۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
صنعت پتروشیمی محصول بعد از انقلاب است| افزایش ظرفیت تولید به بیش از ۹۵ میلیون تن تا پایان سال
معاون وزیر نفت:

صنعت پتروشیمی محصول بعد از انقلاب است| افزایش ظرفیت تولید به بیش از ۹۵ میلیون تن تا پایان سال

شاهمیرزایی معاون وزیر نفت از سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد یورویی در منطقه مکران تا پایان برنامه هشتم خبر داد و گفت: حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه بازدید از سومین هاب پتروشیمی کشور در منطقه مکران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز هشتم دی ماه، روز ملی صنعت پتروشیمی است و امسال شصت و پنجمین سال صنعت پتروشیمی ایران است، چرا که در سال ۱۳۳۷ شمسی کلنگ نخستین واحد پتروشیمی کشور به زمین خورد.

تقریبا تمامی صنعت پتروشیمی را می توانیم محصول انقلاب اسلامی بدانیم، چرا که توسعه واقعی این صنعت و رفع یک به یک وابستگی ها در دوران پس از انقلاب حاصل شده است

او با بیان اینکه تقریبا تمامی صنعت پتروشیمی را می توانیم محصول انقلاب اسلامی بدانیم، چرا که توسعه واقعی این صنعت و رفع یک به یک وابستگی ها در دوران پس از انقلاب حاصل شده است، ادامه داد: پیش از انقلاب هسته اصلی این صنعت در دست خارجی ها بود و تنها ۱.۵ میلیون تن تولید داشتیم و ظرفیت تولیدمان چیزی حدود ۲.۵ میلیون تن برآورد می شد.

او با اشاره به افزایش تعداد مجتمع ها از حدود ۷ تا به حدود ۷۵ مجتمع تولیدی، ادامه داد: ظرفیت اسمی امروز صنعت پتروشیمی حدود ۹۴ میلیون تن بوده و تا پایان سال این ظرفیت از مرز ۹۵ میلیون تن خواهد گذشت.

بهره برداری از ۱۰ تا ۱۲ طرح پتروشیمی در امسال

معاون وزیر نفت تصریح کرد: برای امسال بهره برداری از ۱۰ تا ۱۲ طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی در دستور کار قرار داشت که در این میان یکی از طرح های مهم زیست محیطی که NGL۳۲۰۰ است به مدار بهره برداری وارد شد و با بهره برداری از این واحد، عمده گازهای غرب کارون جمع آوری می شود؛ همچنین با تکمیل و بهره برداری از واحد NGL۳۱۰۰ که یکی دیگر از واحدهای مهم با تأثیر بالای زیست محیطی است، بقیه گازهای همراه منطقه غرب کارون نیز جمع آوری خواهد شد.

وی ادامه داد: با جمع آوری گازهای همراه نفت، متان آن را به شبکه سراسری تزریق می کنیم و ++C و سایر موارد را نیز به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی تخصیص می دهیم که این کار، علاوه بر جلوگیری از گازسوزی و جلوگیری از تبعات زیست محیطی آن، دستاوردها و رازش افزوده اقتصادی بسیاری برای کشور خواهد داشت.

۲۰ میلیارد سرمایه گذاری در مکران تا پایان برنامه هشتم

معاون وزیر نفت در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه مکران گفت: منطقه مکران ویژگی های ممتازی برای توسعه پتروشیمی دارد و انتظار داریم که تا پایان برنامه هشتم توسعه بتوانیم ۲۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری در این منطقه داشته باشیم.

سومین هاب پتروشیمی در منطقه مکران احداث می شود و این هاب، نسبت به هاب های عسلویه و ماهشهر، ۱۷۰۰ و ۱۲۰۰ کیلومتر نزدیک تر به بازارهای بین المللی است

وی افزود: سومین هاب پتروشیمی در منطقه مکران احداث می شود و این هاب، نسبت به هاب های عسلویه و ماهشهر، ۱۷۰۰ و ۱۲۰۰ کیلومتر نزدیک تر به بازارهای بین المللی است.

شاهمیرزایی نگاه ویژه به توسعه زنجیره ارزش را یکی از ویژگی های مهم توسعه پتروشیمی در مکران دانست و گفت: در این منطقه، شهرک های پایین دستی در کنار مجتمع های پتروشیمی احداث می شود تا محصول نهایی زنجیره ارزش پتروشیمی به بازارها عرضه شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به زیرسازی مناسب توسعه پتروشیمی در این منطقه، اذعان داشت: بازچرخانی ۱۰۰ درصدی پساب به نحوی که هیچ گونه آلودگی وارد دریا نشود، در دستور کار قرار گرفته و زیرساخت های آن در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه بزودی ۲۰ هزار نفر در منطقه مکران اشتغال پایدار و دائم خواهیم داشت، گفت: پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت استان سیستان و بلوچستان است و علاوه بر شغل؛ پرهیز از صادرات محصولات خام و نیمه خام را خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۶۴٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دلسوز US ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      0 0
      صنایع پتروشیمی چه سودی برای مردم و ملت داشته؟ چه سودی برای جوانهای این مملکت داشته؟ فازهای جدید چه سودی خواهند داشت؟ جز برای عده ای خاص برای مقاصد خاص.