۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
 بورس بهترین فرصت برای بنگاه‌های اقتصادی است/ تازه واردان از کارشناسان خبره استفاده کنند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

بورس بهترین فرصت برای بنگاه‌های اقتصادی است/ تازه واردان از کارشناسان خبره استفاده کنند

طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مالیات عایدی از سهامداران بورس دریافت نمی‌شود.

به گزارش بازار، یکی از دغدغه‌های اصلی که سهامداران را بیش از پیش از آینده بازار سرمایه نگران کرده است، ریزش سهام آن‌ها به دلیل اشباع شدن ظرفیت رشد شرکت‌های بنیادین در بازار سرمایه است. تمام تحلیلگران بورس و فعالان این بازار بر این باورند که بازار به شدت نیازمند عرضه سهام جدید است. برخی از کارشناسان معتقدند که ورود نقدینگی به این بازار به گونه‌ای است که باید بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هر هفته سهام خود را در بازار عرضه کنند.

بر اساس آمار وزرات صمت۸۳ درصد از شرکت‌های نیمه تعطیل و تعطیل با مشکل تامین مالی روبه رو هستند همچنین بنگاه‌های اقتصادی دیگر برای تعریف پروژه جدید نیاز به تامین سرمایه دارند. با توجه به حذف قوانین دست و پاگیر برای ورود شرکت‌ها به بورس و همچنین ورود نقدینگی به این بازار بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند جهت رفع مشکل تامین مالی بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که دولت و نهادهای مختلف در روزهای که مردم به شدت تشنه عرضه سهام هستند سهام خود را وارد بورس کنند.

عرضه مداوم سهام راه خوب کنترل سهام
مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار در رابطه با بازار سرمایه گفت: یکی از روش‌های عمق بخشی به بازار و تضمین اینکه بازار دچار مشکل نشود، عرضه مداوم سهام صورت بگیرد و این افزایش قیمت سهام که ناشی از تقاضای بالا است متعادل شود. عرضه سهام شرکت‌های دولتی و غیر دولتی و نهادهای حقوقی می‌تواند عطش تقاضا را که این روزه‌ها در حال رشد است را کاهش دهد.

طغیانی اظهار داشت: الان مسئله بورس بحث عرضه ثانویه است، یعنی مالکیت شرکت‌ها که دارایی‌هایش متعلق به دولت یا اشخاص حقوقی بوده در حال تغییر است به عبارت دیگر چیزی به ظرفیت کشور اضافه نشده بلکه تنها مالکیت‌ها در مرحله اول تغییر پیدا کرده است.

وی گفت: آن چیزی که ظرفیت تولید را بالا می‌برد بازار اولیه است که شرکت‌ها می‌توانند جهت تامین مالی خود جهت رشد و توسعه وارد این بازار شوند اما آن چیزی که  در بازار ثانویه به اقتصاد کشور کمک می‌کند قدرت نقدشوندگی سرمایه است در این بازار است.

مالیاتی بر عایدی از سهامداران دریافت نمی‌شود
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه آیا در آینده قرار است از معاملات سهام در بورس مالیات دریافت شود؟ گفت: در طرح مالیات بر عایدی موضوعی در رابطه با دریافت مالیات بر عایدی معاملات در بورس مطرح نشده و اما اگر عایدی بر سفته به ازای سهام رخ دهد، سازمان امور مالیاتی موظف به دریافت مالیات از این نوع معاملات هستند. هدف طرح عایدی بر سرمایه افرادی هستند که سرمایه خود را در فعالیتهای  سوداگرانه و غیرمولد مانند خورد، مسکن، طلا  و بازارهای غیر مولد دیگری به کار می‌گیرند، است.

به گفته طغیانی با وجود اینکه بورس جزو اولویت‌های کمسیون اقتصادی است و آقای قالیباف ریاست مجلس بر این بازار تاکید فراوانی دارند، اما هنوز فرصت پرداختن به مسئله بورس در این کمیسیون ایجاد نشده است.

وی بورس را آماده پذیرایی سرمایه اصلی مردم نمی‌داند و در همین رابطه به مردم توسعه کرد: بورس برای سرمایه گذاری مازاد است نه سرمایه اصلی؛ اگر پس اندازی دارند بهتر است به جای ورود به بازار ارز، سکه، مسکن و بازارهای غیر مولد وارد بورس شوند، اما به هیچ وجه جهت سرمایه‌گذاری در بورس خانه یا ماشین خود را نفروشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: بورس جای تخصصی است و سرمایه گذاری در بورس نیاز به داشتن دانش و علم مربوط به آن است در غیر این صورت ممکن است سرمایه‌گذاران در آینده دچار مشکل شوند به همین دلیل توسعه می‌کنم یا آموزش لازم را بینند یا از یک کارشناس خبره  استفاده کنند.

کد خبر: ۲۶٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha