۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
روغن موتور سیکلت مناسب : نکات مهم برای انتخاب موثر روغن موتور

روغن موتور سیکلت مناسب : نکات مهم برای انتخاب موثر روغن موتور

روغن موتور سیکلت یکی از مهمترین عواملی است که بر عملکرد، کارایی و عمر انجین موتورسیکلت تاثیر مستقیم دارد.در این مقاله نکاتی موثر در انتخاب درست روغن موتور را بررسی می نماییم.

به گزارش بازار، روغن موتور مناسب یکی از عوامل مهم در حفظ عملکرد بهینه و عمر طولانی موتورسیکلت است که انتخاب روغن مناسب در کنار فیلتر روغن خوب برای موتورسیکلت شما می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد و عمر موتور داشته باشد. در اینجا  به بررسی عواملی که در انتخاب روغن موتور سیکلت مناسب تأثیرگذار هستند، می‌پردازیم:

   انواع روغن

 روغن‌ موتور سیکلت به سه نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. روغن‌های معدنی
  2. روغن‌های نیمه سنتتیک (نیمه ‌مصنوعی)
  3. روغن‌های سنتتیک (مصنوعی)

. روغن سنتتیک، با ویژگی‌هایی مانند پایداری حرارتی بالا، روانکاری بهتر و مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، گزینه‌ی مناسب‌تری برای موتورسیکلت‌های با عملکرد بالا است. اما در صورتی که موتورسیکلت شما در شرایط عادی استفاده می‌شود، روغن معدنی نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

  • روغن‌ موتورهای معدنی برای موتورسیکلت‌هایی با حجم کم مناسب هستند که شرایط عملیاتی دشوار ندارند.  , یک گزینه اقتصادی محسوب می‌شود.
  • روغن‌ موتورهای نیمه سنتتیک (نیمه مصنوعی) برای موتورسیکلت‌هایی با حجم کم مناسب هستند که شرایط عملیاتی دشوار دارند.
  • روغن‌ موتورهای مصنوعی (سنتتیک) برای موتورسیکلت‌هایی مناسب هستند که مانند موتورهای ورزشی و مسابقه‌ای حجم موتور آن‌ها بالا است
  • مزایای روغن موتور سیکلت های مصنوعی

    ۱- عمر بسیار بالا

    ۲- نیاز به تعویض کم

    ۳- کیفیت بسیار بالا

    ۴- افزایش قدرت موتور

    ۵- کاهش مصرف سوخت

    ۶-محافظت بیشتر از قطعات موتور

    معایب روغن موتور سیکلت های مصنوعی

    ۱-سازگاری کمتر با برخی موتورسیکلت ها

    ۲- نیاز به فیلتر روغن خاص

ویسکوزیته(غلظت روغن):  ویسکوزیته روغن موتور نشان‌دهنده‌ی غلظت آن است و در واقع میزان مقاومت روغن در برابر جریان حرکات قطعات انجین است. برای انتخاب ویسکوزیته مناسب باید به نوع و شرایط استفاده از موتورسیکلت توجه کنید. در شرایط آب و هوای گرمتر، ویسکوزیته کمتری و در شرایط سردتر، ویسکوزیته بیشتری مورد نیاز است که نشان‌دهنده گرانروی در زمان سرد بودن موتور و گرم بودن موتور است.

از یک سری اعداد برای نشان دادن درجه ویسکوزیته استفاده می شود. این اعداد در استاندارد رتبه‌بندی SAE  تعریف شده اند:  SAE مخفف انجمن مهندسان خودرو (Society of Automotive Engineers) است.

رتبه‌بندی SAE از اعداد ۰ تا ۶۰ برای تعیین درجه ویسکوزیته روغن موتور استفاده می‌کند:

اعداد ۰ تا ۲۵ برای هوای سرد و زمستانی است .(مانند روغن موتور ۱۰W۴۰ )

اعداد ۳۰ تا ۶۰ برای هوای گرم و تابستانی هستند(مانند روغن موتور۲۰W۵۰ )

برای مثال در فصل زمستان باید از گرانروی های پایین تر مانند ۱۰W۴۰_۵W۳۰_۵w۴۰_۱۰W۳۰  استفاده کرد. و در تابستان باید از گرانروی های    ۱۰W۵۰_۱۰W۶۰_۱۵W۵۰_۲۰W۵۰ استفاده کرد.

تغییرات فصلی : در برخی مناطق، شرایط آب و هوایی در طول فصول تغییر می‌کند. برای حفظ عملکرد موتورسیکلت در تمام فصول، ممکن است نیاز به تغییر روغن موتور داشته باشید. در فصول سردتر، استفاده از روغن با ویسکوزیته بالاتر می‌تواند کمک کند تا موتور در شرایط سرما بهتر عمل کند.

شرکت تولید کننده : انتخاب شرکت تولید کننده مناسب باعث می شود روغن موتور سیکلت با کیفیت و دارای استانداردهای لازم را خریداری کنید که علاوه بر عدم صدمه به قطعات انجین باعث طول عمر و بهره وری بهتر موتورسیکلت شما می شود  .شرکت موتول (Motul Oil) یکی از بهترین شرکت ها و معروفترین تولید کنندگان روغن موتور با گرانروی های متفاوت  در سراسر دنیا می باشد که با روغن موتول در ایران شناخته می شود  که در سایت اسب آهنی به صورت اورجینال به  فروش می رسد .

روغن موتور سیکلت مناسب : نکات مهم برای انتخاب موثر روغن موتور

استاندارهای کیفیتی روغن موتور 

استانداردهای کیفیتی برای روغن‌های موتور توسط سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف تدوین شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که این محصولات با کیفیت بالا و مناسب برای استفاده در موتورها هستند. برخی از مهم‌ترین استانداردهای کیفیتی برای روغن‌های موتور عبارتند از:

API (American Petroleum Institute):

API یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استانداردهای کیفیت روغن‌های موتور است. API به دو دسته S (سرویس) و C (کامرسیال) تقسیم می‌شود. هر دسته دارای کدهای مختلفی است که ویژگی‌ها و استفاده مخصوص خود را مشخص می‌کند.

JASO (Japanese Automotive Standards Organization):

JASO یک سازمان ژاپنی است که استانداردهایی را برای روغن‌های موتور موتورسیکلت ارائه می‌دهد. استانداردهای JASO به دو دسته MA (برای موتورهای با دنده) و MB (برای موتورهای بدون دنده) تقسیم می‌شوند

 روغن هایی که دارای استاندارد JASO MA باشد مانند روغن اسکوتر موتول، به این معنی است که برای موتورسیکلت هایی که دارای کلاچ خیس هستند، مناسب است.

 در نهایت، برای انتخاب روغن مناسب، بهتر است از محصولات معتبر و با کیفیت از تولیدکنندگان معروف مانند شرکت موتول استفاده کنید. اینکه روغن مورد نظر شما مطابق با استانداردهای معتبر جهانی مانند API (American Petroleum Institute) یا JASO (Japanese Automotive Standards Organization) باشد، نیز مهم است.  که ما به شما روغن های شرکت موتول را پیشنهاد می کنیم که دارای استاندارها لازم است.

روغن موتول شامل محصولات زیر می باشد :

  • روغن موتورسیکلت ۳۰۰۰ موتول

این محصول ۱۰۰درصد معدنی یا ساخته شده از نفت میباشد که این محصول مناسب برای موتورسیکلت های سبک تا حجم ۱۸۰ cc میباشد و دارای استاندارد JASO MA۲ میباشد.

  • روغن موتورسیکلت ۵۰۰۰ موتول

این محصول پایه سنتتیک میباشد که به معنی ساخته شده از مواد اولیه مشتقات نفتی میباشد و مناسب برای موتورسیکلت های تا حجم ۲۵۰cc میباشد و دارای استاندارد JASO MA۲ میباشد

  • روغن موتورسیکلت ۵۱۰۰ موتول

این محصول نیمه سنتتیک یا نیمه مصنوعی می باشد این محصول مناسب موتورسیکلت های ۲۵۰ cc به بالا میباشد و همچنین دارای استاندارد JASO MA۲ میباشد یکی دیکر از خصوصیات این محصول که انرا به یک محصول خاص تبدیل کرده فناوری استر میباشد.

فناوری استر: یک فناوری خاص مختص به شرکت موتول می باشد که این فناوری حفاظت از انجین و روان کنندگی و تمیزکنندگی را برعهده دارد.

  • روغن موتورسیکلت ۷۱۰۰ موتول

روغن موتول ۷۱۰۰ یک محصول منحصر به فرد یک روغن فول سنتتیک یا تمام مصنوعی با رنگ روغن قرمز  میباشد یک روغن بسیار قدرتمند با سپر حرارتی بالا و مناسب برای موتورسیکلت هایی با حجم انجین بالا .یکی از ویژگی های خاص این محصول استارت سریع میباشد و همچنین باعث کاهش مصرف سوخت هم می شود این محصول دارای استاندارد JASO MA۲ و فناوری استر میباشد.

  • روغن موتورسیکلت ۳۰۰V موتول

این محصول قدیمی ترین و قدرتمند ترین محصول شرکت موتول می باشد

روغن موتول ۳۰۰ v اولین روغن فول سنتتیک جهان با فناوری استر میباشد که مخصوص موتورسیکلت های دور بالا و مسابقه ایی ساخته شده است و قدمت این محصول به بیش از یک قرن برمی گردد این محصول فوق العاده با رنگ روغن سبز فسفری یکی از محبوب ترین روغن ها ‌بین موتورسوارها میباشد که دارای پیشرفته ترین فناوری استر در بین محصولات موتول می باشد.

شرکت تولید کننده 

انتخاب شرکت تولید کننده مناسب باعث می شود روغن موتور سیکلت با کیفیت و دارای استانداردهای لازم را خریداری کنید که علاوه بر عدم صدمه به قطعات انجین باعث طول عمر و بهره وری بهتر موتورسیکلت شما می شود  .شرکت موتول (Motul Oil) یکی از بهترین و معروفترین تولید کنندگان روغن موتور با گرانروی های متفاوت  در سراسر دنیا می باشد که با روغن موتول در ایران شناخته می شود  که در سایت اسب آهنی اصفهان به صورت اورجینال به  فروش می رسد.

اگر به دنبال مرجع معتبری برای بررسی قیمت و خرید  انواع روغن موتول هستید می توانید به سایت اسب آهنی اصفهان به نشانی  (https://asbeahanin.com )نمایید .این فروشگاه نمایندگی روغن موتول بوده و روغن های اصل و با کیفیت را با قیمت مناسب عرضه می نماید.

کد خبر: ۲۶۴٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha