۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
راهبرد دولت سیزدهم شتاب‌بخشی به کاهش ناپایداری در محدوده‌های هدف بازآفرینی است
معاون وزیر راه و شهرسازی:

راهبرد دولت سیزدهم شتاب‌بخشی به کاهش ناپایداری در محدوده‌های هدف بازآفرینی است

آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در برنامه هفتم توسعه برای نوسازی بافت‌های فرسوده راهکارهای مهمی دیده شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در همایش ملی بازآفرینی شهری، ایمنی و مدیریت بحران که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار سقف ناپایدار شناسایی است که در حدود ۱۰ میلیون نفر شهروند زیر این سقف‌های ناپایدار زندگی می‌کنند و این بناها سازه ندارند. در نتیجه ۱۰ میلیون نفر از جمعیت با زندگی در این بافت‌های ناپایدار در معرض خطر قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع بازآفرینی شهری، سه بخش نوسازی بافت‌های فرسوده، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی (بافت حاشیه‌ای) و مرمت و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی را شامل می‌شود، عنوان کرد: بر اساس شاخص‌های شورای عالی معماری و شهرسازی ایران بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری شامل بافت فرسوده میانی، بافت تاریخی فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به حادثه زلزله بم و کشته‌شدن بیش از ۳۵ هزار نفر از هم‌وطنان در این حادثه، گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش خسارات زلزله بم، فقدان سازه بود. در نتیجه یکی از موضوعات کلیدی در مدیریت بحران توجه به نوسازی بافت فرسوده‌است.

آیینی گفت: از مجموع دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار، یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده قرار دارند که حل این معضل نیز یک شبه انجام نمی‌شود. البته راهبرد اصلی دولت سیزدهم شتاب‌بخشی به کاهش سقف‌های لرزان و ناپایدار در محدوده‌های هدف است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: این شتاب‌بخشی با دو مشکل مواجه است که دولت و شهرداری‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ بنابراین ما باید به‌سمت مردمی‌سازی این کار برویم.

آیینی توضیح داد: ما حتی اگر وام ارزان در اختیارشان بگذاریم باز هم توانایی نوسازی بافت فرسوده برای همه مردم وجود ندارد، در نتیجه یکی از راهکارهای اصلی استفاده از توانایی سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده‌است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، خاطرنشان کرد: بخشی از سرمایه‌گذاران نیز به‌واسطه سودآوری اندک در این پروژه‌ها شرکت نمی‌کنند، در نتیجه ما باید آن‌ها را به طرق مختلف برای کمک به مردم تشویق می‌کردیم که از ابتدای فعالیت دولت کنونی بسته‌های مختلف تشویقی برای سرمایه‌گذاران آماده شد و با تلاش‌های صورت گرفته در این دولت تاکنون تعداد پروانه‌های ساختمانی جدید از مرز ۱۸۰ هزار واحد عبور کرده است که باید این عدد حداقل به سالی ۳۰۰ هزار واحد برسد.

آیینی با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده بخش مهمی از برنامه توسعه هفتم است، عنوان کرد: قطعا در طول اجرای برنامه هفتم توسعه کشور دوران طلایی برای نوسازی بافت‌های فرسوده را شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به حمایت همه جانبه وزیر راه و شهرسازی از حوزه بازآفرینی کشور، گفت: وزیر راه و شهرسازی تأکید ویژه‌ای به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده دارند و این حوزه را مهم می‌دانند.

آیینی با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران براساس ماده ۵ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، مکلف هستند از خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری جلوگیری کنند، اظهار کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران باید پیش‌گیری لازم را با اولویت در بافت‌های ناکارآمد شهری مورد توجه جدی داشته‌باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموع توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و منابع سازمان پیشگیری و مدیریت بحران با منابع و پتانسیل‌های بالقوه ستادهای ملی، استانی و شهرستانی شهری پایدار در قالب هم‌افزایی در راستای سرعت بخشیدن به نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در اولویت قرار بگیرد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به رویداد سال گذشته "بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" که طی روزهای دوم تا چهارم دی‌ماه در ۱۰۵ شهر بزرگ کشور برگزار شد، گفت: از امروز سفیران نوسازی بم با محوریت " تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری (جایزه ملی بم) در قالب هیئت‌های ارزیابی برای اقدامات برتر سال گذشته در حوزه مقاوم‌سازی و نوسازی بناهای ناپایدار محلات هدف بازآفرینی شهری به شهرهای سراسر کشور عزیمت کرده‌اند.

وی گفت: جایزه ملی بم صرفاً با این نگاه شکل گرفت که از زحمات و تلاش‌هایی که در عرصه ایمنی، مدیریت بحران و نوسازی بافت‌های فرسوده نقش ویژه‌ای ایفا کرده‌اند تقدیر شود.

کد خبر: ۲۶۳٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha