۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
افزایش قیمت سهام کشتیرانی‌ها در اروپا
تحت تاثیر حملات حوثی‌ها صورت گرفت

افزایش قیمت سهام کشتیرانی‌ها در اروپا

ارزش سهام شرکت‌های اصلی حمل و نقل دریایی در اروپا مانند «مرسک و هاپاگ لوید» در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها تجاری در دریای سرخ افزایش یافته است.

به گزارش بازار، افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی برای کشتی های تجاری در دریای سرخ باعث شده تا قیمت‌ نقل و انتقال کالاها نیز بالا برود و بر همین اساس ارزش سهام مرسک و هاپاگ لوید به ترتیب ۳۰ و ۵۵ درصد در مقایسه با اواسط ماه دسامبر افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این اتفاق، کشتی‌های تجاری اکنون مجبور هستند تا قاره آفریقا را برای طی مسیر بین آسیا و اروپا دور بزنند. افزایش طول مسیر تنها به معنای طولانی‌تر شدن نقل و انتقال کالاها نیست بلکه به افزایش هزینه‌ها برای شرکت‌های حمل و نقل دریایی نیز منجر شده است.

پاتریک کروزه، تحلیلگر «گلدمن ساکس» می‌گوید حدود ۳۰ درصد از مبادلات دریایی تحت تاثیر حوادث دریای سرخ قرار گرفته است. به گفته وی ۷۰ تا ۸۰ درصد کشتی‌هایی که فعالیت‌شان تحت تاثیر حملات حوثی‌ها قرار گرفت تغییر مسیر داده‌اند.

او پیش‌بینی می‌کند که نرخ هزینه خدمات شرکت‌های کشتیرانی باز هم افزایش یابد. با این حال این تحلیلگر «گلدمن ساکس» انتظار ندارد که میزان اختلال‌ها به سطح دوران شیوع کرونا برسد.

در مقابل بانک سرمایه‌گذاری «جی پی مورگان» به اندازه تحلیلگر «گلدمن ساکس» خوش‌بین نیست. کارشناسان این بانک بر این باور هستند که افزایش سهام شرکت‌های حمل و نقل دریایی «موقتی» است و در درازمدت تاثیری بر سود آنها نخواهد گذاشت.

«جی پی مورگان» پیش‌بینی می‌کند که به محض اینکه حملات در دریای سرخ متوقف شود شرایط در بازار حمل و نقل دریایی به وضعیت قبلی باز می‌گردد.

کد خبر: ۲۶۶٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha