۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
«ابردزدی ترکیه از ایران» از اساس کذب است!
نایب رییس انجمن علوم و فنون دریایی ایران:

«ابردزدی ترکیه از ایران» از اساس کذب است!

نایب رییس انجمن علوم و فنون دریایی ایران با تشریح تفاوت سامانه‌های بارشی و تفاوت‌های اقلیمی و زمین‌شناختی میان ایران و ترکیه، ادعای ابردزدی ترکیه از ایران را از اساس کذب دانست.

به گزارش بازار، اخیراً تصویر ماهواره‌ای از مقایسه شدت بارش برف در مرز ایران و ترکیه به شدت در فضای مجازی وایرال شده و موضوع ابردزدی توسط ترکیه را داغ کرده است!

کاربران فضای مجازی معتقدند که این تفاوت در بارش‌ها نمی‌تواند تنها ناشی از تفاوت‌های اقلیمی باشد و سناریوهای جنگ اقلیمی را در منطقه مطرح می‌کنند.

در رابطه با این ادعا، عباس رنجبر؛ نایب رییس انجمن علوم و فنون دریایی ایران به خبرنگار تسنیم گفت: مقایسه اقلیم ترکیه با ایران یا ایران با عربستان کاملاً اشتباه است چرا که اقلیم این کشورهای کاملاً متفاوت است و ما نمی‌توانیم بارندگی‌ها را حتی در مقیاس کوچک با هم مقایسه کنیم چه برسد به مقایسه کشورها!

وی ادامه داد: ارتفاعاتی که در ترکیه وجود دارد و خصوصاً نزدیکی کشور ترکیه به دریای مدیترانه و دریای سیاه باعث شده تا سیستم‌های باران‌زا روی این کشور خیلی بیشتر از ایران باشد.

نایب رییس انجمن علوم و فنون دریایی ایران توضیح داد: سیستم بارش به این شکل است که پدیده‌های باران‌زا موثر بر کشور ما باید روی دریای مدیترانه شکل بگیرند، اگر در قسمت‌های بالای آن موانع پرفشار و پرارتفاع وجود داشته باشد، مسیر شرقی را طی می‌کنند اما اگر این موانع پرارتفاع و پرفشار در ارزهای شمالی‌تر وجود نداشته باشد حرکت‌هایی از سمت جنوب غرب به شرق را دارند و بنابراین ترکیه را درگیر می‌کنند اما به ایران نمی‌رسند.

رنجبر با اشاره به مرز کوهستانی میان ترکیه و ایران گفت: سیستم‌هایی که روی مدیترانه شکل می‌گیرند، ترکیه را خیلی بیشتر از ایران تحت تاثیر قرار می‌دهند که یکی از علت‌های آن مربوط به کوه‌زایی در منطقه است و قسمت‌هایی که پشت جریان کوه قرار می‌گیرند، عموماً کمبود بارش دارند؛ به عنوان مثال در دو طرف رشته‌کوه زاگرس هم ما در یک سمت کوهرنگ را داریم که نزدیک ۲۰۰۰ میلی‌متر بارش دارد اما در آن طرف کویر لوت را داریم که اصلاً بارشی ندارد!

وی ادامه داد: عامل کوهساری باعث می‌شود بارش در آنجا افزایش پیدا می‌کند و ابری که ایجاد می‌شود بارشش را در آنجا بدهد و در سمت دیگر بارش نداشته باشد یعنی علت کویری بودن بخشی از ایران وجود رشته کوهی مانند زاگرس است.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون دریایی ایران بیان کرد: از طرف دیگر، مقایسه بارش سالیانه نیز مهم نیست چرا که طی این سال‌ها دیده‌ایم که بارش ترکیه بیش از دو برابر ایران بوده است و ما از نظر اقلیمی تفاوت بسیار زیادی با ترکیه داریم.

رنجبر با بیان اینکه یک تصویر دلیل نمی‌شود که "ابردزدی" را مطرح کنیم، تأکید کرد: بارندگی حتی در مقیاس‌های کوچک نیز بسیار متفاوت است؛ به عنوان مثال اگر بارشی که در انزلی رخ می‌دهد را با ایستگاه بارش در منجیل(منطقه‌ای در استان گیلان) مقایسه کنیم هم تفاوت واقعاً زیاد است؛ در انزلی میانگین بارش ۱۸۰۰ میلیمتر است اما منجیل بسیار کمتر و در حدود ۳۰۰، ۴۰۰ میلیمتر است.

وی درباره مطرح شدن هارپ نیز توضیح داد: مناطق وسیعی از آمریکا در همین یک سال گذشته دچار خشکسالی بوده‌اند و آتش‌سوزی گسترده کانادا را هم چند ماه پیش شاهد بودیم؛ روس‌ها نیز سال ۲۰۰۸ به دنبال پروژه بارورسازی ابرها در سایر کشورها بودند اما در سال ۲۰۱۰ این کشور دچار خشکسالی شدیدی شد و به دنبال آن صادرات گندم روسیه کاهش یافت لذا اگر هارپ و سلاح‌های اقلیمی واقعیت داشت، این کشورها، درد خود را با آن دوا می‌کردند!

نایب رییس انجمن علوم و فنون دریایی ایران درباره بارورسازی ابرها نیز گفت: بارورسازی ابرها هم نمی‌تواند در مقیاس بزرگ جواب بدهد اما بارورسازی مصنوعی در مقیاس‌های کوچک سال‌ها مورد توجه بوده و در بسیاری از کشورها نیز انجام شده است.

کد خبر: ۲۶۵٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha