۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
جنگ غزه و احتمال تخریب روابط واشنگتن– تل آویو| شاید بلینکن آخرین وزیر خارجه حامی اسرائیل باشد!
فارن افرز تحلیل کرد

جنگ غزه و احتمال تخریب روابط واشنگتن– تل آویو| شاید بلینکن آخرین وزیر خارجه حامی اسرائیل باشد!

اگر حمایت قاطع ایالات متحده آمریکا نبود، اسرائیل برای تعقیب اهداف جنگی اعلام شده‌اش به شدت محدود می‌شد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی فارن افرز اخیرا مقاله ای با قلم«شالوم لیپنر» با عنوان «اسرائیل با جنگ غزه اتحاد با آمریکا را از دست می دهد» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

اسرائیلی‌ها هنوز تحت تأثیرات مخرب عظیم‌ترین شکست اطلاعاتی و عملیاتی در تاریخ ۷۵ ساله این رژیم هستند. این فرض دیرینه اسرائیل مبنی بر اینکه «حصارهای هوشمند» و جریان سخاوتمندانه پول خارجی حماس را مهار می‌کند، آشکارا نقض شده است. یورش ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل تعداد زیادی قربانی برجای گذاشت - تقریباً ۱۲۰۰ کشته، هزاران زخمی و ربوده شدن بیش از ۲۴۰ نفر که به به نوار غزه منتقل شدند و آوارگی صدها هزار نفر. آسیب ملی اسرائیل در آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت.

بلافاصله پس از حمله اسرائیل بسیج اضطراری نیروهای نظامی اسرائیل را اعلام کرد و اکنون که جنگ به سه ماه خود نزدیک می شود، عملیات شمشیرهای آهنین پس از یک وقفه کوتاه در اواخر نوامبر که طی آن ۱۰۵ غیرنظامی از اسارت حماس آزاد شدند، همچنان ادامه دارد. نتانیاهو اعلام کرده است که اهداف این کمپین از بین بردن حماس، بازگرداندن همه شهروندان ربوده شده اسرائیلی و اطمینان از اینکه هیچ عنصری در غزه نمی تواند دوباره اسرائیل را تهدید کند است. اما جدول زمانی تکمیل تهاجم جاه طلبانه اسرائیل همچنان مبهم باقی مانده است، همانطور که خطوط پایانی ممکن برای غزه نیز مبهم است.

اگر حمایت قاطع ایالات متحده آمریکا نبود، آزادی اسرائیل برای تعقیب اهداف جنگی اعلام شده‌اش به شدت محدود می‌شد

با این حال آنچه کاملاً واضح است این است که اگر حمایت قاطع ایالات متحده آمریکا نبود، آزادی اسرائیل برای تعقیب اهداف جنگی اعلام شده‌اش به شدت محدود می‌شد. از آنجایی که درگیری ها ادامه دارد و شکاف ها بین مواضع ایالات متحده و اسرائیل ظاهر می شود، اسرائیل دلایل محکمی برای سرمایه گذاری در حفظ اتحاد اولیه خود دارد. اسرائیل برای اطمینان از اینکه پیوندش با ایالات متحده از این جنگ جان سالم به در می برد، نه تنها باید کارزار نظامی کنونی را مدیریت کند، بلکه باید با مشکلات سیاسی داخلی نیز مقابله کند و یک بار برای همیشه تعیین کند که چگونه می خواهد درگیری خود با فلسطینی ها را حل و فصل کند.

حوادث ۷ اکتبر چرخه روابط ضعیف توام با تنش دولت بایدن با دولت نتانیاهو را دوباره تنظیم کرد. خصومت‌ها بین بایدن و نتانیاهو ناپدید نشد، اما همدردی با وضعیت اسرائیل بر اختلافات طولانی‌مدت فائق آمد. بایدن در ۱۸ اکتبر وارد اسرائیل شد و به مردم آن قول داد که ایالات متحده در کنار آنها خواهد ایستاد و دیگر مقامات ایالات متحده آمریکا به حمایت خود از عملیات اسرائیل در غزه ادامه داده اند.

بایدن ترجیح داده اسراییل را در انظار عمومی بپذیرد و ملاحظات ایالات متحده را در گفتگوهای خصوصی با رهبران اسرائیل بیان کند و آشکارا به این فکر می کند که این استراتژی به او نفوذ بیشتری بر محاسبات اسرائیل می دهد تا رویکرد تقابلی. درخواست‌های شخصی رئیس‌جمهور امریکا با کمک به متقاعد کردن اسرائیل برای لغو برنامه‌های حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله لبنان در روزهای پس از حمله اولیه حماس، نتایجی به همراه داشته است. ایالات متحده همچنین بر اساس منافع خود در موفقیت اسرائیل در جنگ با حماس عمل می کند و اسرائیل به طور قابل توجهی از دوستی متحد خود سود برده است.

داشتن یک «برادر بزرگ» به اسرائیل این امکان را می‌دهد تا از وزن جمعیتی و اندازه جغرافیایی خود بالاتر برود

دلبستگی ایالات متحده به اسرائیل از زمان به رسمیت شناختن دولت یهودی توسط رئیس جمهور هری ترومن در ۱۴ مه ۱۹۴۸ به تدریج تکامل یافته است. همکاری ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در برخی مواقع پرتلاطم بوده است، اما یک مسیر صعودی ثابت را حفظ کرده است. کمک های امنیتی، دیپلماتیک و اقتصادی ایالات متحده موقعیت اسرائیل را در یک منطقه ناآرام تقویت کرده است. داشتن یک «برادر بزرگ» به اسرائیل این امکان را می‌دهد تا از وزن جمعیتی و اندازه جغرافیایی خود بالاتر برود.

«دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل و بلندی های جولان را به عنوان سرزمین مستقل اسرائیل به رسمیت شناخت. اقدامات او اجماع گسترده در میان اسرائیلی ها را تأیید کرد و پیامی مهیب به کشورهای همسایه در مورد حمایت ایالات متحده از اسرائیل ارسال کرد. اما چشم انداز صلح، رفاه و آینده ای روشن تر برای اسرائیل و مردم فلسطین، ترامپ هرگز به پذیرش آرزوی دولت نتانیاهو از سوی ایالات متحده برای گسترش حاکمیت اسرائیل در سراسر کرانه باختری منجر نشد.

در مجموع، اسرائیل از شراکت خود با ایالات متحده آمریکا سود زیادی کسب کرده است. توافقنامه آبراهام ادغام رسمی اسرائیل در خاورمیانه را پیش برد و نقشه منطقه را به گونه ای تغییر داد که امنیت اسرائیل را افزایش دهد. اگرچه جنگ در غزه سرعت عادی سازی را کاهش داده است، اما بحرین، مراکش و امارات همگی نشان داده اند که قصد ندارند روابط خود با اسرائیل را کنار بگذارند. از سوی دیگر ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با مشاور امنیت ملی ایالات متحده در ۱۳ دسامبر، به ایده پیوستن به صفوف آنها ابراز علاقه کرد.

چشم انداز صلح، رفاه و آینده ای روشن تر برای اسرائیل و مردم فلسطین ترامپ هرگز به پذیرش آرزوی دولت نتانیاهو از سوی ایالات متحده برای گسترش حاکمیت اسرائیل در سراسر کرانه باختری منجر نشد

اسرائیلی ها همیشه حمایت قاطع ایالات متحده آمریکا از کشورشان را به مجموعه ای از ارزش های مشترک - از جمله آزادی، کثرت گرایی و دموکراسی - و منافعی مانند ارتقای صلح و ثبات نسبت می دهند. این زمینه اکنون در حال تغییر است، به خصوص که آمریکایی‌های جوان نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر تمایل بسیار کمتری به اسرائیل دارند. جو بایدن که اغلب گفته است «برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید»، ممکن است آخرین رئیس جمهور دموکرات با اعتبار بی عیب و نقص طرفدار اسرائیل باشد.

این روند باید باعث نگرانی اسرائیل می شود. واقعیت این است که اسرائیل هیچ جایگزین مناسبی برای حمایت ایالات متحده آمریکا از خود ندارد. چین و روسیه - اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که هر دو طرف حماس را گرفته‌اند - گزینه‌ای برای اسرائیل نیستند و اخیراً حتی خود بایدن تأیید کرد که امنیت اسرائیل می تواند در اختیار ایالات متحده آمریکا باشد، اما اسرائیل شروع به از دست دادن حمایت خود در سایر نقاط جهان کرده است. در همین حال، هریس از یک خط «سخت‌تر» در روابط واشنگتن با نتانیاهو حمایت کرده است.

نتانیاهو به جای تلاش برای نزدیک کردن این فاصله با ایالات متحده آمریکا ممکن است در واقع به دنبال ایجاد درگیری با واشنگتن باشد تا با کاهش محبوبیت واشنگتن، آینده شغلی خود را بهبود بخشد. نتانیاهو در ۱۱ دسامبر به کمیته امور خارجه و دفاع کنست اعلام کرد: «نخست وزیری که نمی تواند فشار آمریکا را تحمل کند، نباید وارد دفتر نخست وزیری شود.» برای جلوگیری از آینده ای که در آن اسرائیل مجبور به مقاومت در برابر خطرات وجودی بدون توسل به زرادخانه های نظامی ایالات متحده یا وتوی شورای امنیت سازمان ملل شود، سیاست گذاران اسرائیلی باید رویه خود را تغییر دهند.

اگر تل آویو از سیاست های واشنگتن و شرایطی که جهت ارائه کمک های نظامی ایالات متحده اعمال می کند ناامید شود، می تواند محیط عملیاتی خود را به شدت محدود کند

اسرائیل یهر چیزی را در این ماجرا بخواهد، رهبران و شهروندان آن باید به زودی در مورد مسیری درست تصمیم بگیرند. آنها همچنین باید بدانند که صرف نظر از اینکه چه تصمیمی دارند - و این تنها تصمیم آنهاست - عواقبی نه تنها برای خود اسرائیل بلکه برای روابط اساسی آن با ایالات متحده خواهد داشت. اگر تل آویو از سیاست های واشنگتن و شرایطی که جهت ارائه کمک های نظامی ایالات متحده اعمال می کند ناامید شود، می تواند محیط عملیاتی خود را به شدت محدود کند. تاخیر اخیر دولت بایدن در صادرات بیش از ۲۰۰۰۰ تفنگ M-۱۶ در نظر گرفته شده برای تیم های دفاع غیرنظامی اسرائیل به دلیل نگرانی های ایالات متحده در مورد خشونت شهرک نشینان در کرانه باختری می تواند منادی موانع بیشتر باشد.

با وعده حماس برای تکرار حمله ۷ اکتبر تا زمانی که اسرائیل نابود شود، حزب الله حملات خود را در سراسر مرز اسرائیل با لبنان تشدید می کند، حوثی های یمن کشتیرانی اسرائیل را در دریای سرخ مختل می کنند و عربستان سعودی همچنان چشم انداز عادی سازی را متوقف می کند. اقدامات بعدی اسرائیل می تواند تفاوت بین تعمیق خشونت و پیشرفت به سوی صلح باشد.

کد خبر: ۲۶۵٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha