ای فوروارد هستند نکته بسیار مهم و دقیقی است که به آنها در این موضوع کمک خواهد کرد. براساس این گزارش، فعلا شاخص کل بورس و شاخص هم وزن سیگنال صعودی نخواهند داشت هرچند خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاده و حکایت از انتظارات تورمی در اقتصاد است. با این حال فعلا تمرکز دولت به مهار قیمت هاست و تا بعد از انتخابات احتمالا این سیاست دنبال می شود.

کد خبر: ۲۶۷٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha