۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
ایران در بارورسازی ابرها ‌۷۰ سال سابقه فعالیت تحقیقاتی‌ دارد
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی:

ایران در بارورسازی ابرها ‌۷۰ سال سابقه فعالیت تحقیقاتی‌ دارد

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: سابقه تحقیقات ایران در دستگاه‌های دولتی و پژوهشی نظیر وزارت نیرو در زمینه باروسازی ابرها، حدود ۷۰ سال است.

به گزارش بازار، صادق ضیائیان درباره گفته‌های رئیس سازمان هواشناسی مبنی بر بارورسازی ابرها، اظهار داشت: بارورسازی ابرها در دنیا یک سبقه نزدیک به ۱۰۰ ساله دارد و کار به صورت تحقیقاتی مورد تایید سازمان جهانی هواشناسی نیز قرار گرفته است.

مدیرکل پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی با اشاره به تجربیات جهانی بارورسازی ابرها گفت: بارورسازی در بازه زمانی و مکانی محدود اثرگذار است، برای مثال در یک رویدادی نظیر المپیک یا یک موقعیت مکانی نظیر پشت سدها، سابقه علمی دارد.

وی افزود: نهادهای بین‌المللی معتبر اثرگذاری باروسازی ابر در بلندمدت و موقعیت مکانی به وسعت پهنه کشورها را تایید نمی‌کنند و اظهارات در این رابطه بیش از آنکه علمی باشد، گمانه‌زنی عامیانه است.

ضیایان با اشاره به سابقه بارورسازی ابر در ایران گفت: تحقیقات در زمینه باروسازی مسئله جدیدی نیست و سابقه آن به سال ۱۳۳۰ باز می‌گردد و محققان ایرانی در دستگاه‌های دولتی و پژوهشی نظیر وزارت نیرو نیز در این بازه زمانی روی این مسئله متمرکز بوده‌اند.

کد خبر: ۲۶۶٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha