۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
تحولات معدنی جهان در سال ۲۰۲۳؛ رکورد بی سابقه قیمت طلا| نیکل؛ بزرگترین بازنده فلزات سال
بازار مهمترین اخبار معادن در ۲۰۲۳ را بررسی می کند؛

تحولات معدنی جهان در سال ۲۰۲۳؛ رکورد بی سابقه قیمت طلا| نیکل؛ بزرگترین بازنده فلزات سال

در سالی که گذشت معادن جهان شاهد اتفاقات بسیاری بود به طوری که در این سال رکورد بی سابقه قیمت طلا به ثبت رسید و از آن طرف فلزات پایه فاقد درخشش بودند و در این میان نیکل بزرگترین بازنده فلزات بود.

بازار؛ گروه صنعت: دنیای معدن در سال ۲۰۲۳ به همه جهات از جمله «سقوط قیمت لیتیوم، سال بد برای کبالت و نیکل، تحرکات مهم معدنی چین، رکورد جدید طلا، و مداخله دولت در استخراج معدن در مقیاسی که در دهه‌های گذشته دیده نشده است، کشیده شد.

رکورد بی سابقه قیمت طلا در سال ۲۰۲۳https://servedbyadbutler.com/error/blank.gif

قیمت طلا در معاملات آتی نیویورک در ابتدای دسامبر به بالاترین حد خود رسید و به نظر می رسد از اوج خود در سال جدید فراتر رود. انجمن بازار شمش لندن (LBMA) اعلام کرد که معیار قیمت طلای لندن در آخرین حراج به بالاترین حد تاریخ ۲۰۶۹.۴۰ دلار در هر اونس تروی رسید و از رکورد قبلی ۲۰۶۷.۱۵ دلاری که در آگوست ۲۰۲۰ ثبت شده بود، فراتر رفت.

از سوی دیگر جی پی مورگان در ماه جولای رکورد جدیدی را پیش بینی کرد اما انتظار داشت که رکورد جدید در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد. این بانک در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ میانگین قیمت ۲۱۷۵ دلار در هر اونس برای شمش را در نظر گرفته است، با ریسک‌ هایی که پیشذبینی یک رکود خفیف در ایالات متحده است که احتمالاً زمانی قبل از شروع کاهش فدرال‌رزرو خواهد شد».

حتی با صعود طلا به قله‌ های جدید، هزینه‌ های اکتشاف برای این فلز گرانبها کاهش یافت

بر این اساس حتی با صعود طلا به قله‌ های جدید، هزینه‌ های اکتشاف برای این فلز گرانبها کاهش یافت. طبق مطالعه ای که در نوامبر منتشر شد، بودجه کلی اکتشاف معدن امسال برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ کاهش یافت و در ۲۲۳۵ شرکتی که بودجه را برای یافتن یا گسترش سپرده ها اختصاص داده بودند، ۳ درصد کاهش یافت و به ۱۲.۸ میلیارد دلار رسید.

به گفته کارشناسان سالی که قیمت طلا رکورد بی سابقه ای را ثبت می کند، باید خبر خوبی برای صنعت معدن و اکتشاف بدون آلیاژ باشد. به گفته کارشناسان، بازارهای فلزات و مواد معدنی در بهترین زمان‌ها بی‌ثبات هستند. سقوط قیمت نیکل، کبالت و لیتیوم در سال ۲۰۲۳ شدید بود اما کاملاً بی‌سابقه نبود. تولیدکنندگان خاکی کمیاب، ناظران فلزات گروه پلاتین، پیروان سنگ آهن، طلا و نقره در این مورد، بدتر از این را تجربه کرده اند.

شرکت‌های معدنی در مسیریابی آب‌ های متلاطم بهتر شده‌اند، اما تعطیلی اجباری یکی از بزرگترین معادن مس که در دهه‌ های اخیر تولید می‌ شود، یادآور خطرات بزرگی بود که معدن‌کاران بیش از نوسانات بازار با آن روبرو هستند.

پاناما معدن غول پیکر مس را تعطیل کرد

در سالی که گذشت، پس از ماه‌ ها اعتراض و فشار سیاسی، در پایان نوامبر، دولت پاناما دستور تعطیلی معدن «کبر پاناما شرکت فرست کوانتوم مینرالز» را به دنبال حکمی از سوی دادگاه عالی صادر کرد که قرارداد استخراج این عملیات را خلاف قانون اسای اعلام کرد.

تحولات معدنی جهان در سال ۲۰۲۳؛ رکورد بی سابقه قیمت طلا| نیکل؛ بزرگترین بازنده فلزات سال
وضعیت معادن جهان در ۲۰۲۳؛ طلا درخشان و فلزات پایه فاقد درخشش

بر اساس این گزارش، تعطیلی معدن کبر پاناما و اختلالات غیر منتظره عملیاتی که شرکت‌ های معدن مس را مجبور به کاهش تولید کرد، شاهد حذف ناگهانی حدود ۶۰۰۰۰۰ تن عرضه مورد انتظار بود که بازار را از یک مازاد مورد انتظار بزرگ به تعادل یا حتی کسری تبدیل کرد.

قیمت لیتیوم با افزایش عرضه کاهش یافت

قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت، اما پیش‌بینی ‌ها برای سال آینده دور از انتظار است. تقاضای لیتیوم از خودروهای الکتریکی هنوز به سرعت در حال رشد است، اما پاسخ عرضه بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

بانک UBS سوئیس اعلام کرد عرضه جهانی لیتیوم در سال ۲۰۲۴ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت و به بیش از ۱.۴ میلیون تن معادل کربنات لیتیوم خواهد رسید

در همین حال، بانک UBS سوئیس اعلام کرد که عرضه جهانی لیتیوم در سال ۲۰۲۴ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت و به بیش از ۱.۴ میلیون تن معادل کربنات لیتیوم خواهد رسید.

این بانک گفت که تولید در تولیدکنندگان برتر استرالیا و آمریکای لاتین به ترتیب ۲۲ و ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که انتظار می رود تولید در آفریقا به دلیل پروژه های زیمبابوه دو برابر شود. از سوی دیگر بانک UBS اعلام کرد که تولید چین نیز در دو سال آینده ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت که توسط یک پروژه بزرگ CATL در استان جیانگشی جنوبی هدایت می شود.

این بانک سرمایه گذاری انتظار دارد قیمت کربنات لیتیوم چین در سال آینده بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد و به ۸۰۰۰۰ یوان (۱۴۸۰۰ دلار) در هر تن در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد که به طور میانگین در حدود ۱۰۰۰۰۰ یوان، معادل هزینه های تولید در جیانگشی، بزرگترین منطقه تولیدکننده چین است.

افزایش اورانیوم

در اواخر نوامبر قیمت اورانیوم برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته به ۸۰ دلار در هر پوند رسید که ناشی از افزایش مجدد تقاضا برای انرژی هسته ای و اختلال در عرضه بود. طبق گزارش انجمن جهانی هسته ای، عرضه جهانی کیک زرد ممکن است امسال یا سال آینده به ۱۴۵ میلیون پوند برسد. اما تقاضای سالانه در حال حاضر ۱۸۰ میلیون پوند است و گروه صنعتی انتظار دارد تا سال ۲۰۴۰ تقریباً دو برابر شود و به ۳۰۰ میلیون پوند برسد.

از سوی دیگر حدود ۶۰ نیروگاه هسته ای در سطح جهان در دست ساخت است و تعداد بیشتری نیز برنامه ریزی شده است. کشورهایی مانند آلمان و ژاپن که به فکر حذف تدریجی آنها بودند، مسیر خود را معکوس کردند.

نیکل بزرگترین بازنده فلزات سال ۲۰۲۳ است

در ماه آوریل، شرکت Harita Nickel اندونزی، ۱۰ تریلیون روپیه (۶۷۲ میلیون دلار) در بزرگترین عرضه عمومی اولیه اندونزی در سال به دست آورد. با این حال، عرضه اولیه سهام این شرکت به سرعت برای سرمایه گذاران بد شد، زیرا قیمت این فلز وارد یک کاهش مداوم و طولانی شد. نکته قابل تامل اینکه نیکل بدترین عملکرد را در میان فلزات اساسی دارد و پس از شروع معاملات در سال ۲۰۲۳ با قیمت بالای ۳۰۰۰۰ دلار در تن، ارزش آن تقریباً به نصف کاهش یافت.

طبق این گزارش، پالادیوم همچنین سال سختی را پشت سر گذاشت و در سال ۲۰۲۳ بیش از یک سوم کاهش یافت، علیرغم اینکه شارژ دیرهنگام از پایین ترین سطح چند ساله در ابتدای دسامبر به ثبت رسید. پالادیوم آخرین بار با قیمت ۱۱۵۰ دلار در هر اونس معامله شد.

کد خبر: ۲۶۵٬۱۳۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha