۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
وضعیت سدهای تهران بحرانی شد| ۸۵ درصد مخازن سدها خالی است

وضعیت سدهای تهران بحرانی شد| ۸۵ درصد مخازن سدها خالی است

درحالی که ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایشی نداشته، شاهد رشد ۲۰درصدی خروجی آب از سدها در پاییز و زمستان کم‌بارش امسال هستیم.

به گزارش بازار، درحالی که ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایشی نداشته، شاهد رشد ۲۰درصدی خروجی آب از سدها در پاییز و زمستان کم‌بارش امسال هستیم.

در شرایطی که همه کشور با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی منتظر پاییز و زمستانی با بارش‌های بیش از نرمال بودند، پیش‌بینی‌های این سازمان کاملا برعکس رخ داد و پاییز و زمستانی با بارش‌های کم‌تر از نرمال تا امروز داشتیم.

در چنین شرایطی، میزان ورودی آب به سدهای کشور در ۹۹ روز ابتدایی سال آبی جاری (شروع مهر تا ۹ دی ۱۴۰۲) نسبت به مدت مشابه در سال کم‌بارش قبل، افزایش یا کاهشی نداشت و تقریبا برابری می‌کند؛ با این حال، در همین مدت شاهد افزایش ۲۰ درصدی خروجی آب از سدها به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و نیازهای زیست‌محیطی بودیم.

در ۹۹ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۶ میلیارد و ۵۲۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور داشتیم، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب بود.

در همین مدت، میزان ورودی آب به سدهای کشور ۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون مترمکعب بود. مقایسه این رقم با میزان خروجی آب از سدها، نشان‌دهنده نقش موثر داشتن مخازن بزرگ در ذخیره‌سازی آب و تخصیص مدیریت شده آب به محل‌های مصرف در سال‌های کم‌بارش است.

در زنجیره کارون که سدهای مخزنی کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند واقع شده، درحال حاضر مجموع ذخایر سدها ۷ میلیارد و ۶۱۸ میلیون مترمکعب است که حدود نیمی از این ذخایر، در مخزن بزرگ سد گتوند ذخیره شده است.

در واقع با وجود سد گتوند، رهاسازی از سدهای بالادست به منظور تأمین آب و تولید انرژی برق‌آبی با اطمینان صورت گرفته چرا که هر چه آب از سدهای بالادست رهاسازی شده، در مخزن بزرگ سد گتوند مهار و مدیریت شده و هیچ آبی از دسترس خارج نشده است.

در سدهای تهران، ۸۵ درصد مجموع ظرفیت مخازن سدها خالی است و تنها ۲۷۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب در تهران وجود دارد که تقریبا مشابه شرایط سال آبی گذشته است، با این تفاوت که وضعیت سدهای شرق تهران از سال قبل وخیم‌تر و وضعیت سدهای غرب تهران از زمان مشابه سال قبل، کمی بهتر است.

درحال حاضر، میزان ذخایر آبی سدهای ایران بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به ذخایر سدها در زمان مشابه سال قبل ۱۸ میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب، رشدی ۸ درصدی دارد. با وجود ذخایر ۲۰.۰۷ میلیارد مترمکعبی، هم‌اکنون ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی و ۴۰ درصد این ظرفیت پُر است.

کد خبر: ۲۶۵٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیوان فرح بخش IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
      0 0
      سد را می بینیم آب فسیلی چند صد هزار ساله ریر زمین بدتر است اوضاعش خراب تر است به سرعت بسوی نابودی می رویم کشاورزی باید به شدت محدود گردد فقط صیفی فقط گلخانه فقط مصرف داخلی صادرات ممنوع محصول خشک وارد غذای دام وارد