۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
در احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم
وزیر امور خارجه در تماس تلفنی لاوروف:

در احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم

وزیر امور خارجه امروز در تماس تلفنی همتای روس خود جزایر سه‌گانه ایرانی را جزء لاینفک خاک ایران خواند و گفت: در احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

به گزارش بازار، سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه بعدازظهر امروز (جمعه) اول دی ماه با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

آخرین تحولات مربوط به قفقاز جنوبی، اوضاع فلسطین و غزه و برخی موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این رایزنی تلفنی بود. ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه که روز چهارشنبه در مراکش برگزار شد نیز از جمله موضوعاتی بود که در این گفت‌وگو درباره آن صحبت شد.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، جزایر سه گانه ایرانی را جزء لاینفک تمامیت ارضی ایران خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملا مردود می‌داند. ‌

امیرعبداللهیان با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد ایران و روسیه یادآور شد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و ایران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه این گفت‌وگو با ارزیابی مثبت از روند مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای نیل به توافق صلح، با اشاره به تبعات منفی مداخلات برخی طرف‌های خارجی در منطقه، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت کشورهای منطقه تأکید و عنوان کرد که کشورهای منطقه می‌توانند نقش سازنده‌ای برای ایجاد و تضمین صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته باشند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به نشست اخیر سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ که اول آبان در تهران برگزار شد، بر لزوم تقویت همکاری بین کشورهای مذکور برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روند نیل به توافق صلح و ایجاد سازوکاری منطقه‌ای به منظور تضمین اجرای آن تأکید کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین در این گفت‌وگو بر نقش مهم و سازنده جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در قفقاز جنوبی تأکید کرد.

لاوروف روابط ایران و روسیه را راهبردی خواند و گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده و این سیاست رسمی هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد.

وی افزود: ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.

کد خبر: ۲۶۳٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha