۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
روند بازار طلا در سال ۲۰۲۴؛ از پیش بینی قیمت ۲۳۰۰ دلاری تا احتمال وارونه شدن روند بازار
بازار بررسی کرد

روند بازار طلا در سال ۲۰۲۴؛ از پیش بینی قیمت ۲۳۰۰ دلاری تا احتمال وارونه شدن روند بازار

در حالیکه بسیاری از موسسات و هلدینگ های بزرگ مالی جهان از آینده درخشان طلا طی ماه های آتی سخن گفته اند، افزایش تنش در خاورمیانه می تواند منجر به معکوس شدن این محاسبات شود.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار طلا عمده ماه های سال ۲۰۲۳ را در رکود نسبی سر کرده و با اینحال، طی سه ماهه آخر سال گذشته میلادی موفق به خودنمایی ویژه ای در بازارهای جهانی شد. همین تحرکات مثبت بازار منجر شد تا گمانه زنی ها ی هلدینگ های بزرگ مالی در خصوص آینده احتمالا درخشان طلا برای سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

در تحلیل بازار طلا باید این نکته را در نظر داشت که به طور متوسط، قیمت این فلز گرانبها در بازارهای جهانی با افزایش ۱۳ درصد قیمت در سال ۲۰۲۳ مواجه شد. این شرایط به خصوص برای سال مالی که عمده بخش های بازارهای مالی جهانی از جمله سهام شرکت های بزرگ با ریزش چشمگیر مواجه بود بسیار حائز اهمیت به نظر می رسد.

پیش بینی قیمت ۲۳۰۰ دلاری طلا برای سال ۲۰۲۴

همانطور که گفته شد، بسیاری از هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری جهان طی هفته های اخیر گزارش هایی منتشر کرده اند که نشانگر پیش بینی آنها مبنی بر افزایش قیمت قابل توجه این فلز گرانبها در سال ۲۰۲۴ است. افزایش قیمت طلا به بالای ۲۰۶۰ دلار در هر انس در سال ۲۰۲۳، سال مالی گذشته را به بهترین سال برای متعاملین طلا از سال ۲۰۲۰ به این سو تبدیل کرد.

هلدینگ بزرگ بانکی گلدمن ساکس نیز معتقد است که تا اواسط سال ۲۰۲۴، باید شاهد به راه افتادن رالی قیمت طلا در بازار باشیم که این رالی می تواند قیمت هر انس طلا را۲۳۰۰ دلار افزایش دهد

«اول هانسن» تحلیلگر مشهور ساکسو بانک در خصوص روند بازار طلا معتقد است: «در پی بازدهی حیرت آور طلا در سال ۲۰۲۳، می توان شاهد افزایش بیشتر قیمت ها در سال ۲۰۲۴ نیز بود. این افزایش قیمت ناشی از حرکت مثبت سه‌گانه صندوق‌های تامینی، ادامه خرید طلای فیزیکی توسط بانک‌های مرکزی با سرعت ثابت و افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران ETF است».

از سوی دیگر، هلدینگ بزرگ بانکی گلدمن ساکس نیز معتقد است که تا اواسط سال ۲۰۲۴، باید شاهد به راه افتادن رالی قیمت طلا در بازار باشیم که این رالی می تواند قیمت هر انس طلا را۲۳۰۰ دلار افزایش دهد. بانک UBS نیز در گزارش اخیر خود تخمین های مشابهی را مطرح نموده و اعلام کرده که قیمت طلا طی نیمه ئخست سال ۲۰۲۴ می تواند تا ۲۱۵۰ دلار رشد نماید.

این تخمین ها طی هفته های اخیر مطرح شده و این در حالیست که پیشتر، بسیاری از برآوردها نشانگر چنین پیش بینی های مثبتی برای بازار طلا نبوده اند. به عنوان مثال، نظرسنجی رویترز در ماه اکتبر نشانگر انتظار بازار برای افزایش قیمت طلا تا ۱۹۶۰ دلار در سال ۲۰۲۴ بود. حال آنکه قیمت در هفته های آخر سال ۲۰۲۳ به راحتی از ۲۰۰۰ هزار نیز عبور کرد.

خطر بازگشت تورم به غرب در پی افزایش تنش های خاورمیانه

در حال حاضر، مساله تنش های خاورمیانه به ویژه اختلال کشتیرانی تجاری در دریای سرخ که بار آسیا و اروپا را ترانزیت می کنند، مهمترین عامل تعیین کننده در آینده قیمت طلا برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ است. اگرچه طلا به صورت سنتی به عنوان ابزاری در برابر تورم مورد استفاده قرار میگیرد، اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که در صورت ادامه تنش های خاورمیانه و افزایش تورم در پی اختلال ترانزیت، مشخص نیست که آیا وعده فدرال رزرو برای آغاز کاهش نرخ بهره بانکی از ماه مارس سال ۲۰۲۴ عملیاتی خواهد شد یا خیر.

شواهد موجود نشان می دهند که میزان تنش ها در حال افزایش بوده و ورود ناو جنگی ایران به دریای سرخ منجر به افزایش چشمگیر قیمت نفت شده است. در صورت افزایش دامنه تنش ها، علاوه بر افزایش قیمت سوخت، حمل کالاهای مصرفی نیز باید در اروپا افزایش یابد که این موضوع به معنای بازگشت تورم به بازارهای قاره سبز است.

از آنجاکه اقتصاد اروپا با آمریکا در بسیاری از موارد گره خورده، این تورم به زودی ایالات متحده نیز سرایت خواهد کرد و می تواند منجر به تغییر سیاست های فدرال رزرو شود. در اینصورت، باید بار دیگر منتظر روانه شدن بخش مهمی از سرمایه بازار به سمت بانک های آمریکا بود که این به معنای از رونق افتادن بازار طلا و دیگر بازارهای مالی است.

کد خبر: ۲۶۵٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha