۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
نقش رشد قیمت مسکن در نوسازی بافت فرسوده| سند زدن زمین سکونتگاه های غیررسمی| جزئیات وام صفر درصد
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به بازار اعلام کرد

نقش رشد قیمت مسکن در نوسازی بافت فرسوده| سند زدن زمین سکونتگاه های غیررسمی| جزئیات وام صفر درصد

آئینی، معاون وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در نوسازی بافت فرسوده تاثیر داشت گفت: دولت برای سنددار کردن زمین های تصرف شده توسط مردم در سکونتگاه های غیررسمی برنامه ویژه ای دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سید محمد آئینی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به مناسبت سالروز زلزله بم با اشاره به اینکه ۱۶۷ هزار هکتار در کشور در محدوده بازآفرینی شهری هستند که معادل ۲۰ درصد وسعت شهرها است و یک‌سوم جمعیت شهری در آنجا زندگی می‌کنند گفت: ۵.۷ میلیون واحد مسکونی در محدوه بازآفرینی وجود دارد که ۲.۷میلیون واحد مسکونی آن معادل ۴۶.۵ درصد در سه محدوده بافت فرسوده میانی، بافت فرسوده تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی قرار می‌گیرند و بناهای موجود در آنها ناپایدار هستند و ممکن است با کوچکترین لرزشی فرو بریزند.

۱۶۷ هزار هکتار در کشور در محدوده بازآفرینی شهری هستند که معادل ۲۰ درصد وسعت شهرها است و یک‌سوم جمعیت شهری در آنجا زندگی می‌کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید به نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده و ناکارآمد شتاب بدهیم ادامه داد: حجم انبوهی از بناهای ناپایدار در این مناطق وجود دارد اما همانطور که همه می دانند این برنامه مهم را به تنهایی دولت و شهرداری‌ها نمی توانند انجام دهند چرا که نه توان مالی و منابع این اجازه را می دهد و نه اینکه امکانات لازم وجود دارد. پس باید به سمت مردمی‌سازی حرکت کنیم.

«توسعه‌گران»‌ بهترین افراد برای نوسازی بافت فرسوده هستند چرا که این افراد شامل انبوه‌سازان، سازندگان خرد و سرمایه‌گذاران هستند که به طور عمده به دلیل نبود توجیه اقتصادی لازم وارد چنین پروژه‌هایی نمی‌شوند پس باید مورد حمایت قرار بگیرند

آئینی با بیان اینکه چاره‌ای جز اینکه به سمت افرادی که توانایی فنی- مالی و اجرایی دارند نداریم تا آنها را تشویق به مشارکت کنیم گفت: «توسعه‌گران»‌ بهترین افراد برای نوسازی بافت فرسوده هستند چرا که این افراد شامل انبوه‌سازان، سازندگان خرد و سرمایه‌گذاران هستند که به طور عمده به دلیل نبود توجیه اقتصادی لازم وارد چنین پروژه‌هایی نمی‌شوند پس باید مورد حمایت قرار بگیرند.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: این عبارات را به کار بردیم که اعلام کنیم راهبرد ما حمایت از سازندگان و توسعه‌گران و ترغیب آنها برای ورود به این مناطق است. به همین دلیل بسته های تشویقی مختلفی در حوزه‌های گوناگون تعریف شد که این افراد انگیزه لازم را پیدا کنند.

آئینی با بیان اینکه مطابق بررسی‌های انجام شده، در ابتدای دوره ابلاغ بسته های تشویقی متوسط زمان صدور پروانه در کشور ۸ ماه و در تهران ۶ ماه بود ادامه داد: البته باید اذعان کرد که این مساله موجب می‌شد برخی به سمت «خلاف‌سازی» بروند. اما اکنون و با برخی تسهیلات ایجاد شده از جمله الزام شهرداری‌ها به صدور سه ماهه پروانه در برنامه هفتم توسعه، قائل شدن تسهیلات برای انشعابات و حمایت‌های مالی ذکر شده، سرعت نوسازی در تمام شهرها سرعت یافته است.

راهبرد اساسی این است که به مسکن بپردازیم و آنرا احیاء کنیم. باید سقف های لرزان مقاوم شود چرا که با هر زلزله ضعیفی احتمال کشته شدن و از دست دادن جان عزیزان مواجه خواهیم شد

او با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد شهرهای کشور بر روی پهنه لرزه خیزی بالا هستند اضافه کرد: باید به فکر نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد باشیم. راهبرد اساسی این است که به مسکن بپردازیم و آنرا احیاء کنیم. باید سقف های لرزان مقاوم شود چرا که با هر زلزله ضعیفی احتمال کشته شدن و از دست دادن جان عزیزان مواجه خواهیم شد. 

آئینی ادامه داد: در دولت سیزدهم چاره ای نبود که برگردیم به مسکن و اولویت اصلی خود را مقاوم سازی قرار دهیم. پس چاره ای نیست که به مسکن توجه کنیم و شتاب دهی به نوسازی را در اولویت قرار دهیم.

مطابق برنامه هفتم توسعه، چنانچه مالک یک واحد فرسوده حاضر به معاوضه آن با زمین یا یک واحد نوساز باشد، مشمول تخفیف ۴۰ درصدی خواهد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه امروز هر شهرداری بسته به شهر، می‌تواند بسته تشویقی تکمیلی تدوین و اجرایی کند که تاکنون ۷۰ شهرداری از جمله شهرداری تهران نسبت به این مهم اقدام کرده‌اند گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه، چنانچه مالک یک واحد فرسوده حاضر به معاوضه آن با زمین یا یک واحد نوساز باشد، مشمول تخفیف ۴۰ درصدی خواهد شد. این اقدام در راستای همان ترغیب به نوسازی است که در گام بعدی نیز  برای ترغیب سرمایه‌گذاران، تضمین سرمایه‌گذاری آنها است تا نگرانی از فروش واحدها و سرمایه‌گذاری انجام شده نداشته باشند.

آئینی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید آیا ابلاغ بسته ۱۹ بندی تشویق نوسازی بافت فرسوده از اسفند ماه پارسال تاکنون سرعت نوسازی بهبود یافته است یا خیر؟ ادامه داد : مشوق ۱۹ بندی یاد شده باعث شد تا سرعت نوسازی بیشتر شود که این را آمارها به خوبی نشان می دهند.

او ادامه داد: بسته ۱۹ بندی تشویق نوسازی بافت فرسوده اسفند ماه سال گذشته لازم الاجرا شده و اکنون نزدیک به ۱۷۰ شهر در حال اعمال آن هستند، همچنین این مشوق‌ها در ۵۰۰ شهر دیگر نیز در حال عملیاتی شدن است و اعضای شورای اسلامی شهرها به عنوان سفیران بازآفرینی معرفی می‌شوند.

مجموع واحدهای نوسازی شده از ابتدای فعالیت در دولت سیزدهم تاکنون ۱۸۱ هزار و ۱۴۱ واحد بوده است و از مجموع سالیانه یک میلیون واحد در نظر گرفته شده در نهضت ملی مسکن، ۱۵۰ هزار واحد در هر سال برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که در دو ماه گذشته شتاب‌ خوبی در این خصوص داشته ایم

وی در ادامه به اعلام آمارها پرداخت و یادآوری کرد: مجموع واحدهای نوسازی شده از ابتدای فعالیت در دولت سیزدهم تاکنون ۱۸۱ هزار و ۱۴۱ واحد بوده است و از مجموع سالیانه یک میلیون واحد در نظر گرفته شده در نهضت ملی مسکن، ۱۵۰ هزار واحد در هر سال برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که در دو ماه گذشته شتاب‌ خوبی در این خصوص داشته ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال از رکورد نوسازی ۹۲ هزار واحد مسکونی که در سال ۹۱ داشتیم عبور کنیم و رکورد ۲۷ سال گذشته شکسته شود. البته از خرداد ماه تاکنون تعداد واحدهای در دست نوسازی در محدوده‌های هدف بازآفرینی ۳۳.۵ درصد رشد داشته است و مطابق آمارهای مرکز آمار ایران، سال گذشته صدور پروانه در این واحدها سهم ۱۹ درصدی را به خود اختصاص داده است و این آمار برای سه ماهه نخست سال جاری ۲۲.۶ درصد بوده است.

در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، تاکنون نوسازی ۱۷۹ هزار و ۵۰۱ واحد محقق شده است ادامه داد: این آمار نشان می دهد که در عمل به تحقق ۵۵ درصدی رسیده ایم

آئینی با بیان اینکه از مجموع ۳۲۵ هزار سهمیه در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت فرسوده در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، تاکنون نوسازی ۱۷۹ هزار و ۵۰۱ واحد محقق شده است ادامه داد: این آمار نشان می دهد که در عمل به تحقق ۵۵ درصدی رسیده ایم.

در صورت تاخیر شهرداری‌ها از مدت زمان سه ماهه، ترک فعل و تخلف است اما اینکه در تهران این موضوع رخ داده باشد خیر اینطور نبوده است

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» که آیا شهرداری ها در خصوص نوسازی بافت فرسوده تَرک فعل داشته اند؟ آیا شهرداری مناطق مختلف تهران نیز تَرک فعل داشته اند؟ گفت: در صورت تاخیر شهرداری‌ها از مدت زمان سه ماهه، ترک فعل و تخلف است اما اینکه در تهران این موضوع رخ داده باشد خیر اینطور نبوده است.

وی اظهار داشت: عمده تاخیرها در صدور پروانه ناشی از استعلامات مختلف مثل استعلام نظام‌مهندسی، دستگاه‌های خدمات‌رسان، آتش نشانی و فضای سبز است.

متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانند همانند نهضت ملی مسکن از تسهیلات نوسازی استفاده کنند. در بخش غیرحمایتی، میزان و سقف تسهیلات در نظر گرفته شده ۴۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله در تهران تعیین شده است

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه‌ داد: متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانند همانند نهضت ملی مسکن از تسهیلات نوسازی استفاده کنند. در بخش غیرحمایتی، میزان و سقف تسهیلات در نظر گرفته شده ۴۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله در تهران تعیین شده است.

برای احیای این بافت ها دولت وام ۵۵۰ میلیون تومانی در قالب طرح نهضت ملی مسکن پرداخت می کند که از این رقم سود ۱۸۵ میلیون تومان آن صفر درصد است

او ادامه داد: برای احیای این بافت ها دولت وام ۵۵۰ میلیون تومانی در قالب طرح نهضت ملی مسکن پرداخت می کند که از این رقم سود ۱۸۵ میلیون تومان آن صفر درصد است.

تا سال ۱۴۰۰ از وام ساخت نهضت ملی مسکن ۱۵۰ میلیون تومان با سود صفر درصدی پرداخت می شد که با استفاده از منابع تبصره ۱۸ امسال سقف این وام بدون سود به ۱۸۵ میلیون افزایش یافته و در حقیقت صفر درصد است

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۰ از وام ساخت نهضت ملی مسکن ۱۵۰ میلیون تومان با سود صفر درصدی پرداخت می شد که با استفاده از منابع تبصره ۱۸ امسال سقف این وام بدون سود به ۱۸۵ میلیون افزایش یافته و در حقیقت صفر درصد است.

وی تاکید کرد: این افزایش عطف  به ما سبق نمی شود.  یکی دیگر از اقدامات قابل توجه دولت افزایش دوره بازپرداخت وام بدون سود از ۳ سال به ۷ سال است. اتفاقی که یکی از خواسته‌های مردم ساکن در بافتهای فرسوده بود.

آئینی با اشاره به این‌که متوسط صدور پروانه ساختمانی در کشور و تهران به ترتیب ۸ و ۶ ماه است، اظهار کرد: در برخی مناطق تهران ۲۴ ماه زمان می‌برد تا شهرداری پروانه ساختمانی را صادر کند.
وی عمده دلیل تاخیر در صدور پروانه ساختمانی را استعلامات شهرداری دانست و با بیان این‌که می‌توان با ایجاد یک قرارگاه این مشکل را حل کرد، افزود: در قانون برنامه هفتم توسعه انشعابات قبلی بافت‌های فرسوده محفوظ است و انشعابات اضافه نیز باید خارج از نوبت داده شود.

وام ودیعه ۱۲۰ میلیون تومانی در تهران و ۹۰ میلیون تومانی در سایر شهرها با بازپرداخت ۳ ساله برای ساکنان بافت‌های فرسوده پرداخت می شود

وی در ادامه به پرداخت وام ودیعه ۱۲۰ میلیون تومانی در تهران و ۹۰ میلیون تومانی در سایر شهرها با بازپرداخت ۳ ساله برای ساکنان بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: امروز در ۱۷۰شهر بسته‌های تشویقی شهرسازانه در حال اجراست و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مجوز ساخت ۱۸۱ هزار و ۲۸۴ واحد صادر شده است. طی بازه زمانی ۳ آبان امسال تا سوم دی ماه شاهد افزایش ۱۳.۸ درصدی نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم.

در حال حاضر ۳۰ درصد زمین های سکونتگاه های غیررسمی سند دارد و ۷۰ درصد فاقد سند هستند که بخشی از این ۷۰ درصد تصرفی است

آئینی با اشاره به برنامه دولت برای سنددار کردن زمین های تصرف شده توسط مردم در سکونتگاه های غیررسمی، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد زمین های سکونتگاه های غیررسمی سند دارد و ۷۰ درصد فاقد سند هستند که بخشی از این ۷۰ درصد تصرفی است.

مردم تا پایان سال یعنی سه ماه فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی Facility.udrc.irبرای دریافت سند زمین تصرفی اقدام کنند

وی افزود: مردم تا پایان سال یعنی سه ماه فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی Facility.udrc.irبرای دریافت سند زمین تصرفی اقدام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد واحد مسکونی در سکونتگاههای غیر رسمی تاکنون سند دار شده اند؟ گفت:: تا امروز ۲۴ هزار و ۳۲۰ نفر برای دریافت سند ثبت نام کرده اند و برای ۱۰۷۹ سند تاکنون صادر شده است.

برای طرح هایی مثل مسکن مهر و مسکن ملی زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته می شود پس برای حاشیه‌نشین‌ها که متولی هم ندارند می توان این تسهیلات را در نظر گرفت

آئینی با تاکید بر اینکه حدود ۱۸۰۰ هکتار از زمین‌های تصرف شده متعلق به دولت است تصریح کرد: برای طرح هایی مثل مسکن مهر و مسکن ملی زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته می شود پس برای حاشیه‌نشین‌ها که متولی هم ندارند می توان این تسهیلات را در نظر گرفت. متاسفانه برخی روشنفکران مدام اعلام می کنند که نباید به حاشیه‌نشین‌ها خدمات بدهیم، اما همین الان حدود ۸ میلیون نفر از برادران و خواهران ما که زمین‌خوار هم نیستند در حاشیه زندگی می‌کنند.

کد خبر: ۲۶۳٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha