۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
مایکل هرش: غرب چاره ای جز تسلیم شدن در برابر روسیه ندارد| غرب به دنبال پایان دادن به جنگ است
در مقاله ای مطرح شد

مایکل هرش: غرب چاره ای جز تسلیم شدن در برابر روسیه ندارد| غرب به دنبال پایان دادن به جنگ است

دو سال است که بایدن و زلنسکی بر بیرون راندن روسیه از اوکراین متمرکز شده اند اما اکنون واشنگتن در حال بحث در مورد حرکت به سمت موضع دفاعی تر است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت پولیتیکو در مقاله ای با قلم «مایکل هرش» نوشت: مقامات آمریکایی و اروپایی اکنون در حال بحث در مورد استقرار مجدد نیروهای کیف به دور از حمله متقابل عمدتاً شکست خورده ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به یک موقعیت دفاعی قوی تر علیه نیروهای روسیه در شرق هستند.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در شرایطی که کمک های آمریکا و اروپا به اوکراین اکنون در خطر جدی قرار دارد، دولت بایدن و مقامات اروپایی بی سر و صدا تمرکز خود را از حمایت از هدف اوکراین برای پیروزی کامل بر روسیه به بهبود موقعیت این کشور در مذاکرات نهایی برای پایان دادن به جنگ تغییر می دهند. چنین مذاکره‌ای احتمالاً به معنای واگذاری بخش‌هایی از اوکراین به روسیه است.

کاخ سفید و پنتاگون علناً اصرار دارند که هیچ تغییر رسمی در سیاست دولت صورت نگرفته است – سیاستی مبنی بر اینکه آنها همچنان از هدف اوکراین برای خروج کامل ارتش روسیه از کشور حمایت می کنند. اما مقامات آمریکایی و اروپایی اکنون در حال بحث در مورد استقرار مجدد نیروهای کیف به دور از حمله متقابل عمدتاً شکست خورده ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به یک موقعیت دفاعی قوی تر علیه نیروهای روسیه در شرق هستند.

مقامات دولتی می گویند که این تلاش شامل تقویت سیستم های دفاع هوایی و ساخت استحکامات، موانع سیم تیغ و موانع ضد تانک و خندق ها در امتداد مرز شمالی اوکراین با بلاروس بوده است. علاوه بر این، دولت بایدن بر احیای سریع صنعت دفاعی خود اوکراین برای تامین تسلیحات بسیار مورد نیازی که کنگره ایالات متحده از جایگزینی آن خودداری می کند، متمرکز است.

برای بایدن گذر از جنگ تقریباً دو ساله در میانه مبارزات انتخاباتی سخت در بهترین حالت دشوار خواهد بود

این تغییر استراتژیک به سمت دفاع با هدف تقویت موقعیت اوکراین در هر مذاکره آتی انجام می شود. سخنگوی کاخ سفید گفت: «تئوری ما در مورد جنگ اوکراین این است – تنها راهی که این جنگ در نهایت به پایان می‌رسد، مذاکره است.» ما می‌خواهیم اوکراین قوی‌ترین دست ممکن را داشته باشد.» وی با این حال تاکید کرد که هنوز هیچ مذاکره ای برنامه ریزی نشده است و نیروهای اوکراینی همچنان در مناطقی در حال حمله هستند و به کشتار و زخمی شدن هزاران نیروی روسی ادامه می دهند. ما می خواهیم آنها در موقعیت قوی تری برای حفظ قلمرو خود باشند. این به این معنا نیست که ما آنها را از انجام هر گونه حمله جدید دلسرد می کنیم.

برای بایدن گذر از جنگ تقریباً دو ساله در میانه مبارزات انتخاباتی سخت - با رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ و سایر نامزدهای جمهوری خواه که آشکارا تلاش های او را به سخره می گیرند - در بهترین حالت دشوار خواهد بود. بایدن از آنجایی که به اوکراین کمک می کند به سمت موضع تدافعی تر تغییر مسیر می دهد، به نظر نمی رسد پس از اصرار از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ که کاملاً پشت وعده زلنسکی برای پیروزی بر مسکو است، امتیاز را به پوتین بدهد.

دو سال است که بایدن و زلنسکی بر بیرون راندن روسیه از اوکراین متمرکز شده اند اما اکنون واشنگتن در حال بحث در مورد حرکت به سمت موضع دفاعی تر است

در مصاحبه ای در ۲۱ دسامبر «جان کربی» رئیس ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفت: با توجه به اینکه واشنگتن نزدیک به پایان توانایی ما برای ارائه کمک نظامی به اوکراینی ها است، زیرا جمهوری خواهان درخواست بایدن برای حدود ۶۰ میلیارد دلار را مسدود کرده اند، دولت بایدن بر کمک به آنها در حمله و دفاع متمرکز است. ما به معنای واقعی کلمه هر روز با اوکراینی‌ها در مورد میدان جنگ، در مورد نیازها و نیات آنها صحبت می‌کنیم. اما وی افزود: من قصد ندارم در ماه‌های آینده به روس‌ها تلگراف کنم که استراتژی اوکراین چیست.

زلنسکی در کنفرانس خبری پایان سال خود در اوایل دسامبر گفت که اوکراین در حال آماده سازی پیشنهادهای جدیدی برای پایان دادن به جنگ است اما او افزود که اصرار خود بر خروج روسیه از خاک خود را تغییر نخواهد داد. کربی مجدداً این خط دولت را تأیید کرد که ما شرایط را به رئیس جمهور زلنسکی دیکته نمی کنیم. کاخ سفید به زلنسکی کمک می‌کند تا پیشنهاد صلح خود را با طرفین در سراسر جهان عملیاتی‌ کند.

در طول سال گذشته - با توجه به اینکه حمایت نظامی ایالات متحده آمریکا به سرعت در کاخ سفید افزایش یافته و ضدحمله زلنسکی که زمانی مورد تحسین قرار گرفته بود، از زمان آغاز آن در ژوئن شکست خورد - بایدن از قول دادن به مردم ایالات متحده آمریکا برای حمایت از اوکراین تا زمانی که لازم باشد به گفتن ایالات متحده تا زمانی که بتوانیم حمایت خواهد کرد، اکتفا نموده و مدعی است که اوکراین پیروزی عظیمی را از قبل کسب کرده است و پوتین شکست خورده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که این رمزی است برای اعلام پیروزی جزئی و یافتن راهی برای حداقل آتش بس با مسکو. «جورج بیبی»، رئیس سابق تحلیل روسیه در سیا که اکنون رئیس استراتژی موسسه کوئینسی برای دولت‌های مسئول است می‌گوید: نظر پیروزی بایدن دارای فضیلت است. اما زمانی که صحبت از نیروی انسانی و ظرفیت صنعتی اوکراین به میان می‌آید، وضعیت اوکراین به یک نقطه ضعف بزرگ تبدیل شده - حتی اگر غرب به حمایت خود ادامه دهد. هرچه زمان بیشتری بگذرد غرب باید فقط برای اینکه روس‌ها را به میز مذاکره بکشاند، تسلیم شود.

تغییر به سمت دفاع می تواند زمان مورد نیاز اوکراین را بخرد تا در نهایت پوتین را به یک سازش قابل قبول وادار کند

تغییر به سمت دفاع می تواند زمان مورد نیاز اوکراین را بخرد تا در نهایت پوتین را به یک سازش قابل قبول وادار کند. «آنتونی فاف»، کارشناس اطلاعاتی در کالج جنگ ارتش ایالات متحده آمریکا می‌گوید: به احتمال بسیار زیاد رفتن به موضع دفاعی به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد تا منابع را حفظ کنند و در عین حال پیشرفت روسیه در آینده را بعید جلوه دهد.

این دیپلمات اروپایی مستقر در واشنگتن گفت که اتحادیه اروپا همچنین طرح عضویت اوکراین در ناتو را برای قرار دادن اوکراینی ها در بهترین وضعیت ممکن برای مذاکره با مسکو مطرح می کند.

اما این مهم نقطه عطفی برای پوتین است زیرا او عمدتاً به یک توافق استراتژیک با واشنگتن علاقه دارد که بر اساس آن اوکراین وارد ناتو نخواهد شد. دولت بایدن همچنان علناً اعلام می کند که عضویت در ناتو مورد مذاکره قرار نمی گیرد.

نیویورک تایمز هفته گذشته گزارش داد که دو ارتش تا حد زیادی در بن بست باقی مانده اند، اما اگر به پوتین اجازه داده شود حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را که تا حدی در شرق کنترل می کند، حفظ کند، آماده سازش است. این تنها موضوع بزرگی نیست که بایدن در تلاش برای پایان دادن به آن است و می خواهد از عناوین بد در سال انتخابات جلوگیری کند. در خاورمیانه دولت درگیر مجموعه‌ای از دیدارهای دیپلماتیک دیوانه‌وار از اسرائیل است که آخرین بار در هفته گذشته توسط لوید آستین، وزیر دفاع و ژنرال سی‌کیو، رئیس ستاد مشترک ارتش انجام شد. براون - برای جلوگیری از ایجاد فاجعه انسانی بزرگتر در غزه و تبدیل شدن به جنگ گسترده تر علیه حزب الله توسط اسرائیلی ها که می تواند کل منطقه را ملتهب کند تلاش نمود. نظرسنجی ها نشان می دهد که قول قبلی بایدن مبنی بر حمایت نامحدود از اقدام تلافی جویانه اسرائیل در پایگاه دموکرات ها به ضرر وی تمام شده است.

انتظار نمی رفت که سیاست خارجی نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ ایفا کند - به خصوص که تورم در دو سال اول دوره ریاست جمهوری بایدن افزایش یافت و اقتصاددانان در سال گذشته رکود اقتصادی را پیش بینی کردند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اقتصاد ایالات متحده همچنان موضوع اصلی خواهد بود و یادداشت جدیدی می‌گوید که موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی بایدن حفاظت از دموکراسی آمریکایی خواهد بود. اما با عقب نشینی سریع تورم - از بیش از ۹.۱ درصد در سال گذشته به نزدیک شدن به هدف فدرال رزرو ۲ درصد در حال حاضر - محاسبات آنچه می تواند بر رای گیری در سال ۲۰۲۴ تأثیر بگذارد سخت است.

«بروس جنتلسون» محقق ریاست دانشگاه دوک می گوید شرایط ممکن است در حال تغییر باشد. بایدن همچنان از محبوبیت پایینی رنج می برد که گالوپ وی را بدترین رئیس جمهوری که وارد کارزار انتخاباتی سخت می شود نامیده است و مدیریت او در امور خارجی به طور کلی و اسرائیل و اوکراین به طور خاص اخیراً به عواملی در این ارزیابی تبدیل شده اند.

افزایش بحران‌ها در خارج از کشور می‌تواند رئیس‌جمهور را در صندوق رأی‌گیری به خطر بیندازد. آنچه اغلب اتفاق می‌افتد این است که رأی دهندگان به نحوه انجام سیاست خارجی نگاه می‌کنند. آنها فی نفسه به مسائل اهمیت نمی دهند، اما می خواهند رهبری را ببینند.

ترامپ رقیب اصلی بایدن در حال حاضر از این تصور که رویدادهای خارج از کشور خارج از کنترل هستند، استفاده می کند

ترامپ رقیب اصلی بایدن در حال حاضر از این تصور که رویدادهای خارج از کشور خارج از کنترل هستند، استفاده می کند. اگر جنگ برای اوکراینی ها بد پیش برود، بایدن با خطر سیاسی مواجه است. در اکثر درگیری‌ها، منتقدان جمهوری‌خواه بایدن را متهم کردند که برای مسلح کردن اوکراینی‌ها به پیشرفته‌ترین تسلیحات مانند تانک‌های رزمی M۱A۱ آبرامز، توپخانه‌های دوربرد و جت‌های جنگنده F-۱۶، بسیار کند حرکت می‌کند. خود زلنسکی در مصاحبه ای در ماه ژوئیه گفت که تاخیرها به روسیه زمان می دهد تا تمام زمین های ما را مین گذاری کند و چندین خط دفاعی بسازد. بحران جاری اوکراین همچنین انتقاد قدیمی ترامپ از ناتو و اروپایی‌های کم‌خرج را احیا می‌کند. بر اساس گزارش ناتو در اوایل سال جاری، بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا همگی از هدف مشترکی که ۲ درصد از تولیدات اقتصادی برای دفاع صرف می‌کند، کوتاهی کردند.

خود اوکراینی‌ها درگیر موضوعی هستند که در حال تبدیل شدن به یک بحث عمومی در مورد اینکه چقدر می‌توانند در برابر پوتین مقاومت کنند، است. با کمبود نیرو و تسلیحات اوکراین، امتناع زلنسکی از در نظر گرفتن هرگونه مذاکره جدیدی با مسکو، از نظر سیاسی بیش از پیش غیرقابل دفاع به نظر می رسد. رئیس جمهور اوکراین که به دنبال استخدام نیم میلیون سرباز دیگر است، با افزایش مخالفت داخلی از سوی فرمانده کل نظامی خود و شهردار کیف مواجه است.

باید گفت پوتین این مخاطرات را به خوبی درک می کند - به ویژه با توجه به آمار فزاینده نظرسنجی ها برای ترامپ که هم پیشنهاد کرده است به سرعت با روسیه بر سر اوکراین توافق خواهد کرد و هم به ایالات متحده دستور خروج از آن را می دهد. از نظر نظامی بزرگترین نگرانی ممکن است این باشد که پوتین بتواند در بهار با پشتیبانی هوایی عمده ای که تا کنون از آن اجتناب کرده است حمله کند. از نظر سیاسی نگرانی این است که پوتین تا زمانی که نبیند رئیس جمهور بعدی ایالات متحده کیست، به مذاکره نزدیک نخواهد شد.

در اواخر سپتامبر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت: روس‌ها «برنامه فعالیتی تا سال ۲۰۲۵» دارند و ماه بعد پوتین اعلام کرد که در صورت پایان دادن به عرضه تسلیحات از کشورهای غربی، اوکراین یک هفته برای زندگی وقت خواهد داشت.

در پایان این پوتین است که باید اولین حرکت را انجام دهد - و رئیس جمهور روسیه هنوز چنین کاری انجام نداده است. کربی گفت: «در حالی که همه ما دوست داریم این جنگ فورا پایان یابد، پوتین هیچ نشانه‌ای مبنی بر ورود به مذاکرات نشان نداده است».

کد خبر: ۲۶۴٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha