۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
بورس کالا در مسیر تبدیل شدن به مرجع قیمت زعفران دنیا
مدیر بازارهای مالی بورس کالا مطرح کرد

بورس کالا در مسیر تبدیل شدن به مرجع قیمت زعفران دنیا

فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۸۵ تن زعفران در نمادهای بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

به گزارش بازار، جواد فلاح به معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران در بورس کالا اشاره کرد و به کالاخبر گفت: معاملات زعفران در بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی در سال ۱۳۹۵ و با پذیرش یک انبار آغاز شد و در آن سال ۸ تا ۹ کیلو زعفران در بورس کالا معامله شد.

وی افزود: از آن سال تاکنون بازار زعفران در بورس کالا توسعه ی قابل توجهی داشته به طوری که علاوه بر گواهی سپرده کالایی، ابزارهای جدیدی همچون صندوق های کالایی، قراردادهای آتی و قرارداد اختیار معامله راه اندازی شده و انبارهای جدید نیز پذیرش شدند.

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ انبار زعفران در بورس کالا پذیرش شده است که در استان خراسان رضوی و جنوبی مستقر هستند و کشاورزان می توانند زعفران تولیدی خود را به هر کدام از این انبارها ارائه دهند.

فلاح با بیان اینکه زعفرانی که در بورس کالا معامله می شود زعفران نگین بوده و در بازار به نگین بورسی معروف شده است، اظهار کرد: زعفرانی که به انبارهای بورس کالا تحویل داده می شود، استاندارد مشخصی دارد لذا زعفران بورسی به یک برند، شناسه و آنالیز مشخص و استاندارد تبدیل شده است.

وی یادآور شد: در این فرایند کشاورز، زعفران را به انبار بورس تحویل می دهد، انبار محصول را از نظر ظاهری آنالیز کرده و نمونه برداری می کند سپس محصول در آزمایشگاه مورد بررسی کیفی قرار می گیرد و بعد از تایید آزمایشگاه، انباردار قبض انبار را صادر می کند و روز بعد، قبض انبار به گواهی سپرده کالایی تبدیل می شود و در سبد دارایی کشاورز قرار می گیرد و مالک زعفران می تواند محصول را در بازار عرضه کند.

فلاح با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون حدود ۴۵ تن زعفران نگین بورسی در انبارهای بورس کالا پذیرش شده است، تصریح کرد: سال گذشته رکورد حجم معاملات زعفران در بورس کالا شکسته شد و ۱۸۴ تن زعفران مورد معامله قرار گرفت؛ امسال هم تا پایان آذر ماه ۸۵ تن زعفران در نمادهای بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با بیان اینکه طبق برنامه توسعه بورس کالا در سال آینده یکسان سازی نمادهای زعفران صورت می گیرد، گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم با یک تغییر در معاملات گواهی سپرده کالایی که از آن به عنوان یکسان سازی نمادها یاد می شود، بتوانیم زعفران را در قالب یک نماد و مستقل از انبارها معامله کنیم تا قیمت یکسان برای زعفران داشته باشیم.

فلاح تصریح کرد: همچنین طبق برنامه در تلاش هستیم تا بتوانیم مرجعیت قیمت جهانی زعفران را در بورس کالای ایران داشته باشیم البته در این مسیر به موفقیت های خوبی دست یافتیم به طوری که فعالان حوزه زعفران اذعان می کنند که بازرگانان خارجی در کشورهای دیگر تابلو بورس کالا را رصد می کنند.

وی اضافه کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک و پس از اجرای یکسان سازی نمادهای زعفران، بورس کالای ایران به مرجعیت قیمت گذاری زعفران تبدیل شود و کسی که به دنبال قیمت زعفران می گردد، در اولین قدم به سایت بورس کالا مراجعه و قیمت های زعفران در بورس کالا را رصد کند؛ این اتفاق، یکی از کارکردهای اساسی بورس های کالایی در دنیا و تبدیل شدن به مرجعیت قیمت جهانی برای کالاها است.

به گفته وی، نخستین مزیت مرجعیت قیمت بورس کالای ایران به عنوان نرخ جهانی زعفران به کشاورزان ایرانی برمی گردد چراکه آن ها می توانند محصول ارزشمند خود را با قیمتی واقعی به فروش برسانند. از سوی دیگر، مرجعیت قیمت جهانی زعفران، قدرت چانه زنی بازرگانان را در بازارهای جهانی با ارجاع دادن طرف مقابل به سایت بورس کالا و قیمت های واقعی زعفران، افزایش می دهد.

کد خبر: ۲۶۵٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
      0 0
      تا بحال که از افراد خاص می‌توانستند زعفران به بورس بدهند امسال که محصول نیست افتادن دنبال گرفتن زعفران ناچیز دست کشاورزان که جلوی رشد قیمت بگیرند ودستبوسی خودشان را به اربابانش راثابت کنند