۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
رفع «پیچیدگی های خاص» برای اعزام عمره| سخنگوی «ایران ایر»: عربستان ویزا صادر کرده، پروازها قطعی است
«بازار» گزارش می دهد

رفع «پیچیدگی های خاص» برای اعزام عمره| سخنگوی «ایران ایر»: عربستان ویزا صادر کرده، پروازها قطعی است

در حالی پروازهای حج عمره به دلیل عدم صدور مجوز از سوی عربستان لغو شده است که سخنگوی «ایران ایر» اعلام می کند سفر عمره به دلیل اینکه ویزا صادر شده انجام می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بر اساس اطلاعیه‌ای که به کارگزاران حج و زیارت اعلام شد، پروازهای ۱۳ تا ۱۷ دی‌ماه یعنی پنج روز اول عملیات عمره لغو شد اما آنطور که سازمان هواپیمایی و سخنگوی «ایران ایر» تایید کرده و گزارش داده است تیم مذاکره کننده ایرانی در حال حاضر در عربستان است و مذاکرات برای پروازهای عمره به زودی آغاز می شود.

اولین گروه زائران عمره مفرده پس از ۹ سال بامداد چهارشنبه ۱۳ دی ماه عازم سرزمین وحی شوند، اما شامگاه سه شنبه ۱۲ دی به زائران اعلام شد که به فرودگاه نیایند و به زمان بعدی به آن‌ها اطلاع داده خواهد شد

بر اساس برنامه ریزی‌های سازمان حج و زیارت و تعیین کاروان در سامانه عمره توسط زائران قرار بود اولین گروه زائران عمره مفرده پس از ۹ سال بامداد چهارشنبه ۱۳ دی ماه عازم سرزمین وحی شوند، اما شامگاه سه شنبه ۱۲ دی به زائران اعلام شد که به فرودگاه نیایند و به زمان بعدی به آن‌ها اطلاع داده خواهد شد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در کنار شرکت هواپیمایی «معراج» که از شرکت‌های هواپیمایی اعزام کننده زائران به سرزمین وحی هستند همه برنامه‌ریزی‌های پروازی و زیرساخت‌های لازم برای اعزام به عربستان آماده شده بود اما در نهایت به دلیل عدم دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به کشور عربستان و فرودگاه جده، این پروازها با مشکل مواجه شده و لغو شد.

سازمان حج و زیارت استان تهران در اطلاعیه‌ای به کارگزاران خود اعلام کرد که به دلیل عدم دریافت مجوزهای پروازی توسط شرکت هواپیمایی، تمامی پروازهای عمره در پنج روز اول عملیات لغو می‌گردد

بعد از این ماجرا بود که سازمان حج و زیارت استان تهران در اطلاعیه‌ای به کارگزاران خود اعلام کرد: به دلیل عدم دریافت مجوزهای پروازی توسط شرکت هواپیمایی، تمامی پروازهای عمره از تاریخ ۱۴۰۲.۱۰.۱۳ تا ۱۴۰۲.۱۰.۱۷ (پنج روز اول عملیات) لغو می‌گردد و با توجه به اهمیت موضوع و شرایط موجود، به کارگزاران تأکید می‌گردد، نسبت به اطلاع رسانی مناسب به زائران در این خصوص اقدام کنند.

داغ شدن مذاکره تیم ایرانی و عربستانی| سخنگوی «ایران ایر»: عربستان ویزا صادر کرده پروازها قطعی است

در این اطلاعیه تاکید شده بود که هرگونه اطلاع رسانی در خصوص پروازهای ۱۴۰۲.۱۰.۱۸ به بعد و اعزام زائرین کاروان‌های لغو شده متعاقباً اعلام خواهد شد و همانطور که مشخص است هنوز عربستان مجوز پرواز به فرودگاه جده را صادر نکرده است.

حال در تازه ترین اطلاعیه حج و زیارت به کارگزاران خود مشخص شده است که به دلیل عدم دریافت مجوزهای پروازی توسط شرکت هواپیمایی، کلیه پروازهای عمره تا تاریخ ۱۴۰۲.۱۰.۲۴ لغو می‌شود.

عربستان تعهدنامه و تضامین لازم را پیشتر خواسته بود و «ایران ایر» و «معراج» نمایندگان خود را از قبل برای اینکه دچار حواشی و یا هر گونه مشکلی نشویم به عربستان فرستاده بود

آنطور که مشخص است این است که عربستان مجوز این پروازها را همچنان صادر نکرده و از اعلام دلایل تعلیق پروازها نیز خودداری کرده است. اما آنچه که می توان با قاطعیت گفت این است که عربستان تعهدنامه و تضامین لازم را پیشتر خواسته بود و «ایران ایر» و «معراج» نمایندگان خود را از قبل برای اینکه دچار حواشی و یا هر گونه مشکلی نشویم به عربستان فرستاده بود.

در همین میان بود که نمایندگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، معراج، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت امور خارجه و نهاد ریاست‌ جمهوری در کشور عربستان حضور پیدا کرده و قرار شد جلسات خود را با دقت بیشتری پیگیری کنند تا پروازها هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

داغ شدن مذاکره تیم ایرانی و عربستانی| سخنگوی «ایران ایر»: عربستان ویزا صادر کرده پروازها قطعی است

«‌حسام قربانعلی» سخنگوی «ایران ایر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان ایران برای مذاکره با طرف عربستان هنوز در این کشور هستند؟ گفت: بله نمایندگان ایرانی در کشور عربستان حضور دارند تا این مشکل هر چه سریعتر بر طرف و زمان جدید و دقیقی برای پروازهای حج عمره اعلام شود. اما آنچه که مشخص است این است که ما امیدوار هستیم این مذاکرات نتیجه بدهد و پروازها انجام و برقرار شود.

قربانعلی: نمایندگان ایرانی در کشور عربستان حضور دارند تا این مشکل هر چه سریعتر بر طرف و زمان جدید و دقیقی برای پروازهای حج عمره اعلام شود

او با تاکید بر اینکه نمایندگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت امور خارجه و نهاد ریاست‌ جمهوری در کشور عربستان حضور دارند ادامه داد: قطعا مشکل پروازهای حج عمره حل خواهد شد تا بعد از ۹ سال چشم انتظاری حج عمره انجام شود. اگر پروازها برقرار شود بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته روزانه ۱۰۰۰ مسافر به خانه خدا اعزام خواهند شد. روزانه ۴ پرواز حج عمره (صبح ۲ پرواز و بعدازظهر ۲ پرواز) از ۱۱ مبدأ انجام خواهد شد.

اگر پروازها برقرار شود بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته روزانه ۱۰۰۰ مسافر به خانه خدا اعزام خواهند شد. روزانه ۴ پرواز حج عمره (صبح ۲ پرواز و بعدازظهر ۲ پرواز) از ۱۱ مبدأ انجام خواهد شد

قربانعلی تصریح کرد: عربستان ویزا برای حجاج ایرانی صادر کرده است پس بنابراین پروازها شاید به تاخیر افتاده است اما قطعا انجام خواهد شد تا شیرینی حج و زیارت خانه خدا بعد از ۹ سال چشیده شود.

عربستان ویزا برای حجاج ایرانی صادر کرده است پس بنابراین پروازها شاید به تاخیر افتاده است اما قطعا انجام خواهد شد

پیشتر خبرهایی مبنی بر دلیل لغو پروازها منتشر شده بود که گفته شده بود چون مشکلات ضمانت‌نامه و انتقال پول حل نشده است پروازها لغو شده اند اما سخنگوی ایران ایر این موضوع را رد کرده و اعلام کرده است که به‌خلاف برخی گفته‌ها، موضوعاتی چون ضمانت‌نامه یا انتقال پول وجود ندارد و شرایط کنونی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که در حال رفع و رجوع آن هستیم و با توجه به اینکه اگر این پروازها لغو شوند، عمره‌گزاران و حجاج سال آینده بیش از همه متضرر خواهند شد.

او تاکید کرد: باید به مردم اخبار روشن و امیدوار کننده بدهیم و از رسانه‌ها تقاضا می‌کنم از درج اخبار غیررسمی و گمانه‌زنی‌ها برای جلوگیری از ملتهب شدن فضای بین دو کشور پرهیز کنند.

قربانعلی ادامه داد: به‌محض دریافت مجوز، پروازها برای انتقال حداقل ۳۰ هزار زائر ایرانی از ۱۱ فرودگاه کشور به عربستان از سر گرفته خواهد شد.

آنطور که تا لحظه تنظیم گزارش مشخص است این است که از سوی شرکت‌های هواپیمایی تاریخ رسمی برقراری پروازهای عمره اعلام نشده و زائرانی که کاروان خود را مشخص و هزینه سفر عمره را پرداخت کردند چشم انتظار آغاز اعزام‌ها به سرزمین وحی هستند.

قرار بود ۱۳ دی ماه جاری پس از ‌گذشت ۹ سال، اولین پرواز حج عمره در ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شود که با لغو پرواز عملا مذاکرات نمایندگانی که در حال حاضر در خاک عربستان هستند را با مشکلات بیشتری همراه کرد.

پروازهای حج عمره تا ۲۸ اسفند ماه امسال برقرار خواهد بود و ۶۲ هزار زائر در عملیات حج عمره امسال به سرزمین وحی با اعزام چهار پرواز روزانه با ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر مشرف خواهند شد

آنطور که گفته می شود پروازهای حج عمره تا ۲۸ اسفند ماه امسال برقرار خواهد بود و ۶۲ هزار زائر در عملیات حج عمره امسال به سرزمین وحی با اعزام چهار پرواز روزانه با ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر مشرف خواهند شد.

کد خبر: ۲۶۶٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مناتی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      0 0
      ان شاءالله این مشکل رفع وعمره گزاران خوشحال شوند