نظامنامه بومی‌سازی محصولات حوزه فاوا تهیه شده است
معاون وزیر ارتباطات:

نظامنامه بومی‌سازی محصولات حوزه فاوا تهیه شده است

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پژوهشگاه ارتباطات نظام‌نامه بومی‌سازی محصولات حوزه فاوا را تهیه کرده است تا از این پس محصولات با این نظام‌نامه وارد چرخه بومی‌سازی شود.

به گزارش بازار، میثم عابدی صبح امروز (شنبه ۲ دی‌ماه) در افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام اظهار کرد: یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات بومی‌سازی محصولات فاوا و بازارسازی برای این محصولات در داخل و خارج از کشور است. این مهم با هماهنگی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش رفته است و نمایندگان اصناف، انجمن‌ها و سندیکاها نیز در این قدم مهم نقش داشتند.

وی با بیان اینکه اسفند ۱۴۰۰ در تعامل با بازیگران حوزه صنعت، فهرستی از اولویت‌های بومی سازی و بازارسازی در ۱۷ فصل احصا و اعلام شد، افزود: وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تلاش کردند تا ابزارهای تشویقی خود را به کار بگیرند. برای مثال وزارت ارتباطات منابع تسهیلاتی و برندهای توسعه محصول خود را به آن اختصاص داده و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز منابع حمایتی و رتبه‌بندی را به شرکت‌ها اعطا کرده و وزارت صمت در خصوص تخصیص ارز حمایت‌های لازم را انجام داد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌های مدعی تولید محصولات داخلی در ابتدا زیاد بود و ما سنجه‌ای نداشتیم که بتوانیم ارزیابی دقیق در این خصوص انجام بدهیم. پژوهشگاه ارتباطات نظام‌نامه بومی‌سازی محصولات حوزه فاوا را تهیه کرد. بررسی ۲ محصول توسط این نظام‌نامه انجام شد تا اصلاحاتی که نیاز دارد مشخص شود. اکنون در حال رفع اصلاحات هستیم تا این نظام‌نامه محور ارزیابی محصولاتی قرار بگیرد که شرکت‌های داخلی ادعا می‌کنند باید تولید بومی شوند. محصولات باید زمانی بومی‌سازی شوند که عمق دانشی قابل قبول و میزان ظرفیت تولید نیاز کشور را تا حد قابل قبول داشته باشند. از تمام شرکت‌های فعال در حوزه ساخت محصولات بومی دعوت می‌کنیم که با تمام محصولات بومی که ساخته‌اند به این مساله بپیوندند.

عابدی تاکید کرد: بحث دیگری که در شرکت مخابرات مطرح شد، مربوط به این بود که آمار دقیق و قابل اتکایی از مشخصات فنی، تعداد و ارزش محصولات وارداتی در کشور وجود نداشت. سامانه‌های متعددی اکنون در این بخش هستند است، اما آمار قابل اتکایی که میزان واردات محصولات فناوری را بدهد نداریم. در حال برنامه‌ریزی با مجری شبکه ملی اطلاعات هستیم تا شناسه یکتای کالا طراحی شود و محصولات با همان شناسه یکتا تمام فرایند را طی کرده و وارد کشور شوند تا مرجع آماری برای حمایت‌های هدفمند شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات تصریح کرد: بحث دیگر که با برخی تولیدکنندگان داشتیم این بوده که برخلاف انتظار محصولات تولیدات داخلی ما گران‌تر از محصولات چینی است که مورد استفاده شرکت‌های داخلی قرار می‌گیرد. تمام تلاش ما این است که برای سفارش‌های اول سعی کنیم تامین تجهیزات را در مسیر بهتری پیش ببریم. انتظار داریم در سفارش‌های بعدی به واسطه رونق در بازارسازی بین‌المللی اصلاح قیمتی را داشته باشند و با شرکت‌هایی مواجه نباشیم که قیمت تمام شده محصول بومی‌شان گران‌تر از محصولات خارجی است.

وی افزود: مورد دیگر این است که قیمتی که برای برخی محصولات خارجی اظهار می‌شود به نظر واقعی نمی‌آید و احتمال دست دوم بودن آن می‌رود. اکنون روی چند محصول که در پروژه فیبرنوری استفاده می‌شوند با هماهنگی اعضای وزارتخانه این مسیر را طی می‌کنیم. مسیر بعدی با حمایت معاونت علمی پیگیری می‌شود تا بازارسازی محصولات در کشورهای همسایه صورت بگیرد. برخی شرکت‌ها حتی به بازارهای ۱۰۰ میلیون دلاری در برخی کشورها نیز دست یافته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در برخی کشورهای منطقه در مجموع به عدد ۲۰۰ میلیون دلار برای تجهیزات زیرساخت مخابراتی دست پیدا کنیم.

عابدی در ادامه گفت: در وزارت ارتباطات مشکل تامین نیروی انسانی متخصص نیز مورد بررسی قرار گرفت و در یک سال گذشته ۳ برنامه همزمان را آغاز کردیم. در حوزه دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، آموزش برنامه نویسی به ۱۰۰ هزار دانش آموز در ۱۵ استاد کشور آغاز شده است. علاوه بر آن امسال باید ۱۰ هزار نفر نیروی متخصص آموزش دیده و جذب بازار می‌شوند و سال آینده باید ۱۰۰ هزار متخصص را تحویل بازار بدهیم. آموزش‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. وزارت ارتباطات و معاونت علمی حامیان این بخش هستند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: تربیت راهبران تحول دیجیتال کشور اتفاق دیگری است که با همکاری معاونت علمی و بنیاد علمی نخبگان اتفاق افتاده است. ۲۵ نیروی متخصص بعد از بررسی‌های متعدد انتخاب شدند و اکنون در حال گذراندن دوره آموزشی در بخش خصوصی هستند. پس از آن به وزارتخانه می‌آیند تا مدتی هم در این بخش فعال باشند. پس از آن برای مدتی به خارج از کشور می‌روند تا بتوانیم این نیروهای متخصص که در بخش‌های مختلف آموزش دیده‌اند را به زیست بوم فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور تزریق کنیم.

کد خبر: ۲۶۳٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha