۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
۲۰۲۴؛ سالی که اقتصاد آمریکا می تواند وارد رکود شود
نشنال اینترست بررسی کرد

۲۰۲۴؛ سالی که اقتصاد آمریکا می تواند وارد رکود شود

فدرال رزرو در دور دیگری از بحران بانک های منطقه ای مانند سال ۲۰۰۸ گرفتار بحران وام های زیرمجموعه می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با عنوان «۲۰۲۴ : سالی که اقتصاد ایالات متحده آمریکا می تواند وارد رکود شود» به قلم «دزموند لاچمن»، عضو ارشد مؤسسه امریکن انترپرایز، معاون مدیر بخش توسعه سیاست و بررسی صندوق بین‌المللی پول و استراتژیست ارشد اقتصادی بازارهای نوظهور در سالومون اسمیت بارنی منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

اغلب گفته می شود که ژنرال ها در آخر جنگ شرکت می کنند. شاید بتوان مفهومی مشابه را در مورد فدرال رزرو جروم پاول گفت - زمانی که بحران بانکی منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است و رکود معنی‌دار را تسریع می کند، فدرال رزرو همچنان به مبارزه با تورم ادامه می‌دهد، اگرچه در حال حاضر به هدف تورمی خود نزدیک شده است.

اندکی پس از رکود اقتصادی بزرگ ۲۰۰۸-۲۰۰۹، داستانی مبهم درباره کاپیتان تایتانیک منتشر شد. وقتی درباره غرق شدن کشتی تایتانیک از وی پرسیدند چرا کشتی را از کوه یخ دور نکرد، وی پاسخ داد: کدام کوه یخ؟

در آستانه بحران مالی ۲۰۰۸، فدرال رزرو هنوز در مورد افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره بحث می کرد. در ارزیابی چشم انداز اقتصادی ایالات متحده آمریکا برای سال ۲۰۲۴ سوال کلیدی این است که آیا چیزی مشابه آنچه در سال ۲۰۰۸ رخ داد ممکن است امروز نیز تکرار شود؟

در حالی که مشکلات جدی در بازار املاک تجاری و بانک‌های منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است و این مهم می‌تواند منجر به بحران اعتباری شود، فدرال رزرو برای مدت طولانی‌تری به شعار نرخ‌های بهره بالا پایبند است تا دوباره کنترل تورم را به دست آورد. در عین حال در بیانیه‌های سیاست فدرال رزرو و در کنفرانس‌های مطبوعاتی جروم پاول، هیچ اشاره‌ای به خطرات سیستم مالی جهت بهبود اقتصادی نشده است.

مشکلات بخش املاک تجاری در ایالات متحده امریکا عمیق بوده و نرخ اجاره بها که در حال حاضر در سطوح بی سابقه می باشد در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت

سکوت کر کننده در مورد احتمال وقوع بحران مالی بزرگ در سال آینده با توجه به مشکلات بانک های منطقه ای که قبلاً در اوایل سال با شکست بانک سیلیکون ولی و بانک فرست ریپابلیک داشتیم تعجب آورتر است - دومین و سومین ورشکستگی بانکی ایالات متحده در تاریخ.

با توجه به مشکل عمیقی که بخش املاک تجاری واقعی در آن قرار گرفته است، هم به دلیل تغییرات ناشی از کووید در کار و عادات خرید و هم به دلیل تهاجمی‌ترین چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در چهار دهه گذشته، این سکوت شگفت‌انگیزتر است.

اغراق در مورد مشکلات بخش املاک تجاری دشوار است اما نرخ اجاره بها در حال حاضر در سطوح بی سابقه بوده و با پایان یافتن اجاره نامه افزایش خواهد یافت. در عین حال قیمت املاک تجاری از اوایل سال ۲۰۲۲ تا کنون ۲۲ درصد کاهش یافته است و انتظار می رود مورگان استنلی قبل از پایان این چرخه به شدت کاهش یابد.

در سال آینده صاحبان املاک تجاری باید بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار وام سررسید با نرخ های بهره بسیار بالاتر از قرارداد اولیه را پرداخت کنند. مالکان این وام ها را بدون تجدید ساختار بدهی قابل توجه به سختی خواهند پرداخت.

نشانه نگران‌کننده‌ای از آنچه که احتمالاً به موجی از نکول‌های دارایی تبدیل می‌شود این است که تعدادی از بازیگران مهم در این فضا مانند بروکفیلد و بلک‌استون از وام‌های مسکن خود را رها می کنند و کلیدها را به وام دهندگان پس می‌دهند.

فدرال رزرو در دور دیگری از بحران بانک های منطقه ای مانند سال ۲۰۰۸ گرفتار بحران وام های زیرمجموعه می شود

همه این موارد دردسرهای واقعی را برای بخش بانکداری به طور کلی و بانک های منطقه ای به طور خاص به همراه دارد. با توجه به اینکه ۱۸ درصد از پرتفوی وام آنها را وام های تجاری املاک تشکیل می دهد، بانک های منطقه ای نمی توانند موجی از نکول وام های املاک را تحمل کنند.

این امر به ویژه در زمانی صدق می‌کند که این بانک‌ها همچنان در پی ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، سپرده‌های خود را از دست می‌دهند و در نتیجه افزایش قیمت‌های ناشی از فدرال‌رزرو، در پرتفوی اوراق قرضه خود زیان قابل‌توجهی از بازار به بازار را متحمل می‌شوند. نرخ بهره بلند مدت بر اساس مطالعه اخیر دفتر ملی تحقیقات اقتصادی و مشکلات املاک تجاری می تواند به شکست ۳۸۵ بانک منطقه ای منجر شود - اگر نرخ بهره در سطح فعلی باقی بماند.

اغلب گفته می شود که ژنرال ها در آخرین جنگ شرکت می کنند. شاید بتوان مفهومی مشابه را در مورد فدرال رزرو جروم پاول گفت - زمانی که بحران بانکی منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است و رکود معنی‌دار را تسریع می کند، فدرال رزرو همچنان به مبارزه با تورم ادامه می‌دهد، اگرچه در حال حاضر به هدف تورمی خود نزدیک شده است.

این که به نظر می رسد فدرال رزرو در دور دیگری از بحران بانک های منطقه ای مانند سال ۲۰۰۸ گرفتار بحران وام های زیرمجموعه شود، برای چشم انداز اقتصادی سال آینده خوب نیست.

کد خبر: ۲۶۴٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha