۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
کاهش ۲۵ میلیمتری میزان بارش‌ها در حوضه‌های آبریز
نسبت به دوره بلندمدت رخ داد؛

کاهش ۲۵ میلیمتری میزان بارش‌ها در حوضه‌های آبریز

میزان بارش در حوضه‌های اصلی آبریز در سه‌ماهه ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر تا پایان آذرماه ۱۴۰۲) نسبت به دوره بلندمدت ۵۵ساله با کاهش ۲۵.۷ میلیمتری روبرو شده است.

به گزارش بازار، سه ماه ابتدایی سال آبی جاری (ابتدای مهر تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲) در حالی به پایان رسید که میزان بارش‌ها آن‌گونه که پیش‌بینی‌شده بود، محقق نشد و میزان بارندگی‌ها چندان مطلوبی در گستره حوضه‌های آبریز اتفاق نیفتاد.

«فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب نیز چندی پیش هم در باره وضعیت بارش‌ها گفته بود که بارش‌ها چندان مطلوب نبوده و امیدی هم به بهبود وضعیت تا پایان پاییز نیست.

اکنون و بر اساس آماری که مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور منتشر کرده میزان بارش در حوضه‌های اصلی آبریز در سه‌ماهه ابتدایی سال آبی جاری (پاییز ۱۴۰۲) تنها ۳۳.۴ میلیمتر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۵۵ساله با کاهش ۲۵.۷ میلیمتری روبرو شده است.

حوضه‌های آبریز اصلی کشور شامل دریای خزر، دریاچه ارومیه، خلیج‌فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، قره قوم و مرزی شرق است که در دوره بلندمدت ۵۹.۱ میلیمتر بارندگی داشته‌اند.

درعین‌حال میزان بارش‌های سه‌ماهه ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۲.۸ میلیمتر بارش داشته‌اند از رشد ۶ دهم میلیمتری برخوردار شده است.

پیش‌بینی شده کل حوضه‌های آبریز در یک سال آبی (ابتدای مهر تا آخر شهریور سال بعد) ۲۳۴.۹ میلیمتر بارش داشته باشند که بارش‌های سه‌ماهه ابتدای سال آبی تنها ۱۴.۲ درصد آن را تأمین کرده است.

بالاترین میزان بارش اتفاق افتاده در سه‌ماهه ابتدای سال آبی جاری در حوزه آبریز دریای خزر با بارش ۹۹.۹ میلیمتر بوده که درعین‌حال و در هم‌سنجی با دوره بلندمدت که ۱۲۶ میلیمتر بارش داشته کاهش ۲۶.۱ میلیمتری را نشان می‌دهد.

درعین‌حال مرکز اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران میزان بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری را ۴۱.۱ میلیمتر اعلام کرده است.

کد خبر: ۲۶۳٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha