۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
بارش سال زراعی کمتر از میانگین بلندمدت می‌شود
پیش بینی فصلی بارش و دما در نیمه دی سال جاری؛

بارش سال زراعی کمتر از میانگین بلندمدت می‌شود

بر اساس پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور برای بازه زمانی نیمه دی سال جاری تا نیمه خرداد سال جدید، انتهای زمستان بارش انباشته سال زراعی کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.

به گزارش بازار، پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بر مبنای نقشه پیش‌بینی‌های ماهانه برونداد مدل مرکز پیش‌بینی‌های میان مدت اروپا موسوم به SEAS-۵.۱ را از نیمه دوم دی ماه سال ۱۴٠۲ تا نیمه نخست خرداد سال ۱۴٠۳ تولید و ارائه کرد.

بر مبنای این گزارش، الگوی جریان ‌های هوا در سطوح میانی جو به گونه‌ ای است که با عبور سامانه‌های بارشی در دوره دی ۱۴٠۲ تا اردیبهشت ۱۴٠۳ از روی کشور همراه نیست و در ماه اسفند قدری متعادل می‌شود.

همچنین، مقدار بارش در یک سوم شمالی در محدوده نرمال تا کمتر از آن و برای سایر مناطق کمتر از نرمال برآورد می‌شود.

بر این اساس، انتظار می‌رود در انتهای زمستان بارش انباشته سال زراعی کمتر از میانگین بلندمدت باشد.

درباره دمای هوای کشور در این بازه زمانی نیز انتظار می‌رود میانگین دمای هوا در پنج ماه آینده یک تا ۲ درجه بیش از نرمال و بیشترین افزایش در ماه‌های بهمن و اسفند در نیمه شمالی کشور رخ ‌دهد.

شایان ذکر است درستی گزارش پیش‌ بینی فصلی بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷٠ درصد بوده و در ماه‌های گرم درستی پیش ‌بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.

این گزارش در پایان هر ماه توسط پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه و تولید می‌شود.

در این گزارش، نقشه‌های پیش ‌بینی ماهانه بارش و دما برمبنای تقویم میلادی تهیه می‌شوند که حدودا بین دو نیمه ماه شمسی قرار می‌گیرند. به همین دلیل با تولید آخرین گزارش پیش بینی توسط پژوهشکده مذکور، این گزارش به صورت ماهانه بروزرسانی و اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر: ۲۶۳٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha