۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
همکاری ایران و ترکیه می‌تواند امنیت و رفاه را برای منطقه به ارمغان بیاورد
وزیر راه و شهرسازی:

همکاری ایران و ترکیه می‌تواند امنیت و رفاه را برای منطقه به ارمغان بیاورد

وزیر راه و شهرسازی گفت: همکاری دو قدرت بزرگ منطقه یعنی ایران و ترکیه می‌تواند صلح، ثبات، امنیت و رفاه را برای منطقه به ارمغان داشته باشد.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکیه امروز چهارشنبه (۱۳ دی ماه) با هدف انجام آخرین هماهنگی‌ها میان دو کشور، طی دیدارهای جداگانه با "هاکان فیدان" وزیر امور خارجه، "عثمان آشکین باک" وزیر ورزش و جوانان ترکیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه و "عبدالقادر اورال اوغلو" وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، نشست‌های هماهنگی مصوبات کمیسیون مشترک را برگزار کرد.

بذرپاش در جلسه‌ای با وزیر امور خارجه کشور ترکیه ضمن بررسی آخرین وقایع اخیر منطقه، بر حضور قدرتمندانه‌تر کشورهای مسلمان در تقابل با کشورهای حامی رژیم کودک‌کش و مقابله با کشتارهای بیرحمانه رژیم جنایتکار صهیونیستی تاکید کرد.

وی در ادامه پیشنهاداتی درباره برگزاری نشست سه جانبه وزاری خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در جهت افزایش نقش کریدورهای ترانزیتی در اقتصاد سه کشور مطرح کرد.

به گفته بذرپاش، حجم تجارت میان ایران و ترکیه به عنوان سومین شریک تجاری کشورمان، پس از همه‌گیری کرونا روند افزایشی گرفته است.

ظرفیت بالای ایران در حوزه ترانزیت کالا در منطقه و ارتقای سطح مبادلات تجاری دو کشور، از دیگر موضوعات مطرح شده میان بذرپاش و فیدان بود.

بذرپاش در این نشست ضمن تاکید بر نقش مهم کمیسیون‌های مشترک در توسعه روابط دو جانبه به ویژه با کشورهای همسایه، دستاوردهای کمیسیون مشترک دو کشور را موفقیت آمیز ارزیابی کرد.

وی در ادامه، اعلام آمادگی طرف ایرانی را به‌منظور میزبانی این کمیسیون در روزهای آتی اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در نشست با همتای ترکیه‌ای خود به بررسی برخی از مشکلات تردد حمل و نقل جاده‌ای میان دو کشور پرداخت.

تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه دستیافتنی است
هاکان فیدان نیز در ابتدای این نشست، جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه تروریستی کرمان را تسلیت گفت.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به هدفگذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه، این حجم از تجارت را با افزایش همکاری‌های دوجانبه، قابل دستیابی دانست.

وی بر همکاری دو کشور در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز و برق و حوزه‌های گمرکی نیز تاکید کرد.

پیگیری و رفع مشکلات تجارت میان ایران و ترکیه، محور مذاکرات وزیر راه و شهرسازی با وزیر ورزش و جوانان به عنوان رییس کمیسیون مشترک دو کشور بود.

در ابتدای این نشست، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه و رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور، جان باختن تعدادی از هموطنانمان را در حادثه تروریستی شهر کرمان تسلیت گفت.

در ادامه این نشست دو طرف ضمن ابراز امیدآوری از ارتقای همکاری‌ها در دوره جدید دولت ترکیه، افزایش حجم ترانزیت جاده‌ای و ریلی را در دستور کار قرار دادند.

کد خبر: ۲۶۵٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha