۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
نقشه راهی برای بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران تدوین شد
سخنگوی وزارت‌ امور خارجه:

نقشه راهی برای بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران تدوین شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نتیجه نشست دادستانی ایران و آذربایجان و تلاش‌ها برای حل و فصل روابط دو کشور و پرونده سفارت آذربایجان در تهران را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی امروز دوشنبه چهارم دی ماه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، اظهارداشت: در سایر زمینه ها نیز شاهد اتفاقات خوب در توسعه روابط دو کشور هستیم و در حوزه تجارت هم گفت و گوهای مناسبی انجام شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در زادگاه حضرت مسیح شاهد بودیم که مسیحیان برای ابراز همدردی و همبستگی با فلسطینیان مراسم عید خود را تعطیل کردند و جای تاسف است که رژیم صهیونیستی در شب میلاد حضرت مسیح نیز دست از جنایات خود برنداشت.

وی افزود: در این شب تصاویر وحشتناکی از جنایات آنها منتشر شده که نشان می‌دهد در بمباران وحشیانه آنها بیش از ۷۰ نفر از مردم فلسطینی در اردوگاه المغازی به طور یکجا به خاک و خون کشیده شدند. این جنایت هم بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اصول آسمانی، دینی و بین‌المللی پایبند نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ضرورت دارد جامعه جهانی برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی با عبور از صدور قطعنامه‌ها، با اقداماتی بازدارنده مانع از کشتار بیشتر مردم فلسطین شود.

کنعانی با اشاره به اینکه قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید نقش حمایتی تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی را بار دیگر نشان داد، تصریح کرد: با مخالفت آمریکا هیچ بندی در مفاد این قطعنامه دایر بر تلاش فوری نسبت به توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه درج نشده و آمریکا مانع از آن شده است.

وی بیان کرد: برای تصویب قطعنامه هم آمریکا رای ممتنع داد، قطعنامه‌ای که موضوع کلیدی آن امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه بود و آمریکا بار دیگر نشان داد که در کنار اسرائیل قرار دارد و بخشی از جنگ علیه غزه به حساب می‌آید.

قطعنامه شورای امنیت درباره غزه بی‌محتوا و غیرقابل اجرا است
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در زمینه کمک‌های بشردوستانه به غزه دیدگاه ایران، طرف‌های فلسطینی، مقاومت منطقه و دبیرکل سازمان ملل روشن است. این قطعنامه عاری از آن چیزی است که در مفاد آن قید شده و به عبارتی قطعنامه‌ای بی محتوا و غیرقابل اجرا است.

کنعانی با بیان اینکه عملا این قطعنامه چیزی نیست که ملت فلسطین انتظار دارند، اضافه کرد: کشورهای جهان در قطعنامه مجمع عمومی خواستار توقف فوری حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شدند و مردم جهان هم طی دو ماه اخیر در خیابان‌ها این خواست را مطرح کردند.

وی اظهار داشت: آمریکا نشان داد که خواستار ادامه جنگ و حامی اسرائیل است و اینجا باید جامعه جهانی اقدامات بیشتری انجام دهد. تحرکات دیپلماتیک ایران در این دوماه و تا به امروز ادامه داشته و دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: آخرین گام ما میزبانی کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین بود که با حضور نمایندگانی از ۶۰ کشور جهان برگزار شد و بار دیگر جامعه جهانی خواست خود را برای توقف جنگ اعلام کرد اما تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

کنعانی بیان کرد: لازم است جامعه جهانی از تمام ابزارهای موثر و جدی استفاده کند تا شاهد پایان جنگ علیه مردم مظلوم فلسطین باشیم.

اتهام‌زنی آمریکا به ایران درباره تنش در آب‌های بین‌المللی مردود است
وی در خصوص اتهام زنی آمریکا به ایران درباره برخی تنش‌ها در آب‌های بین المللی نیز گفت: اتهام زنی آمریکا بی پایان است، بزرگترین متهم در دو ماه اخیر دولت آمریکا است. مسئول اول و آخر آغاز جنگ توسط رژیم صهیونیستی و استمرار آن آمریکا است و بر این اساس ما ادعاهای آنها را مردود و بی ارزش تلقی می‌کنیم. این ادعاها با هدف فرافکنی و سرپوش گذاشتن جنایات آمریکا در غزه است و اهداف سیاسی روشنی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا با حمایت تمام قد از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، تنفر جهانی را نسبت به خود افزایش داده است.

کنعانی بیان داشت: ایران همواره بخشی از تامین امنیت در آب‌های بین المللی بوده و نقش مهمی در امنیت دریایی و تجارت بین‌المللی از طریق آب های بین المللی داشته و مسئولانه عمل کرده است. بنابراین آمریکا و هیچ طرف دیگری در جایگاهی نیستند که بخواهند ایران را متهم کنند.

وی عنوان کرد: مقامات رژیم صهیونیستی از آقای کامرون بهترین دوست قرن خود نام بردند، بنابراین انگلیس و این فرد، مواردی را مطرح می‌کنند که رژیم صهیونیستی از آنها انتظار دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: انگلیس در جنگ غزه در جایگاه متهم قرار داد و البته نقش این کشور در تأسیس و حمایت نامحدود از رژیم صهیونیستی به عنوان منفورترین تشکیلات تروریستی در منطقه و حمایت لندن از این رژیم در دو ماه اخیر از مصادیق بی مسئولیتی آنهاست و باید پاسخگوی اقدامات گذشته و کنونی خود باشد.

کنعانی با اشاره به اینکه انگلیس همواره در بی ثباتی و ناامنی منطقه نقش بسزایی ایفا کرده است، تاکید کرد: انگلیس در جایگاهی از منظر حقوقی و اخلاقی نیست که اتهاماتی را به ایران و سایر طرف‌ها در منطقه وارد کند.

دولت سوئد احکام ظالمانه‌ای علیه نوری صادر کرده است
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حمید نوری نیز توضیح داد: دفاع از حقوق شهروندان ایران جزو مسئولیت‌های ذاتی دستگاه دیپلماسی است و ما تاکنون تلاش های لازم را انجام داده ایم و قوه قضائیه نیز از تمام توان خود برای آزادی شهروند ایرانی استفاده کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: انتظار می‌رفت در دادگاه تجدیدنظر دولت سوئد اقدام فاحش خود را جبران کند که چنین چیزی را شاهد نبودیم و احکام ظالمانه‌ای علیه این شهروند ایرانی صادر شد ولی این حکم به معنای پایان تلاش‌های ایران برای آزادی نوری نیست.

کنعانی بیان داشت: نسبت به رای صادره و نسبت به آنچه که در دوره طولانی زندانی این شهروند ایرانی صورت گرفته اعتراض جدی داریم. نوری از حقوق اولیه در زندان‌های سوئد محروم بوده است.

وی یادآورشد: حقوق پزشکی و کنسولی این شهروند ایرانی رعایت نشده و شاهد رفتار متناقضی از دولت سوئد بودیم و امید است دستگاه قضایی سوئد اقدامات خود را جبران کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha