۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
طلا را با خیالی راحت و بدون پرداخت مالیات بخرید| بررسی رفع ابهامات بحث مالیات خرید طلا در هفته آینده
گزارش «بازار» از وضعیت معاملات این روزهای بازار طلا

طلا را با خیالی راحت و بدون پرداخت مالیات بخرید| بررسی رفع ابهامات بحث مالیات خرید طلا در هفته آینده

با آنکه اخباری مبنی بر وضع ۲۵ درصدی مالیات بر روی خرید طلا باعث شد تا شوکی به جامعه وارد شود اما بازار طلا هم اکنون شرایط عادی خود را سپری کرده و هیچ‌گونه مالیاتی شامل خریدار و فروشندگان طلا نمی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دریافت مالیات از معاملات طلا مدتی است بحث هر مجلس و محفلی شده است، خیلی ها می گویند؛ دیگر نمی شود برای سرمایه گذاری روی طلا حساب باز کرد چرا که این کالای سرمایه ای مشمول مالیات ۲۵ درصدی شده است. از طرفی برخی طلا فروش ها طی روزهای گذشته به این موضوع واکنش نشان دادند و گویا این واکنش در برابر ثبت معاملات در سامانه مودیان بوده است به طوری که بعضی واحدهای طلا فروشی در اقدامی اعتراضی نسبت به این موضوع کرکره های خود را پایین کشیدند، واکنشی که موجب شد مردم نیز دچار حیرت و شگفتی شوند.

البته رئیس کل سازمان امور مالیاتی شایعات روزهای اخیر مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلافروشان را بی اساس خواند و اعلام کرد؛ طبق مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض ارزش افزوده بوده و صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای مذکور مشمول مالیات است، اظهاراتی که موجب شد تا آرامش به بازار طلا برگردد و معاملات طبق روال گذشته از سر گرفته شود. داستان از این قرار است که فعالان صنف طلا و جواهر کشور، از اول دی‌ماه سال جاری ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان شدند. اقدامی که در راستای شفافیت معاملات بوده و تغییری در محاسبات مالیاتی همچنین قیمت تمام شده طلا ایجاد نمی کند.

دولت قرار است با اجرای دقیق و گسترده قانون جامع مالیاتی در راستای شفافیت معاملات با بهره گیری از پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که یکی از قوانین مهم کشور محسوب می شود مانع از جلوگیری فرار مالیاتی شود و هر معامله ای در سامانه مودیان ثبت شود

ضرورت اصلاح چگونگی معاملات برای شفاف سازی

از طرفی سازمان امور مالیاتی نیز مدعی است خیلی از واحدهای طلا فروشی مالیات آنچانی به دولت نمی پردازند، مالیاتی که رقم آن به قدری پایین است که در راستای شفاف سازی باید اصلاحات قانونی روی آن انجام شود به همین جهت است که برخی از فعالان چنین بازاری در برابر مالیات ستانی مقاومت می کنند، طبق گزارش های موجود بیش از ۷۰ درصد طلا فروشان فقط تا ۱۵ میلیون تومان مالیات پرداخت می نمایند. حال از آنجایی که دولت قرار است میزان درآمدهای مالیاتی را در بودجه سال آینده بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد خیلی ها بخصوص فعالان بازار طلا فکر می کنند بخشی درآمد زایی که دولت برای دریافت مالیات به عنوان مودیان جدید روی آن حساب باز کرده مالیات ستانی از خریداران و طلا فروشان است.

البته دولت قرار است با اجرای دقیق و گسترده قانون جامع مالیاتی در راستای شفافیت معاملات با بهره گیری از پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که یکی از قوانین مهم کشور محسوب می شود مانع از جلوگیری فرار مالیاتی شود و هر معامله ای در سامانه مودیان ثبت شود در چنین شرایطی است که فعالان صنف طلا و جواهر اگر چه نمی خواهند از قوانین و مقررات سرپیچی کنند اما برخی از اعضای این صنف سیاست گذاری و اجرای برخی برنامه ها را زمینه ساز ایجاد تنش در بازار طلا دانسته و معتقدند چنین مسئله ای بدون ابلاغ و آگاهی آنها را با چالش جدی مواجه می کند، این در حالی است که رئیس کل سازمان امور مالیاتی خرید طلا را مشمول مالیات ستانی ندانسته است رویکردی که به ابهامات بازار طلا در بحث مالیات ستانی پایان داد و منجر به بازگشت بازار طلا به شرایط عادی شده است.

از آنجایی که انجام معاملات طلا در سامانه جامع مالیاتی فرایند خود را دارد و جمیع جهات آن نیز باید در نظر گرفته شود، بنابراین اجرای ثبت معاملات طلا در سامانه مذکور در صنف طلا خیلی به این آسانی نیست

ثبت معاملات طلا در سامانه جامع بدون رفع ابهامات شدنی نیست

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با خبرگزاری «بازار» راجع به شایعات و شبهات این روزهای بازار طلا در خصوص پرداخت مالیات از سوی خریداران و فروشندگان طلا، گفت: در بحث چگونگی معاملات طلا با توجه به ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت که از سال ۹۲ دستورالعمل آن داده شده است اما این موضوع طی دو دوره ریاست جمهوری گذشته اجرایی نشد ولی با روی کارآمدن دولت مردمی شکل عملیاتی به خود گرفت، البته چنین مسئله ای ابتدا راجع به صنف طلا نبود و قرار بر این شد که بعدا نیز ثبت معاملات در سامانه مشمول صنف ما نیز بشود.

وی با بیان اینکه قرار بود از مهرماه ۱۴۰۱ بحث ثبت معاملات در سامانه تجارت شکل اجرایی به خود گیرد، افزود: اجرای چنین اقدامی از همان ابتدا دارای یه سری ابهامات و شبهات بود چرا که اطلاع رسانی کامل و دقیقی در این زمینه صورت نگرفت با این وجود بحث آموزش اعضای صنف به وجود آمد تا صنف طلا و جواهر نیز با علم و آگاهی لازم مطابق قانون و مقررات عمل کند اما از آنجایی که انجام این کار فرایند خود را دارد و جمیع جهات آن نیز باید در نظر گرفته شود، بنابراین اجرای ثبت معاملات طلا در سامانه مذکور در صنف طلا خیلی به این آسانی نیست.

با شایعه افزایش ۲۵ درصدی مالیات خرید طلا در روزهای گذشته یک سری افراد صنفی و غیر صنفی در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند هر چند این اخبار شایعه ای بیش نبود اما باعث شد جامعه دچار یک شوک شود

شایعه دریافت ۲۵ درصدی مالیات از خریداران طلا

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: اجرایی شدن چنین طرحی دارای سئوالات و ابهاماتی بود چرا که در معاملات طلا و ثبت آن در سامانه جامع، نفر آخر به عنوان مصرف کننده بایستی مشخصات خود را به فروشنده اعلام کند و این مسئله باعث می شد که وی پرداخت کننده مالیات شود به همین دلیل مردم برای خرید طلا و افزایش هزینه های جانبی آن عکس العمل نشان دادند، این در حالی است که طی سال گذشته نیز استقبالی برای ثبت معامله در سامانه نشد. البته پایانه های فروشگاهی که قانون آن در سال ۹۸ و ۹۹ ابلاغ و قرار بر این شده بود که از ابتدای تیرماه شکل اجرایی به خود گیرد، با توجه به اینکه بستر آن مهیا نبود به اول مهر سال ۱۴۰۲ موکول شد.

وی در ادامه افزود: قبل از آن قرار بود معاملات تا ۱۸ میلیارد تومان در این سامانه ثبت نام کنند اما ۴۸ ساعت قبل از اجرا یک بخشنامه دیگر اضافه کردند که البته سقف قیمت شامل صف طلا و پزشکان نمی شد. حال اما با اجرایی شدن معاملات و ثبت آن در سامانه مودیان از اول ماه جاری یک سری افراد صنفی و غیر صنفی در فضای مجازی و اکنش نشان دادند و اظهار کردند که در صورت خرید طلا، باید ۲۵ درصد مالیات پرداخته شود، هر چند این موضوع شایعه ای بیش نبود اما باعث شد جامعه دچار یک شوک شود. در چنین شرایطی بود که ما برای رفع ابهامات در زمینه نحوه معاملات طلا با رئیس سازمان امور مالیاتی جلسه گذاشتیم، در این جلسه مشخص شد که با آغاز فعالیت سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی اختلالی در بازار طلا ایجاد نمی شود.

از هفته آینده نیز کارگروه‌های تخصصی با حضور سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و اتحادیه طلا برای بررسی قانونی اصلاح سامانه جامع تجارت و رفع مشکلات مالیاتی صنف طلا اقدام خواهد کرد تا موارد و مسائل معاملات طلا با توجه به چگونگی ثبت معاملات در سامانه تجارت مورد بررسی قرار می گیرد

برگزاری جلسه برای رفع ابهامات معاملات طلا با رئیس سازمان امور مالیاتی در هفته آینده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه جلسات با افراد متخصص در اتاق اصناف تهران و وزارت صمت برگزار شده است و از هفته آینده نیز کارگروه‌های تخصصی با حضور سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و اتحادیه طلا و جواهر برای بررسی و پیگیری قانونی اصلاح سامانه جامع تجارت و رفع مشکلات مالیاتی صنف طلا و جواهر اقدام خواهد کرد، اظهارداشت: موارد و مسائل و شبهات معاملات طلا با توجه به چگونگی ثبت معاملات در سامانه جامع مورد بررسی دقیق قرار می گیرد، البته این را باید گفت که در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی هیچ‌گونه مالیاتی شامل خریدار و فروشندگان طلا نمی شود و این سامانه صرفاً در راستای شفاف‌سازی فرارهای مالیاتی و شناسایی واحدهای غیر پروانه ای است که همچنان فعالیت می کند با این وجود خریداران طلا می توانند طبق رول گذشته اقدام به خرید طلا کنند و دریافت ۲۵ درصدی مالیات نیز شایعه ای بیش نیست.

بنا به این گزارش، اگر چه دولت برای شفاف سازی معاملات طلا و یا هر معامله ای دیگر بدنبال شفاف سازی و شناسایی افرادی است که در انجام فعالیت های تجاری و ... از پرداخت مالیات گریزانند، اما در بحث خرید طلا فعلا هیچ مشکلی تهدید کننده وجود ندارد و مردم می توانند با خاطری آسوده همچون گذشته اقدام به خرید طلا کنند زیرا در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی هیچ‌گونه مالیاتی شامل خریدار و فروشندگان طلا نمی شود.

کد خبر: ۲۶۴٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha