۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
شکست «آغوش خرس» بایدن برای نتانیاهو؛ ثانیه شماری «بی بی» برای پیروزی ترامپ
«پل پیلار» در مقاله ای مطرح کرد

شکست «آغوش خرس» بایدن برای نتانیاهو؛ ثانیه شماری «بی بی» برای پیروزی ترامپ

اگر بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴ شکست بخورد، یکی از دلایل شکست وی در آغوش گرفتن سیاستمدار خارجی است که علاقه ای به منافع ایالات متحده آمریکا و چشم انداز سیاسی بایدن ندارد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «پل آر. پیلار» تحلیلگر ارشد سابق سیا با عنوان «آیا نتانیاهو پایان ریاست جمهوری «جو بایدن» خواهد بود؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

جنگ اسرائیل در غزه به بزرگترین مساله سیاسی دوران ریاست جمهوری جو بایدن تبدیل شده است. زمانی که حماس حمله خود را در ۷ اکتبر انجام داد، بخشی از پیامدهای سیاسی اجتناب ناپذیر بود. این حمله مانند بسیاری از رویدادهای ناخوشایند آشکار در جهان، به عنوان یک نقطه سیاه بر روی پیشانی هر کسی که در آن زمان کاخ سفید را اداره می کند، آشکار می شود زیرا رئیس جمهور می توانست هر کاری برای جلوگیری از این رویداد انجام دهد. علاوه بر این، این حمله راهبرد سیاست خارجی دولت بایدن را برهم زد- راهبردی که بر این فرض استوار بود که درگیری اسرائیل و فلسطین به اندازه کافی در حاشیه باقی می‌ماند و به دولت اجازه می‌دهد توجه بیشتری را بر سایر بخش‌های جهان متمرکز کند.

اما بسیاری از پیامدها به دلیل استقبال فوری و بی قید و شرط بایدن از نتانیاهو رقم خورد. با توجه به درگیری در نوار غزه و فجایع انسانی آن می توان گفت بایدن مالک یکی از بزرگترین فجایع بشردوستانه انسان ساز در نیم قرن گذشته است. استراتژی «آغوش خرس» بایدن در تلاش برای مهار دولت نتانیاهو با نزدیک ماندن به او تا حد زیادی شکست خورده است. وی حمایت بسیاری از پایگاه های خود در حزب دموکرات که برای پیروزی مجدد در انتخابات به حمایت فعال آنها نیاز دارد، را از دست داده است.

واشنگتن به طور فزاینده ای در دیپلماسی بین المللی منزوی شده و از حمایت سایر کشورها از اهداف ایالات متحده آمریکا برخوردار نیست

مهمترین پیامدهای این رویدادها ضربه به منافع ایالات متحده آمریکا است که با افزایش خشم و کینه علیه واشنگتن به طرز دردناکی آشکار شده است. واشنگتن به طور فزاینده ای در دیپلماسی بین المللی منزوی شده و از حمایت سایر کشورها از اهداف ایالات متحده آمریکا برخوردار نیست. این مهم ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد سیاسی بایدن دارد و انگیزه های مردی که بایدن در آغوش گرفت، ارتباط زیادی با این موضوع دارد.

«بنیامین نتانیاهو» در مشکلات سیاسی داخلی فراوانی گرفتار شده است. حمله حماس وجهه نخست وزیر را که از مدت ها پیش به عنوان «آقای» اسرائیل تزکیه شده بود، در هم شکست. این شکست بلافاصله پس از حمله در نظرسنجی‌ها منعکس شد که نشان دهنده کاهش حمایت اسرائیلی‌ها از نتانیاهو و حزب لیکود او بود.

جهت معکوس کردن این وضعیت و نجات جایگاه سیاسی خود، نتانیاهو انگیزه قوی برای ادامه حمله ویرانگر اسرائیل به غزه و نادیده گرفتن درخواست های آمریکا در مورد خویشتن داری در عملیات نظامی یا نیاز به یک راه حل سیاسی برای تعیین سرنوشت فلسطینی ها دارد. در کوتاه مدت این حمله به عطش سیر نشده اسرائیل جهت انتقام از فلسطینی ها پاسخ می دهد - حتی اگر نتانیاهو هرگز نتواند موقعیت قبلی خود را بازگرداند. او اکنون می تواند خود را به عنوان رهبری که از طریق زور اسلحه و همچنین دیپلماسی گستاخانه با هر گونه تشکیل کشور فلسطینی مخالف است نشان دهد.

اصطکاک با دولت بایدن نشان دهنده عزم نخست وزیر برای ایستادگی در برابر هرگونه فشار ایالات متحده آمریکا در مورد اجازه تشکیل کشور فلسطینی به رای دهندگان اسرائیلی است

اصطکاک با دولت بایدن برای نتانیاهو منفی نیست و حتی می تواند امتیازی مثبت تلقی شود. این اصطکاک نشان دهنده عزم نخست وزیر برای ایستادگی در برابر هرگونه فشار ایالات متحده آمریکا در مورد اجازه تشکیل کشور فلسطینی به رای دهندگان اسرائیلی است. کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا به اسرائیل هنوز در راه است و پویایی‌های درون سیاست آمریکا که همواره کمک‌ها را در جریان نگه داشته بایدن را در موقعیت خوبی قرار نداده است.

باید گفت اتهامات فساد علیه نتانیاهو نیز وجود دارد که دادگاه آن اخیراً پس از یک وقفه چند هفته ای به دلیل حمله حماس و جنگ از سر گرفته شده است. این مشکل حقوقی شخصی انگیزه بیشتری برای نتانیاهو فراهم می کند تا به سیاست های تندرو که مستلزم جنگی است که همه چیز را منحرف می کند، ادامه دهد. این سیاست‌ها همچنین به جلب رضایت افراطی‌ترین عناصر در ائتلاف راست‌گرای او کمک می‌کنند، در نتیجه آن ائتلاف را در کنار هم نگه می‌دارند و روزی را که ممکن است مجبور شود با عواقب حقوقی کامل رفتار خود مواجه شود به تعویق می‌اندازد.

ائتلااف سیاسی گذشته بین ترامپ و نتانیاهو گسترده بوده تا جایی که در تبلیغات کمپین انتخاباتی هر یک از افراد به نمایش گذاشته شده است

در مورد تأثیرات این سیاست ها بر سیاست داخلی آمریکا و چگونگی تضعیف موقعیت سیاسی بایدن، این مهم امتیازی برای نتانیاهو است. نتانیاهو مطمئناً از اینکه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بایدن را شکست دهد خوشحال خواهد شد.

با وجود اینکه بایدن تا چه اندازه برای نشان دادن حمایت از اسرائیل خم شده است، این خمیدگی همچنان با جریان هدایایی که اسرائیل از ترامپ دریافت کرده است از جمله انتقال سفارت ایالات متحده به شهر مورد مناقشه قدس، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی و پیشبرد طرح صلح که فلسطینی ها را به جای داشتن دولت خود به یک وضعیت زیردست دائمی سوق دهد، مطابقت ندارد. ائتلاف سیاسی گذشته بین ترامپ و نتانیاهو گسترده بوده است، تا جایی که در تبلیغات کمپین انتخاباتی هر یک از افراد به نمایش گذاشته شده است.

این مشارکت منعکس کننده بخشی از روند بلند مدت در نگرش آمریکایی ها نسبت به اسرائیل است که به طور فزاینده ای در امتداد خطوط حزبی شکسته می شود. اگرچه بایدن دموکرات بقای احترام دو حزبی قدیمی به اسرائیل را به تصویر می کشد، اما این حزب جمهوری خواه است که حزب طرفدار اسرائیل به گفته آرون دیوید میلر، مذاکره کننده سابق صلح ایالات متحده آمریکا نامیده می شود.

نتانیاهو سابقه طولانی در شرمساری و تضعیف بایدن دارد

در این شرایط، به نظر می رسد جو بایدن جهت تنبیه سیاسی آمادگی دارد. نتانیاهو سابقه طولانی در شرمساری و تضعیف بایدن دارد. تنها چند ساعت پس از اینکه بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور در سال ۲۰۱۰ از اسرائیل بازدید کرد و حمایت غیرقابل صلاحیت ایالات متحده از امنیت اسرائیل را اعلام کرد، نتانیاهو از ساخت و ساز بیشتر شهرک های یهودی در بیت المقدس شرقی خبر داد. پس از اینکه بایدن در سال ۲۰۲۱ رئیس جمهور شد، نتانیاهو بر اساس یک کلیپ ویدئویی به دروغ اعلام کرد که بایدن در دیدار با «نفتالی بنت»، نخست وزیر سابق اسرائیل به خواب رفته است.

جو بایدن از بسیاری جهات نمونه یک سیاستمدار قدیمی آمریکایی است. از این نظر برای وی تقریباً غریزی بود که به موضع پیش‌فرض سنتی دور از مشکل برای قطب‌های آمریکایی متوسل شود، یعنی ابراز عشق به اسرائیل حداقل به اندازه هر مخالف سیاسی. در پس زمینه وحشت در غزه، این پیش فرض اکنون برای بایدن کارساز نیست. اگر او در انتخابات سال آینده شکست بخورد، دلایل زیادی وجود خواهد داشت، اما یکی از آنها در آغوش گرفتن سیاستمدار خارجی است که علاقه ای به منافع ایالات متحده و چشم انداز سیاسی بایدن ندارد.

کد خبر: ۲۶۳٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha