۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
زندگی سخت عشایر ایلام از راه های سخت گذر| جاده هایی که توجه می خواهند
بازار گزارش می دهد؛

زندگی سخت عشایر ایلام از راه های سخت گذر| جاده هایی که توجه می خواهند

ایلام- یکی از معضلات بزرگ عشایر استان ایلام از بین رفتن مسیرها و ایل راه‌ها است، متاسفانه این مساله در فصول مختلف سال مشکلات بسیاری را برای کوچ عشایر در اقصی نقاط استان ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: از زمان شروع زندگی اجتماعی انسان ها و پیدایش روستاها تا کنون شاهد زندگی انسان ها به صورت کوچ نشینی هستیم، در سراسر استان ایلام نیز اقوام و مردمان غیوری به شیوه کوچ نشینی یا یکجا نشینی زندگی می کنند که شغل و درآمد اصلی آنان از دامداری تأمین می شود.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی عشایر، این اقوام در طول سال ۲ تا 4 بار با خانواده، دام و وسایل خود از مکانی به مکان دیگری مهاجرت می کنند، عمده علت کوچ نشینی عشایر کمبود علوفه در ماه های سرد سال یا شرایط سخت زندگی است.

زندگی عشایری از سالیان دور آغاز شده و همچنان اقوام مختلفی به همان شیوه زندگی می کنند؛ زندگی ساده و به دور از هیاهو و مشکلات شهرنشینی که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

با این حال از دور زندگی عشایری زندگی رویایی و لذت بخشی به نظر برسد، اما همین جابجایی و کوچ نشینی، دامداری و دوری از شهرها مشکلات خاص خودش را دارد.

مشکلات زندگی عشایری

لازم به ذکر است بارزترین مشکلات ایلات و عشایر راه های عشایری یا ایل راه ها هستند، چرا که شیوه زیست آنان بر خلاف یک جانشینان روستایی و شهری است و عشایر را مجبور به کوچ و نقل و انتقال دائمی سیاه چادرهای خود می کند.

عدم استانداردسازی ایل راه‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی عشایر در استان ایلام به شمار می‌رود که تاکنون مشکلات بسیاری را برای این مردمان غیوری و زحمت کش ایجاد کرده است.

یکی از عشایر ایلام: با از بین رفتن ایل راه ها مشکل دیگری که برای ما ایجاد شده تحمیل هزینه های حمل و نقل است، چرا که هر ساله برای رفتن از ییلاق به قشلاق یا برعکس مجبوریم هزینه های گزاف و خارج از توانی صرف کنیم

جعفر رمضانی یکی از عشایر استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی دهه‌های اخیر ایل‌راه‌ها تقریباً بر جاده‌های آسفالته منطبق شده است و همچون گذشته مختص عشایر نیست، بنابراین احتمال تصادف دام‌ها و عشایر هنگام عبور از این جاده‌ها وجود دارد که در گذشته تقریباً مصداقی نداشت.

زندگی سخت عشایر ایلام از راه های سخت گذر| جاده هایی که توجه می خواهند

وی افزود: با از بین رفتن ایل راه ها مشکل دیگری که برای ما ایجاد شده تحمیل هزینه های حمل و نقل است، چرا که هر ساله برای رفتن از ییلاق به قشلاق یا برعکس مجبوریم هزینه های گزاف و خارج از توانی صرف کنیم.

عدم استانداردسازی ایل راه ها

مرضیه شرفی یکی دیگر از عشایر ایلامی به خبرنگار بازار گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم از بین رفتن ایل راه‌ها به دلیل جاده سازی و ساخت و سازهای متعدد در این مسیر است.

وی افزود: با وجود اینکه در قانون نیز ممنوعیت تغییر کاربری ایل ‌راه ‌ها تصریح شده است اما متأسفانه در خیلی از نقاط استان این مسیرها دچار تغییر کاربری شده به بخش صنعتی یا زراعی تبدیل گردیده اند.

شرفی ادامه داد: جدا از تغییر کاربری اراضی، بارندگی‌، سیل و سایر عوامل طبیعی موجب تخریب ایل‌راه‌ها می شوند، این در حالیست که تا کنون وعده های بسیاری از جانب مسئولان برای این مشکل داده شده است.

وجود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه عشایری

محمد جواد خانزادی مدیرکل امور عشایری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ایل‌راه‌ها محورهای ارتباطی میان ییلاق و قشلاق عشایر هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی با بیان اینکه در سطح استان ایلام بیش از ۲هزار و ۳٠٠ کیلومتر راه عشایری وجود دارد، افزود: در راستای تسهیل تردد عشایر از این راهها، عملیات بهسازی آن‌ها در طول سال و به تناوب و شرایط جسم راه مرمت انجام خواهد شد.

مدیرکل امور عشایری ایلام: با توجه به ظرفیت این اداره کل و اعتبارات تخصیصی و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، تمامی راه های عشایری خسارت دیده علی الخصوص راه مذکور، بهسازی و مرمت خواهند شد

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: مشکل اصلی راه‌های عشایری ناشی از نبود ابنیه فنی و سطح جسم نامناسب است، و در این راستا امسال با توجه به اعتبارت مصوب، برنامه ریزی برای افزایش سطح کیفی راه‌های عشایری صورت گرفته و در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت این اداره کل و اعتبارات تخصیصی و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، تمامی راه های عشایری خسارت دیده علی الخصوص راه مذکور، بهسازی و مرمت خواهند شد.

اگر مشکلات متعددی که طی سال‌های اخیر برای عشایر ایجاد شده و همچنین سختی‌های این نوع زندگی مرتفع شود، زندگی مبتنی بر کوچ عشایر گزینه بهتری برای آن‌ها است، از این رو رفع این مشکل یکی از مطالبات عشایر استان است که باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

اغلب راه های عشایری در سطح کشور و استان ایلام در حد راه روستایی درجه سه و پایین‌تر و فاقد ابنیه فنی مناسب هستند و هر بارندگی و بارش، باعث خرابی جسم راه شده و در بیشتر اوقات موجب قطع ارتباط نیز می شود.

کد خبر: ۲۶۴٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      1 0
      سلام این عکس مربوط به ایل قشقائی فارس است