۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کم کاری برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن| افزایش قدرت ۳ بانک دولتی بخاطر همکاری با مسکن ملی
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار اعلام کرد

کم کاری برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن| افزایش قدرت ۳ بانک دولتی بخاطر همکاری با مسکن ملی

مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک ها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما برخی از بانک‌ها از این قانون تبعیت نکرده و هنوز شاهد کم کاری بانک‌ها در این بخش هستیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روند مناسب تامین و تخصیص زمین به طرح نهضت ملی مسکن به نظر می رسد این طرح عظیم ملی را به اهداف خود نزدیک تر کرده است و همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است در حال حاضر بیش از ۱.۹ میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن وارد مراحل اجرایی شده است.

این آمار نشان می دهد که باید به روزهای آینده و وعده دولت بیشتر از قبل خوش بین بود اما به نظر می رسد حلقه مفقوده پرداخت تسهیلات به بخش مسکن همچنان وجود دارد و ظاهرا دستورات بلندترین مقام اجرایی کشور و وزیر راه و شهرسازی نیز در این خصوص چاره ساز نبوده و بانک ها همچنان به کار خود مشغول هستند و توجهی هم به بخش مسکن ندارند.

حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی محدوده شهرها به طرح ملی مسکن اختصاص یافته است که بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت و اجرا است

ارسلان مالکی مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وضعیت تامین و اختصاص زمین به طرح نهضت ملی مسکن به چه شکل است؟ گفت: در خصوص طرح نهضت ملی مسکن ابتدا باید عرض کنم که حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی محدوده شهرها به این طرح ملی اختصاص یافته است که این اقدام می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. این میزان تخصیص زمین نیز نشان می دهد که بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت و اجرا است.

۵۳ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن تخصیص داده شده است و باید اذعان کرد که در برخی از شهرها هنوز مشکل تامین زمین وجود دارد

او با اشاره به اینکه توافقات خوبی نیز با بخش خصوصی در اختصاص زمین در حریم شهرها صورت گرفته است ادامه داد: ۵۳ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن تخصیص داده شده است و باید اذعان کرد که در برخی از شهرها هنوز مشکل تامین زمین وجود دارد.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا بانک ها همکاری خوبی در اعطای تسهیلات دارند یا خیر؟ گفت: نکته ای که وجود دارد این است که باید بانک ها به کمک بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن بیایند و به عنوان مثال بر اساس برنامه هفتم توسعه از اعتبارات بانک های متخلف در این بخش کاسته شود و به قدرت بانک های دولتی از جمله مسکن، ملی و سپه که طبق آمارها همکاری خوبی با بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن داشته اند اضافه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود که کاهش قدرت اعتبار دهی بانک ها در این حوزه کمک بسیار موثری بر اجرای و تقویت تولید واحدهای مسکونی می کند.

اولویت وزارت راه و شهرسازی سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن است پس به خوبی می دانیم که اگر این پروژه‌ها حتی یک روز هم زودتر به اتمام برسد یعنی مشکل مسکن یک خانواده حل شده است

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه اولویت وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن و اتمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور است تاکید کرد: اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن است پس به خوبی می دانیم که اگر این پروژه‌ها حتی یک روز هم زودتر به اتمام برسد یعنی مشکل مسکن یک خانواده حل شده است.

مالکی تاکید کرد: برای طرح نهضت ملی مسکن تا به امروز نزدیک به ۳۸ هزار هکتار زمین تامین شده است و الحاق این اراضی به محدوده شهرها کاملاً کارشناسی است. اما در خصوص اراضی مکان‌ یابی شده تاکنون کل اراضی مکان‌ یابی شده حدود ۸۴ هزار هکتار است که پس از طی مطالعات ابتدایی و کارشناسی در کارگروه‌های فنی به ۳۸ هزار هکتار رسیده که این نشان‌ دهنده این است که حتی یک متر از اراضی الحاقی بدون بررسی در کار گروه‌های کارشناسی تصویب نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ سود وام مسکن ملی ابلاغ و اجرایی شده است؟ خاطر نشان کرد: تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در سال جاری از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و نرخ سود وام مسکن ملی آن نیز از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت که این کمک بزرگی به طرح و متقاضیان مسکن ملی خواهد کرد.

کد خبر: ۲۶۶٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha