۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
فقط ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور قابل کشت است
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

فقط ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور قابل کشت است

افلاطونی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه خاک کشور قابل کشت نیست و تنها ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت موجود است.

به گزارش بازار، رضا افلاطونی گفت: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی کشور با فراجا در دو مورد وجه اشتراک دارد، یکی اینکه هر دو مجموعه وظیفه حفاظت را برعهده دارند، فراجا حافظ مرز و بوم کشور و سازمان امور اراضی حافظ آب و خاک کشور است؛ از این رو همه ما در جهت حفظ زیست‌بوم تلاش می‌کنیم.

او افزود: دومین مورد اشتراک دو مجموعه ایجاد امنیت است، فراجا امنیت کشوری و ما امنیت غذایی را تأمین می‌کنیم تا بتوانیم آسایش و آرامش‌ را برای نسل‌های آینده تأمین و تضمین کنیم.

افلاطونی ادامه داد: از زمان گذشته ارکان جامعه خود را موظف به حفاظت از آب و خاک و مرز و بوم مملکت دانسته‌اند، همه مردم باید حافظان آب و خاک باشند؛ در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است همگان یعنی حتی مردم باید حافظ محیط زیست باشند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: برای خود و آیندگان باید تلاش کنیم و منابع کشور را حفظ کنیم، خاک یک منبع منحصر به فرد است که تخریب آن غیرقابل جبران است، همه خاک کشور قابل کشت نیست و نمی‌شود در آن کشاورزی کرد؛ فقط ۱۸ میلیون هکتار یعنی ۱۱ درصد زمین قابل کشت موجود است پس باید با تمام توان آن را حفظ کنیم.

او افزود: از نظر شرعی و قانونی مسئولیم و این یک مسئولیت بین‌نسلی است، پس باید تلاش کنیم تا شرمنده آیندگان نباشیم؛ اهمیت حفظ خاک را باید سرلوحه کارمان قرار دهیم.

افلاطونی گفت: فلسفه وجودی یگان حفاظت صیانت از اراضی کشاورزی است، شما فرماندهان نماینده‌ فراجا و وزیر جهاد کشاورزی در استان خود هستید، انتظار داریم تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، مجری و برنامه‌ریز باشید، برنامه‌های خود را در راستای سیاست‌های سازمانی ابلاغ و نظارت کنید.

او ادامه داد: باید تعامل دوجانبه بین فرماندهان یگان حفاظت و مدیران استانی و شهرستانی برقرار باشد و تمام ارکان مجموعه جهاد کشاورزی را در خدمت خود بگیرید. موضوع سامانه‌ها و استفاده از فناوری‌های روز دنیا باید به طور جدی پیگیری شود.

افلاطونی بر استفاده از ظرفیت مردمی، شوراها، دهیاران و کشاورزان و همچنین ظرفیت نیروها و تشکل‌هایی مثل بسیج و مشارکت‌های مردمی تاکید کرد.

او گفت: تجهیزات به مقدار کافی به یگان استان‌ها ارسال شده و به‌زودی دست‌افزارها نیز در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۶۳٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha