۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
آیا آلمان می‌تواند از گاز روسیه بی نیاز شود؟
در ادامه زمستان سخت؛

آیا آلمان می‌تواند از گاز روسیه بی نیاز شود؟

آلمان زمستان سردی را تجربه می‌کند، به ویژه در اوایل دسامبر که شاهد موج شدید سرما بود و فشار بر مصرف گاز برای گرمایش را افزایش داد.

به گزارش بازار، با این حال، برلین تأیید می‌کند که به اندازه کافی آماده شده است و آمادگی لازم برای رویارویی با زمستان کنونی بدون مشکل و با قطع تقریباً کامل وابستگی خود به گاز روسیه را در اختیار دارد.

سخنگوی انجمن فدرال اقتصاد انرژی و آب آلمان گفت: با وجود موج سرما، میزان پر شدن مخازن گاز در آلمان بیش از ۹۰ درصد است و این یکی از بزرگترین دلایلی است که ما را نسبت به وضعیت عرضه گاز در ماه‌های آینده خوش بین می‌کند.

قیمت گاز مصرفی هر خانوار در آلمان با نرخ سالانه در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با نرخ سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و از ۲۰ سنت در هر کیلووات ساعت به ۱۳.۹۹ سنت رسید.

اما طبق داده‌های منتشر شده توسط این انجمن در ماه دسامبر، این نرخ به میزان سال ۲۰۲۱، یعنی زمانی که میانگین قیمت تنها ۷.۰۶ سنت بود، نرسید.

این کاهش در داده‌های انجمن فدرال اقتصاد انرژی و آب آلمان در قیمت قراردادهای گاز طبیعی ارائه شده توسط شرکت‌های توزیع گاز این کشور نیز منعکس شده است، چراکه از ۱۱۸ یورو در هر مگاوات ساعت در سال ۲۰۲۲ به ۵۴ یورو در سال جاری کاهش یافته است. آلمان با حدود ۲۵۴.۸ میلیارد کیلووات بیشترین ظرفیت ذخیره سازی را در اتحادیه اروپا دارد.

آلمان برای رهایی از گاز روسیه ۳ ایستگاه شناور برای ذخیره سازی گاز مایع وارداتی با افق ۵ جایگاه افتتاح کرد. این کشور همچنین به دنبال مشارکت‌های جدید در سراسر جهان بود، چرا که انتظار می‌رود آلمان محموله‌های گاز قطر را از سال ۲۰۲۶ و برای مدت ۱۵ سال دریافت کند.


داده‌ها تأیید می‌کنند که جریان مستقیم گاز طبیعی به آلمان از نروژ، هلند، بلژیک و روسیه دیگر در میان تامین‌کنندگان آلمان نیست، اما به‌طور غیرمستقیم از طریق شخص ثالث حضور دارد.


داده‌ها همچنین تأیید می‌کنند که روسیه حمل گاز از طریق خطوط لوله را متوقف کرده است و این مقادیر از طریق عملیات واردات از کشورهای دیگر مانند ایالات متحده که بیشتر محموله‌های خود را به آلمان صادر می‌کند، جبران شده است.


توقف عرضه گاز روسیه به آلمان به طور کامل تصمیم برلین نبود، زیرا آلمان قصد توقف فوری آن را نداشت. شرکت روسی گازپروم در سپتامبر ۲۰۲۲ صادرات گاز به آلمان را به ویژه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ متوقف کرد، در حالی که آلمان پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را تایید نکرد.

مارتین ولادیمیروف، مدیر برنامه انرژی و آب و هوا در مرکز مطالعات دموکراسی، به الجزیره نت گفت: آلمان در دو سال گذشته پیشرفت چشمگیری در کاهش مصرف گاز به طور کلی حدود ۲۰ درصد داشته است و همچنین منابع مصرف خود را به دور از گاز روسیه متنوع کرده است.

او اشاره می‌کند که قیمت گاز طبیعی در اروپا کاهش یافته است، که «توانایی مدیریت بهتر تأسیسات ذخیره‌سازی گاز را دارد»، اما او تأیید می‌کند که آلمان همچنان مقادیری گاز روسیه را به‌طور غیرمستقیم، از طریق خطوط لوله گاز از اتریش یا بلژیک دریافت می‌کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha