۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
چین به دنبال تضعیف روس‌ها در کریدور شمال-جنوب| رمز فعال‌سازی کریدور CAWA چیست؟

چین به دنبال تضعیف روس‌ها در کریدور شمال-جنوب| رمز فعال‌سازی کریدور CAWA چیست؟

چینی‌ها برای استفاده از ظرفیت آسیای میانه راهی به جز راه‌اندازی یک کریدور شمال-جنوب جدید ندارند و این راهکار به تضعیف روس‌ها می‌انجامد.

به گزارش بازار، آسیای میانه‌ سال‌هاست که به حیاط خلوت روسیه بدل شده و کشورهای محصور این منطقه تنها راه توسعه خود را در پازل مسکو می‌دیدند اما اقدامات چین طی یک دهه گذشته مسیر توسعه دیگری را برای آن‌ها روشن کرد.

چینی‌ها برای استفاده از ظرفیت آسیای میانه راهی به جز راه‌اندازی یک کریدور شمال-جنوب جدید ندارند و این راهکار به تضعیف روس‌ها می‌انجامد. راه‌اندازی کردیدور شمال-جنوب جدید و تمایل چین به چابهار یک فرصت جدید برای ایران است تا از این طریق به بازیابی نقش سرزمینی خود بپردازد.

مهمترین مانع تحقق نقشه چین و ایران امنیت شمال افغانستان است، تامین امنیت این بخش برای پکن و تهران یک تیر و دو نشانی است که همزمان با فعال‌سازی کریدور CAWA (چین-آسیای میانه-غرب آسیا) به تقویت حضور چین در کریدور شمال به جنوب ختم می‌شود.

توسعه سیاسی شمال افغانستان و تقویت گروه‌های غیر پشتون در این منطقه در کنار تعریف یک معامله اقتصادی برای آن‌ها به منظور تامین انرژی افغانستان راهکاری است که می‌تواند چین و ایران را در تامین امنیت شمال افغانستان یاری دهد.

کد خبر: ۲۶۴٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha