۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
تحقق «مهار تورم و رشد تولید» در شاخص‌های اقتصادی نمایان است
وزارت اقتصاد:

تحقق «مهار تورم و رشد تولید» در شاخص‌های اقتصادی نمایان است

وزارت اقتصاد اعلام کرد: مهار تورم و رشد تولید بر مبنای تاکیدات رهبر انقلاب و نامگذاری سال جاری محور برنامه‌ها و اقدامات دولت در ۱۰ ماه گذشته بوده و آثار آن در شاخص‌های اقتصادی نمایان است.

به گزارش بازار، وزارت اقتصاد در پاسخ به گزارش ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ روزنامه «جهان‌صنعت» با تیتر «مهار تولید به جای مهار تورم» توضیح داد: در این گزارش سعی شده به این سوال پاسخ داده شود که دولت سیزدهم که خود را نزدیک‌ترین دولت پس از جنگ به دیدگاه‌های رهبر انقلاب می‌داند، تا چه حد توانسته است که دغدغه‌های اقتصادی رهبر انقلاب را مرتفع سازد؟ بهترین سنجه برای فهم این موضوع ارجاع به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیات دولت با ایشان در شهریور ماه گذشته است.

ایشان در آن دیدار فرمودند: آنچه من میخواهم [به آن] تکیه کنم این است که تعداد قابل توجّهی از شاخصهای اقتصاد کلان، رشد را نشان میدهد، پیشرفت را نشان میدهد، تغییرات مثبت را نشان میدهد. البتّه تا مسائل مربوط به اقتصاد کلان برسد به معیشت مردم و زندگی مردم یک مقداری فاصله وجود دارد؛ یعنی زمان باید بگذرد.»

نکته مهم دیگری که تعبیر بسیار دقیقی از اقدامات اصلاحی دولت در حوزه اقتصاد است، پرهیز دولت از قربانی کردن آینده است. ایشان در همان دیدار تاکید کردند: «طبیعت بعضی از دولتها این است که فردا را قربانِ امروز می‌کنند؛ این دولت این کار را نکرده؛ کارهای بزرگ و زیربنائی را انجام داده که اثرش ممکن است امروز به طور کامل ظاهر نشود، امّا بالاخره ظاهر خواهد شد.

افزایش رشد اقتصادی، به خصوص در بخش صنعت، افزایش رشد سرمایه‌گذاری و عبور از رشدهای منفی سرمایه گذاری، کاهش رشد نقدینگی، کاهش بیکاری، کاهش ضریب جینی، رشد قابل توجّه صادرات کالا، تقویت نظام مالیاتی که درآمدهای مالیاتیِ دولت توانسته بخش قابل توجّهی از بودجه‌ِی جاری دولت را تامین کند، رشد قابل توجّه تولید محصولات پتروشیمی و فعالیّتهای مهم در زمینه‌ی آبرسانی یا شبکه‌های آبیاری و زهکشی در نقاط مختلف از مواردی است که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند که در گزارش آن روزنامه محترم نه تنها هیچ اشاره ای به آنها نشده بلکه تلاش شده حرکت دولت عکس آنچه رخ داده نشان داده شود.

لازم به یادآوری است که کاهش نرخ تورم در صدر پیگیری‌های دولت بوده و سیاست‌های معطوف به کنترل تورم اعم از ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نرخ رشد نقدینگی به شکل مستمری پیگیری شده است و ثمرات کنترل نقدینگی مشهود است.

سیاست‌های پولی و مالی دولت منتج به کاهش شتاب تورم شده و این موضوع در ماه‌های اخیر کاملا مشخص و مشهود است هرچند ممکن است برخی اجزا در کوتاه مدت رشد کند اما در مسیر بلند مدت کاهش تورم خللی ایجاد نمی‌کند.

در همین حال بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۷.۶ درصد کاهش یافته که کمترین نرخ بیکاری در دو دهه گذشته است و همزمان با کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت ۰.۵ واحد درصد افزایش یافته که حاکی از افزایش مشارکت جمعیت فعال کشور است. همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی در شش ماهه امسال، ۴.۷ درصد بوده که با توجه لت رشد اقتصادی ۳ درصدی سال گذشته نشان می‌دهد مسیرهای ایجاد ارزش افزوده و تولید در بخش‌های کشور در ۶ ماهه اول امسال بهتر از ۶ ماهه سال گذشته در حال حرکت بوده است.

رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۳.۶ درصد بوده و ۱ درصد از رشد ۲.۶ درصدی نیمه اول سال گذشته بیشتر است و در زیرمجموعه های صنایع و معادن رشد اقتصادی ۶ ماهه امسال ۳.۸ درصد، خدمات ۴.۲ درصد است. بنابراین واقعیات اقتصادی کشور با آنچه تلاش شده در گزارش آن روزنامه تصویر شود، متفاوت است.

کد خبر: ۲۶۶٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha