۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود، جذابیت لازم را برای حضور دانش‌بنیان‌ها در بورس ایجاد می‌کند
معاون علمی، فناوری رئیس جمهور:

ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود، جذابیت لازم را برای حضور دانش‌بنیان‌ها در بورس ایجاد می‌کند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور عنوان کرد: در سال‌های اخیر بازار سرمایه برای این دسته از شرکت‌ها چندان جذابیت نداشته است و تمایلی به اشتراک گذاری اطلاعات و حتی شراکت نداشته اند.

به گزارش بازار، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در آیین افتتاح رسمی بازار نوآفرین در فرابورس ایران با اشاره به این‌که حضور دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه به پویایی و تحرک هرچه بیش‌تر اقتصاد کشور با نقش آفرینی مردم کمک می‌کند، افزود: این بازار جدید یک چشم انداز خوب را برای مردم، سرمایه گذاران و شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که ایجاد خطوط حمایتی و تسهیل‌گری برای دانش‌بنیان‌ها، به واسطه ارزش آفرینی و سود قابل توجه این شرکت‌ها است ادامه داد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مزایایی یکسان و مشابه با کسب و کارهای فعال در بازار سنتی ایجاد کنند لزومی به ایجاد یک مسیر ویژه نیست؛ بنابراین، خلق ارزش افزوده، اشتغال و تاثیرگذاری کلان در اقتصاد به عنوان مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور است که حمایت و هموار کردن مسیر را برایشان حائز اهمیت می‌کند.

دهقانی با بیان این‌که تمام تلاش‌ها بر این مبنا است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، ارزش افزوده و ویژگی‌های جدید به بازار و اقتصاد کشور برسد، افزود: شرکت‌های فعال در بورس دو دسته هستند، نخست آن دسته از شرکت‌هایی که توانسته‌اند دانش و فناوری به صنعت تبدیل کنند و با اتصال به صنعت، کسب درآمد کنند و به‌طور معمول هم به بازار سرمایه متصل می‌شوند و قابل احترامند. اما دسته دوم که مورد تاکید و مد نظر حمایت معاونت علمی است، شرکت‌هایی با سودآوری و خلق ارزش افزوده‌های قابل توجه هستند و این دسته از شرکت‌ها، می‌توانند آن تحول مد نظر را تحقق ببخشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور عنوان کرد: در سال‌های اخیر بازار سرمایه برای این دسته از شرکت‌ها چندان جذابیت نداشته است و تمایلی به اشتراک گذاری اطلاعات و حتی شراکت نداشته اند. در حالی که مشارکت، می‌تواند کسب و کار را ارتقا دهد؛ بنابراین اگر بازار سرمایه قرار است این دسته شرکت‌ها را پوشش دهد و با کمک این شرکت‌ها به بازار سرمایه گرما ببخشیم، باید کارهایی را انجام دهیم از جمله این که بازار سرمایه را حائز جذابیت‌های لازم برای این شرکت‌ها کنیم و اقدامات فرهنگ‌ساز، رسانه ای، آموزشی و ترویجی را برای این شرکت‌ها انجام دهیم تا به مشارکت ترغیب شوند و بازار نوآفرین فرابورس، برای این شرکت‌ها جذابیت‌های ویژه و منحصر بفرد داشته باشد.

وی با اشاره به این که ارزش‌گذاری بورس و فرابورس روی دارایی‌های نامشهود می‌تواند جذابیت لازم را برای حضور شرکت‌ها در بورس ایجاد کند افزود: ارزش‌گذاری این شرکت‌ها عمدتاً دانش و اندوخته فکری و مفزافزاری آن‌ها است که ارزش‌گذاری و شناخت اهمیت این جنس دارایی، می‌تواند ضمن کمک به توسعه این کسب و کارها، تحولی جدی در اقتصاد ایجاد کند.

دهقانی ادامه داد: شرکت‌های مطرح و برتر در دنیا عمدتا از شرکت‌هایی هستند که ارزش واقعی آن‌ها، دارایی‌های نامشهودشان است و حضور در بورس برای این شرکت‌ها زمانی می‌تواند جذاب باشد که ماحصل یک تا دو دهه سرمایه‌گذاری بر روی تحقیق و پژوهش، فناوری و نوآوری، ارزش گذاری شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به تصویب دستورالعمل ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود گفت: خوشبختانه هفته پیش دستورالعمل اجرایی ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود با مشارکت خوب وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت علمی، تصویب شد و به مرحله اجرا رسید. با اجرای این مصوبه شاهد این خواهیم بود که شرکت‌های موفق با دارایی بالا به سوی بازار سرمایه روی می‌آورند و به این ترتیب، شاهد تحول جدی در بازار سرمایه خواهیم بود.

دهقانی، با اشاره به سهم سه درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار بورس و افزایش این میزان با حمایت سازمان بورس و پیگیری‌های معاونت علمی، عنوان کرد: قریب به ۹۸ شرکت دانش بنیان در بازارهای بورس و فرابورس حضور دارند و با اهتمام جدی سازمان بورس وپیگیری و حمایت معاونت علمی این میزان به صورت نمایی در حال افزایش است.

کد خبر: ۲۶۵٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha