۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
امسال مبادلات تجاری ایران رکورد زد| با جلوگیری از فرار مالیاتی عدالت در کشور اجرا شد
رئیس جمهور:

امسال مبادلات تجاری ایران رکورد زد| با جلوگیری از فرار مالیاتی عدالت در کشور اجرا شد

رئیس جمهور گفت: امروز دنیا به موضع ایران در مورد فلسطین رسیده است و حقانیت موضع جمهوری اسلامی برای تمام دنیا واضح شده و کودک‌کشی رژیم صهیونیستی، نقاب از چهره نفاق خود کنار زده است.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در سیزدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: حضور در جمع علما توفیقی است که امروز قسمت بنده شده و ارتباط با حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم برای ما مغتنم است.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه به عنوان مبدا انقلاب شکوهمند اسلامی و به عنوان حامی انقلاب و نهادهای انقلاب همواره خود به دنبال کادرسازی و محتواسازی است و بر اینکه کارها بر اساس آنچه که باید انجام شود مراقبت می‌کند.

رئیس جمهور گفت: این موضوع هم برای حوزه علمیه اطمینان‌بخش است و هم برای دولت مردان به صورت عام، سرمایه بزرگی تلقی می‌شود چراکه حوزه و دولت به دنبال نشان دادن کارآمدی دین در عرصه‌های اجتماعی هستند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما نگاهی تحولی است، اظهار کرد: باید در فرآیندهایی که در عرصه‌های مختلف بر آن تاکید داشتیم بازنگری داشته باشیم تا متوجه شویم که آیا فرآیندها می‌تواند مؤثرتر و دقیق‌تر باشد؟

رئیسی اضافه کرد: تحول نهادی و تحول در ساختارها موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه گفتمان دولت، گفتمان امام و رهبری است، گفت: واژه‌هایی مثل امید، عدالت، استقلال و نوآوری خوب است اما گفتمان آن چیزی است که در دل مردم جای گرفته است و مردم آن گفتمان را به عنوان گفتمان پذیرفته‌اند و این چیزی است که روی آن چهل سال کار شده است، گفتمان امام و رهبری که سند بالادستی هم است.

رئیس قوه مجریه عنوان کرد: ما سند تحول دولت مردمی را به عنوان یک سند پایین دستی ایجاد کرده‌ایم و در راستای آن با مراکز علمی مشورت شده است و ما تنها دولتی هستیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارای یک سند هستیم، سندی که می‌تواند در اختیار همه مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی قرار گیرد، سندی که قابل نقد هم است.

رئیسی اضافه کرد: حدود ۳۷ موضوع بر اساس مهم‌ترین مسائل کشور در این سند آورده شده و مستند بر اسناد کشور برای آنان راهکار ارائه شده است و مسائلی که امروز مسئله مردم است در این سند مورد توجه قرار گرفته و البته ممکن است مراکز علمی هم نسبت به آن پیشنهاداتی ارائه دهند.

رئیس جمهور گفت: ما می‌توانستیم بر اساس گفتمان امام و رهبری همه مشکلات را رفع کنیم، در گذشته آنجایی که نسبت به این گفتمان توجه شد مشکلات رفع شد اما آنجایی که کم توجهی شد با مشکل روبرو شدیم، در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنجایی که بر اساس این گفتمان عمل کردیم پیروز شدیم و آنجا که از این گفتمان فاصله گرفتیم با آسیب روبرو هستیم، آسیب‌هایی که همه مؤمنان و مؤمنات را رنج می‌دهد درحالی که اگر بر اساس گفتمان عمل می‌کردیم در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جایگاه برتری می‌داشتیم.

وی عنوان کرد: برخی در کشور نگاه‌های خود را بر گفتمان امام و رهبری ترجیح دادند و ما دچار عقب ماندگی‌هایی شدیم که این عقب ماندگی‌ها بر هیچ کسی پوشیده نیست و اگر کسی به عقب نگاه کند متوجه می‌شود که انقلاب اسلامی بسیاری از ملت‌ها را شیفته خود کرده است و این انقلاب ظرفیت و توانایی لازم را دارد که در تمام شئون، زندگی انسان در دوران معاصر را اداره کند و نسبت به آنان اساس، مبنا و پایه استواری را داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: بر اساس گفتمان مورد نظر امام و رهبری، ما می‌توانیم دیپلماسی عزت‌مندانه نه التماسی داشته باشیم و می‌توانیم اقتصادی بر پایه ظرفیت‌های داخلی داشته باشیم و در منطقه هم حرف برتر را بزنیم درحالی که از مبانی خود هم کوتاه نیامده‌ایم، ما می‌توانیم در جهان توجه به معنویت و اسلام آن هم اسلام اهل‌بیت(ع) را داشته باشیم و در عین حال از وادادگی‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ما همواره خود را محتاج توجه به نگاه‌ها و آموخته‌های بلند انقلابی می‌دانیم و معتقد هستیم می‌توانیم با اصول انقلابی در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی حرفی برتر و سخنی مؤثر را در منطقه و جهان داشته باشیم.

شرط موفقیت مردم باوری است
رئیسی با بیان اینکه مبانی امام و رهبری می‌تواند سعادت انسان معاصر را محقق سازد، گفت: ما باید باور داشته باشیم که می‌توانیم مؤثر باشیم درحالی که بسیاری خود را ناتوان می‌دانند و در صحنه‌هایی خود را می‌بازند درحالی که ما باید باور کنیم که سخن برتر را داریم و باور کنیم که ما می‌توانیم، باوری از آن حرف می‌زنیم، خداباوری، خودباوری و مردم باوری را دارد و شرط موفقیت است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی در سخن‌گاه‌ها خوب سخنرانی می‌شود اما وقتی در جلسات خصوصی حضور می‌یابند باور لازم دیده نمی‌شود؛ مهم‌ترین نکته در این رابطه آن آموخته‌ای است که حوزه به ما و همه دولت‌مردان و دست‌اندرکاران در امور مردم یاد داده است و آن هم باور به خدا و عده‌های الهی است.

رئیسی گفت: ما وقتی کار را در دولت شروع کردیم بسیاری ناباورانه می‌گفتند که مگر می‌شود و برخی هم از سردلسوزی می‌گفتند که چگونه می‌خواهید کار را پیش ببرید و ما معتقد بودیم که بر اساس توکل به خداوند متعال می‌توان کار کرد چراکه کشور هم ظرفیت کم ندارد به همین علت با وجود همه تنگناها کار را آغاز کردیم، در میانه راه هم دشمن با جنگ ترکیبی تلاش کرد که کار کشور جلو نرود اما باز هم ما با عنایت خداوند کار را دنبال کردیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برخی دهه قبل را به درستی دهه تعطیل می‌نامند اما ما توانستیم بعد از این دهه چهار درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و در سال ۱۴۰۱ منابع و مصارف را به همخوانی رساندیم تا کسری بودجه نداشته باشیم، درحالی که کسری بودجه یکی از علل مهم در ایجاد تورم است.

وی کاهش نقدینگی را دیگر عامل کنترل تورم دانست و گفت: ما ناترازی‌ها در حوزه پولی و صندوق‌های بازنشستگی را پیش‌بینی کردیم و این موضوع را اثبات کردیم که با برنامه‌ریزی، جهاد تبیین و مشارکت مردم می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم و به امید خدا تورم هم کاهشی خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با وجودش در دل‌ها و جان‌ها دشمنان را در رسیدن به اهداف ناکام گذاشت، تصریح کرد: دشمنان به دنبال ناامید کردن مردم و انزوای سیاسی جمهوری اسلامی ایران بودند که به هیچ کدام از اهداف خود نرسیدند.

وی گفت: با وجود اینکه می‌خواستند ما را منزوی کنند به تمام زیرساخت‌های آسیایی و منطقه مرتبط شدیم و اکنون مبلغ تبادلات تجاری ایران در ۴۰ سال اخیر رکورد زده است، کاری که می‌گفتند مگر می‌شود بدون امضای قراردادها انجام داد اما ما گفتیم با پشتوانه مردم می‌توان بسیاری از کارهای بزرگ را انجام داد، من نسبت به همه خدماتی که انجام شده سپاسگزارم اما معتقدم نگاه «ما می‌توانیم» می‌تواند کشور را به سمت هدف پیش ببرد.

رئیسی عنوان کرد: همانطور که رهبری فرمودند تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید افزایش کند ما کار را در این حوزه با جدیت دنبال کردیم و امروز صدها شرکت با وزارتخانه‌های مختلف از جمله نفت درحال ارتباط هستند، مشکل روستاهای کشور که برای همه مهم بود درحال پیگیری است و ما تا آخر دولت به دنبال رفع مشکل آبی ۱۰ هزار روستا هستیم.

وی مطرح کرد: روزی که دولت آغاز به کار کرد خاموشی‌های بسیاری در کشور داشتیم اما امروز خاموشی در خانه نداریم و در صنایع به دنبال رفع مشکل هستیم و در این دو سال بیش از یک دوره یک دولت برق تولید شده و ناترازی‌های گاز هم درحال رفع شدن است.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: مؤدیان جدید مالیاتی بیش از کل مؤدیانی است که پیش از این مالیات می‌دادند و این جلوگیری از فرار مالیاتی است که موجب درآمد کشور و اجرای عدالت شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من در مناطقی می‌روم که مردم می‌گویند یک فرماندار هم نیامده است، مشکلات مردم را در این مناطق پیگیری می‌کنیم و می‌گوییم که به دنبال کارهای بزرگ با استفاده از نیروی کارآمد انسانی کشور هستیم، امروز دو سوم کارخانه‌ها محتاج کارگر هستند و نیاز به کارگر در بسیاری از استان‌ها به جایی رسیده است که کارگاه‌ها و تولیدگران دست خود را به سمت نیرو دراز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز ایجاد امید برای همه مسئولان در اولویت است، عنوان کرد: همه بزرگان با تنویر افکار عمومی می‌توانند امیدآفرینی و تقویت ایمان را رقم بزنند و البته اگر تنویر افکار عمومی به درستی انجام نشود کارهای خوب ما هم به صورت نامناسب جلوه داده می‌شود و گاهی حق هم به‌عنوان باطل نمایش داده می‌شود.

وی از توطئه‌های مختلف دشمن برای ضربه به ایران اسلامی یاد کرد و گفت: این‌ها می‌خواهند آزمون کنند که مردم همچنان پای ارزش‌ها و نظام هستند یا نه و با ایجاد اختلال در جایگاه‌های سوخت و شکست مجدد، باز هم به این نتیجه رسیدند که مردم پای کار نظام هستند و دشمن نه تنها در ناامیدی بلکه در به انزوا کشاندن ایران هم موفق نبوده و امروز دنیا به موضع ایران در مورد فلسطین رسیده است و حقانیت موضع جمهوری اسلامی برای تمام دنیا واضح شده است و کودک‌کشی رژیم صهیونیستی، نقاب از چهره نفاق خود کنار زده و برای همه آشکار کرده است که چقدر مخالف حقوق انسان است اما در ظاهر از آن دفاع می‌کنند.

رئیسی گفت: امروز وظیفه سنگین بر عهده همه به ویژه دولت است و این وظیفه نشان دادن کارآمدی دین در عرصه انسان‌ معاصر است، کارآمدی باید و نبایدها که در عرصه‌های مختلف می‌تواند زندگی مردم را متحول کند؛ سخنی که رهبری در حرم رضوی فرمودند این است که تحول مهم‌ترین موضوع پیش‌روی دولت و حتی حوزه است و ما باید فاصله وضع موجود با وضع مطلوب را کم کنیم.

وی نگاه ارزشمند علما را کمک بزرگی به دولت‌مردان دانست و گفت: ما معتقد هستیم که این نگاه غفلت‌ها را می‌زداید و دولت‌مردان را نسبت به همه امور آگاه می‌کند؛ اجرای قانون و داوری عادلانه برای مردم بسیار امیدآفرین است و این عدالت در عرصه‌های مختلف قضایی و اجرایی اثرگذار است.

کد خبر: ۲۶۴٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha