۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
فرار کارگران خارجی کشاورزی اسرائیل را متحمل صدها میلیون دلار زیان کرده است

فرار کارگران خارجی کشاورزی اسرائیل را متحمل صدها میلیون دلار زیان کرده است

رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گوید، فرار کارگران خارجی از سرزمین‌های اشغالی و بازنگشتن کارگران فلسطینی به دنبال جنگ غزه کشاورزی اسرائیل را متحمل صدها میلیون دلار زیان کرده است.

به گزارش بازار، «جنگ در نوار غزه که از اوایل اکتبر گذشته آغاز شد، تأثیر مادی عمده‌ای بر بخش کشاورزی در اسرائیل به طور کلی و بر منطقه مرزی نوار غزه و شمال اسرائیل به طور خاص و در نتیجه در کسب و کار شرکت‌های کشاورزی داشته است»، این را شرکت کشاورزی مشهور مهدرین رژیم صهیونیستی می‌گوید.

این شرکت سرمایه گذاری کشاورزی و صادرکننده عمده مرکبات و سایر محصولات کشاورزی در رژیم صهیونیستی با اعلام این خبر افزود که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶۰ میلیون شکل (۴۳.۸ میلیون دلار) ضرر کرده است و انتظار می‌رود با جنگ غزه اوضاع مالی شرکت وخیم‌تر شده باشد.

وبگاه اقتصادی اسرائیلی «گلوبز» با نقل گزارش شرکت مهدرین آورده است که زیان هنگفت این شرکت در سه ماهه سوم به دلیل کاهش ارزش دارایی‌هایش و رها شدن زمین‌هایی از سوی این شرکت بوده که سودی در پی نداشته است.

این شرکت می‌گوید که مدیریت آن راهبردی را برای بهبود کارایی فعالیت‌های کشاورزی خود در اسرائیل ایجاد کرده است که شامل رها کردن زمین‌های زیان ده و گسترش دامنه فعالیت خود در مناطق سودآور است.

مهدرین درباره خسارات ناشی از جنگ می‌گوید که درآمد آن عمدتاً به فصل برداشت مرکبات و آووکادو در اسرائیل وابسته است که پیش بینی می‌شود انتشار نتایج سه ماهه آخر خبر از ضربه شدید به درآمد شرکت بدهد.

مهدرین دارای باغات و مزارع به مساحت ۴۰۰۰ دونم (۴۰ هزار متر مربع) در منطقه مرزی نوار غزه است که بر اساس بیانیه این شرکت، کارگرهای آن تا پایان نوامبر گذشته نتوانستند به این باغات و مزارع دسترسی پیدا کنند و تنها برخی از آنها در دسامبر گذشته امکان دسترسی به زمین‌ها را داشتند و متوجه خسارات عمده‌ای به آنجا از جمله تخریب سیستم آبیاری و انبارها و همچنین خسارت به محصولات فصلی شدند.

این شرکت می‌گوید که اکثر کارگران برداشت، معمولا ساکنان سرزمین‌های فلسطینی و کارگران خارجی به خصوص تایلندی هستند که با جنگ غزه سرزمین‌های اشغالی را ترک کردند و برخی هم به عنوان نیروهای ذخیره به ارتش فراخوانده شدند که این اتفاق تاثیر زیادی بر برداشت محصول و فساد بخش عمده آن داشته است.

به گفته این شرکت، بهره وری یک کارگر داوطلب معادل حدود ۱۰ درصد بهره وری یک کارگر ماهر است؛ علاوه بر این، دستمزد کارگران به دلیل کمبود نیروی کار و همچنین هزینه آوردن آنها از نقاط مختلف اسرائیل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

کشاورزان شهرک‌های صهیونیست نشین همجوار نوار غزه و منطقه اشغالی النقب غربی با آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم جنگ مواجه هستند و کشاورزانی که مزارع و باغ‌هایشان در الجلیل الاعلی نزدیک به مرز لبنان قرار دارند نیز متحمل خسارت سنگینی شدند، به خصوص که بسیاری از کارگران خارجی اسرائیل را ترک کرده اند و کارگران فلسطینی اجازه ورود به اسرائیل را ندارند. (حدود ۷۰ درصد از مراتع، باغات میوه، انگور و بادام در الجلیل الاعلی و جولان اشغالی واقع شده است.)

داده‌های اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که مزارع در منطقه همجوار نوار غزه ۳۰ درصد از زمین‌های اختصاص داده شده برای کشت سبزیجات در اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

وبگاه گلوبز نیز گزارشی منتشر کرده که در آن از اهمیت زمین‌های نوار غزه برای امنیت غذایی کشاورزی و بازار رژیم صهیونیستی صحبت کرده است.

منطقه اطراف نوار غزه در سرزمین‌های اشغالی به عنوان «لکه سبز اسرائیل» شناخته می‌شود و علاوه بر مزارع پرورش ماهی، دارای مزارع مرغ و دام نیز است.

عمیت یفراح، رئیس اتحادیه کشاورزان رژیم صهیونیستی می‌گوید که منطقه همجوار نوار غزه ۷۵ درصد از سبزیجات مورد مصرف در این رژیم، ۲۰ درصد میوه، ۶.۵ درصد شیر، ۷۰ درصد محصول گوجه فرنگی. ۳۷ رصد مناطق کشت هویج و کلم و ۶۰ درصد کشت سیب زمینی را تولید می‌کند.

با وجود اینکه تنها ۹.۵ درصد از باغات رژیم صهیونیستی در شهرک‌های صهیونیست نشین همجوار نوار غزه قرار دارد، ۵۹ درصد از باغ های لیموترش و حدود ۳۰ درصد از باغ های پرتقال این رژیم را شامل می‌شود.

کد خبر: ۲۶۶٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha