۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
افت ۱۰ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۲۳

افت ۱۰ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۲۳

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات سال ۲۰۲۳ با ۱۱ سنت معادل ۰.۱۴ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۴ سنت رسید.

به گزارش ایبنا به نقل از رویترز، قیمت نفت در ۲۰۲۳ در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی نسبت به سطح تولید نفت تولیدکنندگان بزرگ دنیا، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۱ سنت معادل ۰.۱۴ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱۲ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش ۷۱ دلار و ۶۵ سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی بیش از ۱۰ درصد در ۲۰۲۳ کاهش قیمت داشتند و سال جاری میلادی را با پایین‌ترین سطح قیمت از ۲۰۲۰ به پایان می‌رسانند.

نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب ۱۰ درصد و ۷ درصد در سال گذشته میلادی به خاطر نگرانی در مورد عرضه به دنبال حمله روسیه به اوکراین افزایش قیمت داشتند.

نظرسنجی رویترز از ۳۴ اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت خام برنت در ۲۰۲۴ برابر با ۸۲ دلار و ۵۶ سنت خواهد بود. این رقم در ماه نوامبر ۸۴ دلار و ۴۳ سنت پیشبینی شده بود. انتظار می‌رود رشد ضعیف اقتصاد دنیا همچنان مانع افزایش تقاضا شود. از طرف دیگر ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی از قیمت نفت حمایت خواهد کرد.

تحلیلگران همچنین تردید دارند که سازمان کشورهای تولید کننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بتوانند به تعهد خود برای کاهش تولید جهت حمایت از قیمت نفت پایبند بمانند.

اوپک پلاس در حال حاضر حدود ۶ میلیون بشکه در روز از تولید خود را پایین آورده که معادل ۶ درصد از عرضه جهانی نفت است.

اوپک در نیمه اول ۲۰۲۴ با کاهش تقاضا برای نفت خام خود مواجه خواهد بود، چون سهم این گروه از بازار جهانی بخاطر کاهش تولید به پایین‌ترین سطح از زمان بحران کرونا می‌رسد و آنگولا هم اوپک را ترک خواهد کرد.

در این بین، جنگ در خاورمیانه باعث اختلال در عرضه نفت در ماه‌های پایانی ۲۰۲۳ شده و انتظار می‌رود این تنش‌ها در ۲۰۲۴ هم ادامه داشته باشد.

حمله یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ باعث شده شرکت‌های کشتیرانی مسیر سفر کشتی‌های خود را از این دریا تغییر دهند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد تقاضا برای نفت این کشور ۳.۴ درصد در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از طرف دیگر تولید نفت خام این کشور تا ۱۳.۲۴۸ میلیون بشکه در روز در آن ماه پایین آمده است.

کد خبر: ۲۶۴٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha