۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
حمایت از مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی برای تقویت پاسخگویی به مسائل جدید جامعه
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد

حمایت از مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی برای تقویت پاسخگویی به مسائل جدید جامعه

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی، به‌عنوان مرکزی جهت پاسخگویی به مسائل جدید و اقتضائات جامعه عمل می‌کند و سازمان برنامه و بودجه از این امر حیاتی حمایت خواهد کرد.

به گزارش بازار، داود منظور در نشست با «حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح‌زاده» رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی و جمعی از مسئولان این مرکز، اظهار داشت: فعالیت‌های مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی به‌عنوان یک مرکز علمی تسهیلگری پیرامون استنباط احکام مستحدثه و جدید فقهی به شمار می‌آید که خلأ پاسخ به مسائل و سؤالات دینی طلاب و مردم جهت شناخت دقیق و همه‌جانبه موضوعات احکام و یافتن مصادیق آنها را فراهم کرده است.

وی افزود: تأسیس این مرکز از برکات انقلاب اسلامی است که با دقت نظر و نیازسنجی هوشمندانه رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی و با مجوز شورای‌عالی حوزه علمیه قم تشکیل شده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوعات فقهی نو پیدا و مسائل نوظهور در جامعه و به‌ویژه جوانان، گفت: نباید انتظار داشت که با توجه به پیشرفت علوم و تغییر و تبدیل روزانه موضوعات، یک مرجع در تمام موضوعات احاطه کاملی داشته باشد؛ لذا ورود گسترده و پژوهش عمیق در مورد مسائل نوظهوری همچون تجارت الکترونیکی، بورس، معاملات بانکی، بیمه، پیوند اعضا، لقاح مصنوعی، هوش مصنوعی، مرگ مغزی و فضای مجازی امری ضروری است.

منظور ادامه داد: بسیار خرسندیم که با موافقت و تأیید مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و حمایت‌های مراجع عظام تقلید، امروز شاهد خدمات شایسته مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی به کشور و مردم هستیم و سازمان برنامه و بودجه نیز از این امر حیاتی حمایت خواهد کرد.

شناخت برخی از موضوعات بسیار پیچیده است
حجت‌الاسلام و المسلمین فلاح‌زاده در این جلسه با اشاره به خدمات ارزنده مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی، توضیح داد: این مرکز جهت جلوگیری از موازی‌کاری در تبیین موضوعات مستحدثه فقهی، با بهره‌گیری از متخصصان دینی و علمی، تلاش کرده تا با شناخت اولویت‌های موضوعی موردنیاز جامعه و اقتضائات احکام فقهی، فاصله نظریه و فتواهای فقهی را تا حد امکان کم کند و زمینه استنباط صحیح احکام دینی را فراهم سازد و از برداشت‌های مختلف و پراکنده‌کاری و ابهامات اجتماعی در مورد موضوعات مبتلا به جلوگیری شود.

وی ادامه داد: شناخت برخی از موضوعات بسیار پیچیده است و نیاز به جذب متخصصان و تهیه لوازم اجرایی فناورانه مرتبط دارد؛ به‌عنوان مثال با توجه به فناوری‌های جدید و پیشرفت‌های علمی، امور استهلال در سال‌های اخیر توسط این مرکز پیگیری شده و بسیاری از ابهام‌زایی‌ها در جامعه از بین رفته است.

مدیر مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت این مرکز، حمایت‌های دولت مردمی بیش از پیش به گسترش فعالیت‌ها و خدمات‌رسانی بهتر به مردم و مراکز دینی، فقهی و علمی کمک کند.

کد خبر: ۲۶۶٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha