۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
تلاش پاکستان برای پیوستن به بریکس

تلاش پاکستان برای پیوستن به بریکس

کارشناسان معتقدند تلاش پاکستان برای پیوستن به بریکس به‌ عنوان یک رزمایش دیپلماتیک اساسی به نظر می‌رسد که منعکس‌کننده آرمان‌های ژئوپلیتیک، چالش‌ها و تنظیم مجدد الزامات سیاست خارجی این کشور است.

به گزارش بازار، وبگاه Eurasia Review در گزارشی آورده است: در عصری که مشخصه آن، تغییر پویایی قدرت جهانی است، ائتلاف بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به عنوان یک عامل متعادل‌کننده قدرتمند در برابر تسلط سنتی کشورهای گروه ۷ قد عَلَم کرده است.

گروه ۷ یک سازمان بین‌دولتی متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا است.

بریکس در نشست خود در سال جاری میلادی که به رهبری سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، برگزار شد، از آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات برای پیوستن به این بلوک اقتصادی دعوت کرد. این اقدام بر نفوذ رو به فزونی این ائتلاف اقتصادی و مرزهای در حال تحول ژئوپلیتیک جهانی تأکید می‌کند.

در این میان، گام‌های استراتژیک پاکستان برای تضمین عضویت در بریکس به‌ عنوان یک رزمایش دیپلماتیک اساسی به نظر می‌رسد که منعکس‌کننده آرمان‌های ژئوپلیتیک، چالش‌ها و تنظیم مجدد الزامات سیاست خارجی این کشور است.

بریکس که در سال ۲۰۱۰ میلادی تأسیس شد، در ابتدا اهداف خود را بر همکاری اقتصادی و برجسته کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری متمرکز کرد.

طی سال‌ها، بریکس رشد کرد و تکامل یافت و خود را به عنوان یک موجودیت ژئوپلیتیک منسجم تثبیت کرد.

بریکس از زمان آغاز به کار بانک توسعه جدید تا تدوین قرارداد اندوخته احتیاطی (CRA؛ چارچوبی که اعضای بریکس برای حفاظت از خود در برابر فشارهای نقدینگی جهانی اتخاذ کرده‌اند) و ابتکارات چندجانبه مختلف، به تدریج نفوذ خود را تثبیت کرد و سلطه گروه ۷ را به چالش کشید و از نظم جهانی چندقطبی‌تر حمایت کرد.

این بلوک اقتصادی با ترکیب گسترده‌ای که ۴۲ درصد از جمعیت جهان و سهم چشمگیری از تولید ناخالص داخلی جهانی را در بر می‌گیرد، آماده است تا روایت‌های اقتصادی، سیاسی و استراتژیک جهانی را بازخوانی کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 0
      چرکستان تروریست ارزش پیوستن نداره